دریچه تکنولوژی سخنگوی دولت: شرکت های بین المللی می‌توانند پس از دریافت مجوز اینترنت ماهواره ای ارائه دهند - ژوانا

همانطور که می‌دانید اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به راه‌اندازی جهانی بسیار نزدیک است و بسیاری از مردم ایران در مورد امکان دسترسی به این نوع اینترنت‌ها از دولت سوال‌هایی پرسیده‌اند. در این راستا سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، آقای علی ربیعی، در نشست خبری اخیر خود مدعی شد شرکت‌های بین‌المللی هم می‌توانند پس از اخذ مجوزهای لازم از ایران، در کشورمان اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند.

اگر به خاطر داشته باشدی اواخر بهمن ماه گذشته، آقای ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، از تشکیل کارگروهی برای بررسی اینترنت ماهواره‌ای (مانند استارلینک) خبر داد و با اشاره به نیاز به تدوین مقررات و ارائه مجوز برای این نوع اینترنت، مدعی شد:

برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند باید مقرراتی تدوین شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتما مجوز اخذ کنند.

firouzabadi.jpeg

اما در اوایل اسفند ماه به نقل از خبرگذاری ایرنا، آقای فیروزآبادی پس از تکذیب گفته‌های قبلی خود و بیان اینکه خبرهای قبلی بد منعکس شده‌اند، عنوان کرد مخالفتی با توسعه‌ی اینترنت ماهواره‌ای ندارد.

وی در ادامه نیز فناوری اینترنت‌های ماهواره‌ای را یک تحول بزرگ در دنیا خواند و عنوان کرد:

ما موظف هستیم هم راستا با این تحول بزرگ در کشور، آماده‌سازی‌های مناسب را انجام دهیم. این آماده‌سازی هم در حوزه مقررات‌گذاری است و هم در حوزه فنی. در حوزه فنی ما در دو بعد در حال مطالعه هستیم؛ یک بعد شبکه ثابت است که این شبکه باید به مراتب سرویس‌های بهتری از منظومه‌های ماهواره ای به مردم  کشور ارائه کند.

پس از اظهارات وی، نمایندگان مجلس با واکنشی کاملاً متفاوت در مصوبه بودجه ۱۴۰۰ برنامه‌ای ویژه برای مقابله با اینترنت‌های ماهواره‌ای در نظر گرفتند و مخابرات را به مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای کشورهای خارجی موظف کردند.

speaker.jpg

اما به گزارش خبرگذاری ایرنا، روز گذشته سخنگوی دولت در نشست خبری خود از حذف بند مقابله با اینترنت ماهواره‌ای خارجی در مصوبه‌ی مجلس به دستور شورای نگهبان خبر داد. وی همچنین اینترنت ماهواره‌ای را ضرورتی در عصر اقتصاد دیجیتال خواند و بیان کرد:

از طریق اینترنت ماهواره‌ای علاوه بر دسترسی به تکنولوژی‌های روز، امکان رساندن اینترنت به مناطق دور افتاده نیز فراهم می‌شود. همه دنیا در حال پیگیری توسعه اینترنت ماهواره‌ای هستند و ما حق نداریم از توسعه در این زمینه عقب بمانیم.

طبق گفته‌های آقای ربیعی، در حال حاضر نیز دولت برای توسعه‌ی دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین بشاگرد از این روش استفاده کرده است.

satellite.jpg

در این رابطه بخوانید:

– تلاش‌ها برای جلوگیری از دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران
– استفاده از اینترنت ماهواره‌ای داخلی ممنوع نمی‌شود
– استفاده ایرانی‌ها از اینترنت ماهواره‌ای شرکت SpaceX ممکن شد!
– احتمال ممنوعیت ارائه «اینترنت ماهواره‌ای استارلینک» در ایران
– هزینه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اعلام شد؛ آنقدر گران که شاید فکرش را هم نکنید!

سخنگوی دولت در پایان نیز از در نظر گرفتن برنامه مدونی توسط سازمان فضایی ایران و کمیسیون تخصصی شورای عالی فضایی برای امکان توسعه و همکاری بین‌المللی در راستای این فناوری خبر داد و گفت:

هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات در این زمینه پس از اخذ مجوز در ایران می‌تواند خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این تکنولوژی ندارد.

satellite-net.jpeg

نظر شما در مورد گفته‌های اخیر سخنگوی دولت در رابطه با اینترنت‌های ماهواره‌ای چیست، آیا نهایتاً مردم ایران هم به خدماتی چون اینترنت ماهواره‌ای استارلینک دسترسی می‌یابند یا خیر؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 293 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.