دریچه تکنولوژی شایعه عرضه هدست واقعیت افزوده اپل در سال 2022 میلادی - ژوانا

چند سالی هست شایعاتی در مورد تولید محصولاتی مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) توسط اپل به‌گوش می‌رسد. تا به امروز خبر قطعی و اعلان رسمی در مورد این دستگاه‌ها منتشر نشده اما شاید طی ماه‌های آینده خبرهایی از یک محصول واقعی و نه تنها روی کاغذ بشنویم و ببینم.

گوگل گلس پروژه‌ای بود که به ما نشان داد چطور می‌توان عینکی به چشم زد و حسی مانند فیلم‌های علمی و تخیلی ایجاد کرد که در آن محتوایی روی عینک کاربر نشان داده می‌شود و می‌توان با دستورات صوتی، اعمالی انجام داد که به هیچ ابزار دیگری نیاز ندارند.

بنابر گزارش Apple Insider به‌نظر می رسد زمان زیادی به رونمایی از محصولات متعلق به دنیای واقعیت مجازی و افزوده اپل باقی نمانده است. در همین زمینه، مینگ چی کو که تحلیل‌گر ارشد و مورد اعتماد محصولات اپل است با تکیه بر اطلاعات منتشر شده و وضعیت بازار، نقشه راهی را برای محصولات AR/VR/MR اپل منتشر کرده که جالب توجه است.

براساس ادعای آقای کو، انتظار می‌رود اپل محصولات خود را در زمینه واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) در سه مرحله عرضه کند، اولین سری محصولات یعنی «هدست واقعیت افزوده» در سال ۲۰۲۲ و «عینک واقعیت افزوده» نیز در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد. 

اما برای تحقق رویای «لنز تماسی» اپل باید حداقل تا سال ۲۰۳۰ منتظر بمانیم. چی‌کو معتقد است که فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی را باید نوعی جدید از رابط کاربری نیمه انسانی، نیمه ماشینی بدانیم که می‌تواند ارتباط نوآورانه‌ای را برای استفاده از محصولات الکترونیکی تعریف کند.

گفته می‌شود اپل قصد دارد هدست واقعیت مجازی خود را در سال ۲۰۲۲ عرضه کند. این هدست از نمایشگرهای microLED و سنسورهای دوربین ساخت سونی استفاده می‌کند. انتظار می‌رود نسخه نهایی این هدست وزنی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم داشته باشد.

«طراحی پیچیده‌تر از آیفون» این هدست می‌تواند قیمت آن را به ۱۰۰۰ دلار برساند. جالب است بدانید که اپل برای هدست ویژه خود، بخش پردازشی و ذخیره‌سازی مستقلی در نظر گرفته که به معنای قابلیت استفاده از این هدست بدون گوشی هوشمند و به صورت مستقل خواهد بود.

اما در بعد نرم‌افزاری نیز ظاهراً برنامه‌های جذابی برای ادغام این هدست با برنامه‌هایی مانند +Apple TV و Apple Arcade در نظر گرفته شده که مسلماً می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین نکات برای فروش این محصول باشد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود این هدست به‌دلیل سخت‌افزار قدرتمندی که در آن به‌کار رفته «یک تجربه هیجان انگیز و بسیار بهتر از سایر هدست‌های واقعیت افزوده» را ارائه کند.

اما درباره عینک واقعیت افزوده می‌توان گفت که اپل هنوز نمونه اولیه‌ این عینک را تولید نکرده و هر آنچه از ایده‌های شرکت تراوش می‌شود تنها روی کاغذ و طرح‌های کامپیوتری است.

آقای کو در خصوص در این عینک نیز به اطلاعات جذابی اشاره می‌کند که خبر از استفاده از یک فناوری پیشرفته مشابه فناوری «موجبر نوری (optical waveguide)» بوده که تجربه ای هیجان انگیزی را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود این عینک نیز مانند هدست اپل، دارای سخت‌افزار پردازشی و ذخیره‌سازی مستقل بوده و توانایی عملکردی در سطح یک گوشی هوشمند کامل داشته باشد. همچنین ادغام آن با Apple Car می‌تواند تجربه کاربری هیجان انگیزی را برای کاربران فراهم کند.

در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای عزضه لنزهای تماسی اپل وجود ندارد. اما انتظارها بر این است که پس از سال ۲۰۳۰ اتفاقاتی در این زمینه افتاده و محصولات جذابی معرفی شوند.

با توجه به ساختار بسیار فشرده این محصولات احتمال عرضه نسخه‌هایی با سخت‌افزار کاملاً مستقل آنها، (حداقل در زمان ما) دور از ذهن است ولی شاید روزگاری فرا برسد که یک لنز تماسی کوچک، یک کامپیوتر کامل با ارتباطات یکپارچه و قدرتمند باشد!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 138 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها