دریچه تکنولوژی شرکت TSMC جزئیات فناوری N4X را برای ساخت تراشه منتشر کرد - ژوانا

شرکت TSMC به‌‎تازگی جزئیات فناوری N4X خود را برای ساخت تراشه‌های نسل آینده‌ با هدف داشتن چگالی بیشتر ترانزیستور‌ها، افزایش کارایی و کاهش توان مصرفی منتشر کرد. 

شرکت تایوانی TSMC امروز به‌طور رسمی فناوری N4X را که نسخه پیشرفته پلتفرم ۵ نانومتری این شرکت به حساب می‌آید را معرفی کرد. فناوری جدید N4X، چهارمین پیشرفت تولید تراشه ۵ نانومتری TSMC بوده که برای سرورهای محاسبات با کارایی بالا (HPC) تولید شده و از پس انجام محاسبات سنگین بر می‌آید. 

در واقع فناوری ساخت N4X یک بهبود برای N5A محسوب می‌شود که عملکرد و حداکثر فرکانس ساعت را بهبود می بخشد. در مورد عملکرد هم این شرکت ادعا می‌کند که فناوری جدید ۱۵ درصد راندمان بهتری نسبت به فناوری اصلی N5 دارد.

n4x-2.jpg

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که N4X نسبت به فناوری N4P در بخش بهره‌وری انرژی چیزی حدود ۴ درصد بهبود را نشان می‌دهد. روی آوردن شرکت TSMC به سمت و سوی طراحی تراشه HPC نشان از اهمیت و رشد سریع این بخش تجاری است.

دکتر کوین ژانگ، معاون ارشد توسعه کسب و کار در TSMC گفته که تقاضای بخش HPC بی وقفه در حال رشد بوده و TSMC نه تنها فناوری‌ N4X را برای بهبود عملکرد طراحی کرده، بلکه آن را با ۳DFabric نیز ترکیب کرده و در حال حاضر بهترین فناوری‌ را برای پلتفرم HPC به مشتریان تجاری خود ارائه می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

زیاده خواهی TSMC از اینتل برای ارائه فناوری ساخت ۳ نانومتری
– کوالکام بخشی از تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را بجای سامسونگ به TSMC واگذار کرد
– تلاش اینتل برای تولید تراشه با فناوری ساخت ۳ نانومتری TSMC
– شرکت TSMC تولید آزمایشی تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد
– ماموریت غیرممکن TSMC برای تولید به‌موقع تراشه‌های ۳ نانومتری آیفون ۱۴

پیش از این هم شرکت تایوانی برنامه خود برای به‌تعویق انداختن تولید فناوری ۳ نانومتری را اعلام کرده بود. این نشان می‌دهد که نسل بعدی تراشه A16 Bionic اپل برای سری آیفون ۱۴ این شرکت می‌تواند از فناوری ۴ نانومتری به‌جای فناوری ۳ نانومتری استفاده کند.

اولین تراشه‌های N4X در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی تولید می‌شوند و این بدان معنیست که می‌توان انتظار داشت که اولین نمونه‌های تجاری فناوری N4X تا اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی راهی بازار شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 400 views بار دسته بندی : پردازنده تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.