دریچه تکنولوژی شورای نگهبان به افزایش مالیات اپراتورها ایراد گرفت - ژوانا

اگر خبرها را دنبال کرده باشید احتمالاً می دانید مجلس به دنبال افزایش مالیات اپراتورها در بودجه سال ۱۴۰۰ است که درآمد حاصل از آن عمدتاً به جیب صدا و سیما خواهد رفت. حالا شورای نگهبان به این مصوبه مجلس ایراد قانونی گرفته و خواستار اصلاح آن شده است.

بر اساس مصوبه جنجالی کمیسیون تلفیق مجلس که واکنش وزیر ارتباطات و مدیران ارشد این وزارت خانه را در پی داشت، حق المتیاز و حق السهم دولت از درآمد ارائه دهندگان اینترنت به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و ۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال (سیصد میلیارد تومان) درآمد حاصل از آن صرف تولید محتوا، فعالیت‌های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی خواهد شد. گفته می‌شود در عمل این مبلغ هنگفت به جیب صدا و سیما خواهد رفت.

1397090411195492715983514.jpg

حالا شورای نگهبان پس از بررسی مصوبات مجلس در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مصوبه مورد بحث ایراد قانونی گرفته است. در خصوص این تبصره آمده است:

«در جزء ۲ بند (ی)، از این جهت که مشخص نیست در حکم این جزء در خصوص افزایش مذکور، مفاد قراردادهای معتبر منعقد شده رعایت شده است یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. همچنین این جزء با توجه به عدم وجود ردیف و نحوه دقیق هزینه کرد منابع مازاد بر مبلغ مذکور، مغایر اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی شناخته شد. استفاده از واژه‌های غیرفارسی «پروژه» و «دیجیتال» نیز مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی است.»

جالب اینکه شورای نگهبان استفاده از دو واژه «پروژه» و «دیجیتال» در مصوبه مورد بحث را مغایر قانون اساسی کشور تشخیص داده است.

به این ترتیب مصوبه افزایش درآمد دولت از اپراتورها و ارائه دهندگان اینترنت باید از سوی مجلس مورد بازنگری قرار بگیرد و ایرادهای شورای نگهبان به آن برطرف شود. حالا باید منتظر ماند و دید پس از اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ این تبصره مورد تأیید قرار می‌گیرد یا نه.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 225 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.