دریچه تکنولوژی غول گرافیکی AMD Radeon RX 6800M به لپ تاپ‌های گیمینگ پرچمدار می‌آید - ژوانا

در چند سال اخیر، AMD تغییرات بزرگی را در دنیای سخت افزار به وجود آورده و موازنه‌های بسیاری را تغییر داده است؛ این بار نوبت به لپ تاپ‌های گیمینگ می‌رسد؛ نبردی جدید با تیم سبز بر سر لپ تاپ‌های گیمینگ با AMD Radeon RX 6800M.

شرکت AMD در سال گذشته دو کارت گرافیک میان رده موسوم به Radeon RX 5600M و RX 5700M را برای لپ تاپ‌های گیمینگ معرفی کرد؛ کارت‌های گرافیکی که چندان مورد اقبال واقع نشده و تنها در چند مدل محدود دیده شدند. اما AMD خواهان تغییر وضعیت موجود و حضور قوی‌تر در بازار لپ تاپ‌های مخصوص بازی است؛ با این وجود یک مانع بزرگ در سر راه آن قرار دارد.

OO6800-1.JPG

تیم سرخ در تمامی پلتفرم‌های موجود خود به سراغ لیتوگرافی ۷ نانومتری رفته است؛ کمبود تراشه‌های ۷ نانومتری این شرکت با مشکلات جدی عرضه روبرو کرده و کمبود موجودی کنسول‌های بازی تا کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های ZEN3 را در بر گرفته است. این سایه شوم تا پایان سال ۲۰۲۱ بر سر AMD باقی می‌ماند که در نتیجه ارائه محصولات جدید را مشکل مواجه می‌کند.

OO6800-2.png

اما از آن‌سوی ماجرا می‌توان گفت که خطر AMD برای اینتل و انویدیا جدی است؛ این شرکت به زودی با یک کارت گرافیک پرچمدار موسوم به Radeon RX 6800M به دنیای لپ تاپ‌های گیمینگ پا می‌گذارد. Radeon RX 6800M را می‌توان قوی‌ترین کارت گرافیک تاریخ AMD در حوزه لپ تاپ‌ها دانست. این کارت گرافیک ۷ نانومتری از معماری RDNA 2 بهره برده و مبتنی بر تراشه NAVI 22 است.

توان کلی مصرفی کارت گرافیک (TGP) در Radeon RX 6800M برابر با ۱۴۵ وات است؛ در نتیجه این کارت گرافیک تنها در مدل‌های پرچمدار دیده می‌شود. افزون بر Radeon RX 6800M، شرکت AMD پنج کارت گرافیک دیگر را نیز وارد بازار خواهد کرد. شش کارت گرافیک در کلاس لپ تاپ‌های گیمینگ با توان‌های TGP از ۹۰ تا ۱۴۵ وات. اگر مشکل کمبود تراشه‌های ۷ نانومتری وجود نداشت، شاید همین حالا هم لپ تاپ‌های گیمینگ مبتنی بر کارت‌های گرافیک فوق در بازار بودند.

شایان ذکر است که منابع معتبر به تازگی خبر از همکاری سنگین‌تر AMD با TSMC داده‌اند. به گفته این منابع، AMD بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های ۷ نانومتری TSMC بوده و بخش اعظم ویفرهای ۷ نانومتری TSMC به AMD اختصاص یافته است. شاید بهتر باشد که برای خرید لپ تاپ‌های گیمینگ کمی صبر کرده و در انتظار سری RX 6000 و ورود مدل‌های RTX 3000 انویدیا بمانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 154 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها