دریچه تکنولوژی فناوری DLSS (دی ال اس اس) انویدیا چیست و چگونه کار می‌کند؟ - ژوانا

پیشرفت فناوری‌ ساخت بازی‌هایی با جزئیات بی‌شمار و گیم پلی زیبا را در پی داشته است. اجرای این بازی‌ها با رزولوشن بالا نرخ فریم را کاهش می‌دهد، اما تکنیک‌های نرم‌افزاری همچون Deep Learning Super Sampling یا همان فناوری DLSS (دی ال اس اس) که توسط انویدیا توسعه داده شده، می‌تواند با کم کردن نیروی پردازشی مورد نیاز برای رندر شدن تصاویر، بازی‌های را با وضوح مورد انتظار برای شما به اجرا بگذارد. در ادامه این نوشتار از ژوانابه واکاوی تکنولوژی Nvidia DLSS رفته‌ایم که این روزها در میان گیمرها خیلی محبوب شده است.

اگر از گیمرهای طرفدار انویدیا هستید، قاعدتاً نام DLSS را زیاد شنیده‌اید. اما این فناوری اختصاصی شرکت انویدیا برای افزایش سرعت بازی‌ها بدون افت کیفیت تصویر و بافت بازی چیست و چگونه کار می‌کند؟ به همین خاطر در ادامه مطلب به سراغ معرفی این فناوری و قابلیت‌ها و مقایسه نسل‌های مختلف آن رفته و در انتها نحوه فعال سازی فناوری DLSS را نیز توضیح داده‌ایم.

فهرست مطالب این مقاله:

– فناوری DLSS چیست؟
– فناوری DLSS 2 چیست؟
– حالت‌های قابل انتخاب فناوری DLSS 2.0
– مقایسه فناوری DLSS2.0 با DLSS 2.1
– فناوری DLSS 3 چیست؟
– کدام بازی‌های از DLSS پشتیبانی می‌کنند؟
– تکنولوژی DLSS چه کاری انجام می‌دهد؟
– نحوه فعال کردن فناوری DLSS
– جمع بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

فناوری DLSS چیست؟

تکنولوژی Nvidia DLSS یک تکنیک افزایش وضوح تصویر (Upscaling) است که به برخلاف روش های سنتی، از شتاب دهنده و الگوریتم های هوش مصنوعی بهره می‌برد که همین موضوع به تحولی بزرگ انجامیده است.اما Upscaling چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

همانطور که می‌دانید گرافیک بازی‌های امروزی بسیار پیچیده است و اگر تنظیمات را بر روی سطوح بالا قرار بدهید، بسیاری از کارت های گرافیک از ارائه نرخ فریم دهی مطلوب عاجز هستند. در عین حال وضوح تصویرهای بالاتر چون ۴K باعث افزایش بار کاری کارت گرافیک و ارائه نرخ فریم پایین تر می‌شود.

در گذشته نیز تکنیک های موسوم به Upscaling برای افزایش وضوح تصویر ارائه شده بود اما تفاوت DLSS انویدیا با آنها، بهره گیری از هوش مصنوعی و کیفیت بالاتر است. Upscaling یا افزایش وضوح تصویر، به معنای بالا بردن وضوح یک تصویر، ویدئو یا فریم است، با این حال تکنیک‌های Upscaling متعددی وجود دارد که کیفیت خروجی آنها نیز متفاوت است.

انویدیا با فناوری DLSS خود، از شتاب دهنده هوش مصنوعی (هسته های Tensor) موجود در کارت های گرافیک سری RTX خود برای Upscaling استفاده کرده است که ترکیب با الگوریتم های متکی بر یادگیری عمیق (Deep Learning)، کیفیت و کارآمدی Upscaling را به سطح کاملاً جدیدی رسانده است.

به طور کلی DLSS یک هدف ساده دارد و آن افزایش نرخ فریم بازی‌ها با کمترین افت کیفیت تصویر است. برای اینکه کارت گرافیک انویدیا شما بتواند نرخ فریم بیشتری داشته باشد، با فعال کردن DLSS ، بازی در وضوح تصویر پایین‌تری رندر می‌شود تا کار GPU سبک‌تر شده و بتواند FPS بیشتری تولید کند. اما پس کیفیت تصویر چه می‌شود؟ طبیعتاً یک بازی رندر شده در وضوح ۷۲۰P کیفیت پایین‌تری نسبت به ۱۰۸۰p دارد. اینجا درست جایی است که معجزه DLSS انویدیا وارد عمل می شود.

Deep Learning Super Sampling یا به اختصار DLSS، تکنیک ابداعی و فناوری اختصاصی انویدیا برای گرفتن نرخ فریم بالاتر از کارت‌های گرافیک این کمپانی است. این تکنیک با بهره گیری از هسته‌های Tensor و الگوریتم‌های متکی بر یادگیری عمیق، قادر است بازی‌ها را در وضوح تصویر پایین رندر کند اما کیفیت خروجی آنها را تا حد زیادی بالا ببرد که چندان کم کیفیت تر از رندر در وضوح Native نیست. برای درک عملکرد این فناوری به تصویر زیر و تفاوت‌های آن دقت کنید.

مقایسه فعال بودن و نبودن قابلیت DLSS

همانطور که مشاهده می‌کنید، DLSS باعث افزایش چشمگیر نرخ فریم بازی بدون افت قابل توجه کیفیت تصویر شده است. به این ترتیب گیمر می تواند از نرخ فریم بالاتر بدون فدا کردن جزئیات و کیفیت تصویر بهره‌مند شود. البته DLSS هرگز نمی‌تواند به خوبی اجرای بازی در وضوح تصویر Native مانیتور گیمر باشد.

حالا که با فناوری DLSS و کاربرد آن آشنا شدید، احتمالاً به کاربرد مثبت آن برای گیمینگ با Ray Tracing پی برده‌اید. در وجود DLSS می‌توان بازی‌ها را با Ray Tracing اجرا کرد و از نرخ فریم دهی معقولی برخوردار شد که بدون DLSS تنها با کارت‌های گرافیک پرقدرت و گران قیمت امکان پذیر است.

فناوری DLSS 2 چیست؟

همانطور که گفته شد تکنولوژی DLSS فناوری انحصاری انویدیا برای فناوری افزایش کیفیت و وضوح تصویر کارت‌های گرافیک RTX است. تاکنون سه نسل از فناوری DLSS ارائه شده است که هر نسل پیشرفت‌های شگرفی با خود داشته است. بر اساس گفته این شرکت، DLSS 2.0 که فراگیرترین نسخه این فناوری به شمار می‌آید، قادر است فریم ریت بازی‌ها را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش دهد.

البته نسخه اولیه تکنولوژی Nvidia DLSS اثرگذاری کمتری دارد و از بازی‌های زیادی پشتیبانی نمی‌کند، با این حال موجب افزایش نرخ فریم تا حدود ۷۰ درصد می‌شود. بهره‌برداری از این فناوری در هنگام اجرای بازی‌ها در رزولوشن بالا و استفاده از قابلیت‌هایی مانند ری‌ترسینگ، تاثیر بسیار زیادی روی روان‌تر شدن تجربه گیمینگ کاربران می‌گذارد.

بهبود نرخ فریم هنگام فعال بودن DLSS

عملکرد RTX 3080 در بهبود نرخ فریم هنگام فعال بودن DLSS، ری‌ترسینگ، رزولوشن ۴K و بهترین تنظیمات گرافیکی بازی

سیستم دی ال اس اس جای تکنیک‌های رندرینگ قدیمی همچون TAA را گرفته و بر اساس ادعای انویدیا، نسبت به آن‌ها پایداری نرخ فریم دهی و شفافیت بیشتری در تصاویر ایجاد می‌نماید. با مقایسه میان کیفیت بازی‌های رندر شده در رزولوشن ۴K به صورت نیتیو با رندر در ۱۰۸۰p و افزایش وضوح به ۴K با استفاده از DLSS2.0، متوجه تفاوت چندان زیادی نخواهید شد که توانایی بالقوه این فناوری را نشان می دهد.

در نظر داشته باشید که افزایش رزولوشن بازی از ۱۴۴۰p به ۴K به کمک تکنولوژی Nvidia DLSS نسخه ۲، کیفیت بهتری از حالت قبلی در اختیار شما می‌گذارد. پیش از این گفته شد که DLSS2.0 علاوه بر افزایش رزولوشن بازی‌ها، نرخ فریم دهی را تا ۲ الی ۳ برابر افزایش می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

– کیفیت ۱۰۸۰p (فول اچ دی) چیست؟ ۱۰۸۰p بهتر است یا ۱۰۸۰i؟
– کیفیت ۷۲۰p (اچ دی) چیست؟ ۷۲۰p بهتر است یا ۷۲۰i؟

در ادامه می‌توانید ویدیوی مقایسه اجرای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را در رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل در هنگام استفاده و عدم استفاده از فناوری DLSS مشاهده نمایید.

تکنولوژی Nvidia DLSS تنها روی کارت گرافیک‌های RTX اجرا می‌شود، اما رقیب مستقیم آن یعنی فناوری AMD FSR به پردازنده گرافیکی شما وابستگی ندارد و روی کارت گرافیک‌های انویدیا و حتی اینتل نیز کار می‌کند. کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس‌های سری X و S نیز از تکنولوژی FSR پشتیبانی می‌نمایند.

حالت‌های قابل انتخاب فناوری DLSS 2.0

مهم‌ترین تغییر فناوری DLSS2.0 نسبت به نسخه اولیه را باید در وجود حالت‌های مختلف شامل Quality، Balanced و Performance و Ultra Performance در بروزرسانی ۲٫۱ دانست. تکنولوژی DLSS2.0 در بهترین حالت قادر است وضوح بازی‌ها را تا ۴ برابر (برای مثال از ۱۰۸۰p به ۴K افزایش دهد) و حالت Balanced افزایش ۳ برابری در رزولوشن را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. حالت Quality نیز رزولوشن را تا ۲ برابر بیشتر می‌کند.

آموزش هوش مصنوعی و شبکه فناوری DLSS2.0 نیز به وسیله ابر رایانه NGX انویدیا اتفاق می‌افتد.

حالت Ultra Performance برای گیمینگ با رزولوشن ۸K با استفاده از کارت گرافیک RTX 3090 طراحی شده، اما قادر است وضوح تصویر یک بازی با رزولوشن ۷۲۰p را نیز به ۴K برساند. با این حال در نظر داشته باشید که فناوری DLSS نسخه ۲ اگر تعداد پیکسل‌های بیشتری در اختیار داشته باشد، کیفیت نهایی بهتری نیز تولید می‌کند.

برای مثال با افزایش رزولوشن از ۱۴۴۰p به ۴K یا حالت Balance Mode فناوری دی ال اس اس ۲ قطعاً کیفیت تصویر بهتری از حالت Performance یا افزایش وضوح از ۱۰۸۰p به ۴K در اختیار خواهید داشت.

فعالسازی قابلیت DLSS

در بالا تصاویری از بازی Control را مشاهده می‌کنید که با نسخه های DLSS1.0، DLSS2.0 و بدون فناوری DLSS اجرا شده است. همان‌طور که می‌بینید، DLSS2.0 در ناحیه‌هایی که حرکت وجود دارد کیفیت بسیار بهتری نسبت به نسل اول این فناوری ارائه می‌نماید. همچنین با وجود افزایش قابل توجه رزولوشن، DLSS1.0 نسبت به حالت بدون تکنولوژی Nvidia DLSS در نقاط متحرک کیفیت بدتری دارد.

فناوری DLSS

DLSS2.0 معمولاً جزئیات دقیق بازی‌ها را نیز با کیفیت بهتری به نمایش می‌گذارد. فناوری دی ال اس اس ۲ همچنین برای بازی‌های بیشتری نیز در دسترس قرار گرفته زیرا طبق ادعای انویدیا، از یک شبکه عصبی عمومی استفاده می‌کند که با محتوای گسترده و غیر خاص تعلیم داده شده است. شبکه هوش مصنوعی نسخه اولیه فناوری DLSS نسخه ۲ یا ۳ را باید طبق هر بازی جدید دوباره تعلیم داد و برنامه‌ریزی کرد.

مقایسه فناوری DLSS 2.0 با DLSS 2.1

انویدیا در اوایل سال ۲۰۲۰ از تکنولوژی DLSS2.0 رونمایی کرد که نسخه پیشرفته‌تر این فناوری به حساب می‌آید و بر اساس یک شبکه عصبی یادگیری عمیق جدید ایجاد شده است. این شبکه تا ۲ برابر از DLSS1.0 سریع‌تر بوده و می‌تواند از تمامی ظرفیت‌ پردازنده‌های هوش مصنوعی کارت گرافیک‌های RTX یا هسته‌های Tensor به شکل بهینه‌تری استفاده کند.

این موضوع به انویدیا اجازه می‌دهد تا پشتیبانی از فناوری DLSS2.0 را برای کارت گرافیک‌ها و بازی‌های بیشتری فراهم آورد.

دی ال اس اس

اما فناوری DLSS2.1 علاوه بر افزایش رزولوشن بازی‌ها، نرخ فریم دهی را تا ۲ الی ۳ برابر افزایش می‌دهد و در مقایسه با تنها ۷۰ درصد در DLSS1.0، تجربه روان‌تری برای کاربران فراهم می‌آورد. انویدیا ادعا می‌کند که با کمک فناوری DLSS2.0 کارت گرافیک RTX 2060 نیز می‌تواند بازی‌ها را در بهترین تنظمیات و با نرخ فریم مناسب اجرا نماید. البته بازی مورد نظر نیز باید امکان پشتیبانی از فناوری DLSS را داشته باشد.

همانطور که پیش از این اعلام شد نسخه اولیه تکنولوژی Nvidia DLSS تنها قادر بود رزولوشن را تا ۲ برابر افزایش دهد که همین مقدار نیز توسط برخی بازی‌های محدود می‌شد. برای مثال بازی بتلفیلد ۵ روی کارت گرافیک‌های RTX 2080 Ti یا مدل های سریع‌تر از آن، با استفاده از DLSS1.0 تنها در رزولوشن ۴K قابل اجرا بود که این موضوع به محدودیت‌های DLSS1.0 مربوط می‌شود.

انویدیا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰، بروزرسانی DLSS2.1 را نیز عرضه کرد که حالت Ultra Performance برای ارتقای ۹ برابری رزولوشن، پشتیبانی از بازی‌های VR و همچنین رزولوشن پویا را به این فناوری اضافه می‌کرد.

در همین رابطه بخوانید:

– تفاوت HDMI و Display Port چیست و کدام یک بهتر است؟
– آموزش تغییر رفرش ریت مانیتور در ویندوز + بهترین رفرش ریت کدام است؟

در رزولوشن پویا، بافر ورودی می‌تواند رزولوشن را از فریمی به فریم دیگر تغییر دهد و در آن واحد، ابعاد تصاویر خروجی را ثابت نگه دارد. اگر موتور رندر بازی از رزولوشن پویا پشتیبانی نماید، فناوری DLSS قادر خواهد بود کیفیت بازی را با مانیتور شما تنظیم کرده و وضوح را با توجه به رزولوشن نهایی نمایشگر شما افزایش دهد.

فناوری DLSS 3

فناوری DLSS 3 چیست؟

فناوری DLSS3 عصر جدیدی در رندر تصاویر است که با کمک آن ساخت جهان‌های مجازی با خصوصیات و فیزیک نزدیک به دنیای واقعی ممکن می‌شود. فناوری DLSS3 قادر است با پیشرفت نسبت به نسل قبلی فناوری افزایش وضوح انویدیا، عملکرد کارت گرافیک را در بسیاری از بازی‌ها افزایش دهد.

نسل جدید فناوری افزایش وضوح انویدیا با یادگیری ماشین DLSS3، قابلیت جدیدی به نام Optical Multi Frame Generation را نیز معرفی کرده است. این قابلیت به جای پیکسل‌های تازه، فریم‌های جدیدی تولید می‌نماید تا عملکرد تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

Optical Flow Accelerator که به ریزمعماری Ada Lovelace افزوده شده، با تحلیل تصاویر پشت سر هم و محاسبه داده‌های حرکتی عناصر و اشیا حاضر در تصویر بازی، سایه‌ها، بازتاب، نورپردازی و حرکت‌ها را واقعی‌تر و با کاهش مشکلات بصری سایر روش‌های افزایش وضوح تصویر به نمایش می‌گذارد.

در این تکنیک، دو تصویر با ابعاد ارتقا داده شده به همراه داده‌ها و بردارهای حرکتی ثبت شده از موتور بازی و قابلیت Optical Flow به شبکه عصبی وارد می‌شوند. این شبکه عصبی با بررسی داده‌ها، به ازای هر فریم از بازی یک فریم اضافی می‌سازد تا فناوری دی ال اس اس ۳ بتواند نرخ فریم را تا ۴ برابر افزایش دهد. این فناوری برای کارت‌های گرافیک سری RTX 40 انویدیا عرضه شده و پیشرفت شگرفی نسبت به نسل‌های قبلی دارد.

کدام بازی‌های از DLSS پشتیبانی می‌کنند؟

برای استفاده از فناوری DLSS به یک کارت گرافیک سری RTX احتیاج انویدیا دارید. در ادامه لیستی از معروف‌ترین بازی‌هایی آورده شده است که می‌توانند از کاربرد فناوری DLSS برای افزایش نرخ فریم و رزولوشن استفاده کنند:

Alan Wake Remastered Fall Balance Ball Outriders
AMID EVIL Far Cry 6 Poker Club
Anatomy Of Fear Faraday Protocol Powerslide Legends
Anthem Farming Simulator 22 Pumpkin Jack
Apocalypse: 2.0 Edition Final Fantasy XV Qu Gian Qi Tan Online
Aron’s Adventure Fortnite Quake II RTX
Assetto Corsa Competizione Forza Horizon 5 RAZE 2070
AWAY: The Survival Series Frozenheim Ready or Not
Back 4 Blood Ghostrunner Recall
Baldur’s Gate 3 Godfall Red Dead Redemption 2
Battlefield 2042 Grand Theft Auto III – The Definitive Edition Redout: Space Assault
Battlefield V Grand Theft Auto: San Andreas – The Definitive Edition REFICUL 666
Beyond Enemy Lines 2 Grand Theft Auto: Vice City – The Definitive Edition Resident Evil Village
BIOHAZARD VILLAGE Z Version Gu Jian Qi Tan Online Ring of Elysium
Bodies of Water VR (Beta) Helios Rise of the Tomb Raider
Bright Memory Hellblade: Senua’s Sacrifice Rune II
Bright Memory: Infinite Höll Space 5D6 Rust
Call of Duty: Black Ops Cold War Horizon Zero Dawn Complete Edition Scavengers
Call of Duty: Modern Warfare Hot Wheels Unleashed Severed Steel
Call of Duty: Vanguard ICARUS Shadow of the Tomb Raider
Call of Duty: Warzone INDUSTRIA Soul Dossier
Chernobylite Into the Radius VR Stay in the Light
Chivalry 2 Iron Conflict Supraland
Chorus Jurassic World Evolution 2 Swords of Legends Online
ChronoTecture: The Eprologue Justice Sword and Fairy 7
Cions of Vega JX3 Online RTX version System Shock Demo
Control Last Hope on Earth The Ascent
CRSED F.O.A.D LEGO Builder’s Journey The Elder Scrolls Online
Crysis Remastered Life Is Strange: True Colors The Fabled Woods
Crysis 2 Remastered Loverowind The Medium
Crysis 3 Remastered Marvel’s Avengers The Orville Interactive Fan Experience
Cyberpunk 2077 Marvel’s Guardians of the Galaxy The Persistence
Deathloop Mechwarrior 5: Mercenaries The Riftbreaker
Death Realm Metro Exodus PC Enhanced Edition The Riftbreaker: Prologue
Death Stranding Minecraft with RTX To Hell With It
DeepStates (VR) Monster Hunter World Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
Deliver Us The Moon Moonlight Blade Twin Stones: The Journey of Bukka
Diablo II: Resurrected Mortal Online 2 Uncrashed : FPV Drone Simulator
DiRT 5 Mortal Shell Unknown Woods
DOOM Eternal Mount & Blade II: Bannerlord Wakamarina Valley, New Zealand
Edge of Eternity Myst War Thunder
Enlisted Myth of Empires Watch Dogs: Legion
Escape From Naraka NARAKA: BLADEPOINT Wolfenstein: Youngblood
Everspace 2 Necromunda: Hired Gun World of Warcraft: Shadowlands
Exit From Nine To Five Wrench
F1 2020 Nioh 2 The Complete Edition Xuan-Yuan Sword VII
F1 2021 No Man’s Sky Yag
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch Observer: System Redux  

در نظر داشته باشید که موتورهای بازی Unreal Engine و Unity Engine از تکنولوژی Nvidia DLSS پشتیبانی می‌نمایند، از این رو بازی‌هایی که از این دو موتور در ساخت آن‌ها استفاده شده، باید بتوانند فناوری دی ال اس اس را به کار گیرند. علاوه بر بازی‌ها، برخی نرم‌افزارهای طراحی همچون SheenCity Mars نیز از DLSS پشتیبانی می‌کنند.

فناوری DLSS چگونه کار می‌کند؟

درباره کارکرد DLSS باید گفت که فناوری‌های DLSS2.0 و DLSS3.0 برای آموزش شبکه هوش مصنوعی خود از ابر رایانه NGX انویدیا استفاده می‌کنند و کار رندر بر اساس هوش مصنوعی نیز به هسته‌های Tensor کارت گرافیک‌های RTX سپرده شده است.

انویدیا برای تعلیم شبکه عصبی هوش مصنوعی DLSS هزاران تصویر با آنتی آلیاسینگ x64 و بدون آنتی آلیاسینگ از یک بازی خاص را به آن نشان می‌دهد تا هوش مصنوعی بتواند با مقایسه این تصاویر، کیفیت تقریبی و تصویر آنتی آلیاس شده x64 را از روی تصاویر با کیفیت کمتر حدس بزند.

‌هسته‌های Tensor کارت گرافیک‌های سری RTX می‌توانند با دریافت تنها یک آپدیت، فناوری DLSS را روی تمامی بازی‌های سازگار اجرا کنند.

این امر باعث می‌شود تا با انتخاب کیفیت و رزولوشن‌های بیشتر برای تصاویر بازی، نرخ فریم دهی آسیب جدی نبیند. شبکه عصبی می‌تواند با تکرار این روند، دقت خود را افزایش داده و به تصویر ایده‌آل نزدیک شود. این تکنیک مشکلات ناشی از روش‌های پیشین رندرینگ همچون تاری نمایشگر، تاری حرکت یا شبح‌وار شدن تصاویر را از میان بردارد.

انویدیا همچنین از تکنیک فیدبک زمانی نیز در فناوری DLSS استفاده می‌نماید. این تکنیک نحوه حرکت اشیا در تصویر را با استفاده از بردارهای مختلف شبیه‌سازی کرده و جهت این حرکت در فریم‌های بعدی را پیش‌بینی می‌نماید.

تصویر ضبط شده با دوربین و فنی سازی DLSS

به عنوان مثال تکنیک DLSS2.0 به کمک شبکه هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و استفاده بهینه از هسته‌های Tensor، نرخ فریم دهی بهتری در اختیار کاربران می‌گذارد و محدودیت‌های مربوط به تنظیمات، کارت گرافیک و رزولوشن را از میان برمی‌دارد.

تیم سبز می‌گوید فناوری DLSS2.0 تنها ۲۵ الی ۵۰ درصد تصاویر را رندر می‌کند و برای حالت Ultra Performance، این میزان به ۱۱ درصد می‌رسد. تکنیک فیدبک زمانی جدید DLSS2.0 نیز امکان برخورداری از پایداری و جزئیات بیشتر را فراهم می‌آورد.

آموزش هوش مصنوعی و شبکه فناوری DLSS2.0 نیز به وسیله ابر رایانه NGX انویدیا اتفاق می‌افتد. نسخه ۲٫۰ تکنولوژی Nvidia DLSS، تصاویر و بردارهای حرکتی دارای رزولوشن پایین را با فریم‌های دارای رزولوشن بالای قبلی مقایسه می‌نماید و با بررسی پیکسل به پیکسل این دو تصویر، وضوح فریم فعلی را افزایش می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

– فریم ریت یا نرخ فریم چیست؟ Frame Rate به چه مواردی بستگی دارد؟
– رزولوشن پویا یا DRS چیست و چه نقشی در تجربه گیمینگ ما ایفا می‌کند؟

این قابلیت با ارسال میلیون‌ها تصویر رندر شده در رزولوشن ۱۶K به ابر رایانه NGX به دست آمده است. این ابر رایانه بعد از تعلیم شبکه هوش مصنوعی فناوری DLSS، الگوریتم‌ها را از طریق درایورهای GeForce Game Ready به کارت گرافیک‌های RTX ارسال می‌نماید. از این پس هسته‌های Tensor کارها را بر عهده می‌گیرند و بازی‌های مختلف را با DLSS2.0 اجرا می‌کنند.

اما فناوری DLSS3.0 با میلیون‌ها تصویر غیر خاص تعلیم داده شده و نیازی برای ارائه جداگانه برای هر بازی ندارد و هر بار بروزرسانی درایورها، روی کیفیت تمام بازی‌های سازگار با DLSS3.0 تاثیر می‌گذارد. الگوریتم‌های این نسخه همچنین می‌توانند بدون دریافت آپدیت از طریق انویدیا، روز به روز بهتر و به نقطه ایده‌آل نزدیک شوند.

چگونه DLSS را فعال کنیم؟

در صورت پشتیبانی یک بازی از دی ال اس اس، فعال کردن فناوری DLSS کار سختی نیست. در صورت بروز بودن درایورهای انویدیا، باید به تنظیمات گرافیکی بازی مورد نظر که گاهی با نام Video یا Video Setting قابل مشاهده است، مراجعه نمایید.

در اینجا کافی است به دنبال گزینه DLSS بگردید و آن را فعال کنید.

فعالسازی DLSS

برای این که ببینید بازی مورد نظر شما از DLSS پشتیبانی می‌کند، باید به نرم‌افزار Nvidia GeForce Experience مراجعه کنید و در قسمت Games & Apps، بازی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با کلیک روی نام بازی تنظیمات گرافیکی مختلف آن را مشاهده خواهید کرد.

جمع بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

به راستی باید گفت که فناوری DLSS یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های سازنده گرافیک برای ارتقای تجربه کاربری حین بازی و انجام فعالیت‌های گرافیکی سنگین است. این فناوری به کاربر اجازه می‌دهد که حتی بتواند از کارت‌های گرافیک سطح متوسط نیز کارایی بسیار بالایی را مطالبه نمود.

این فناوری از هوش مصنوعی و کلیه قابلیت‌های نرم‌افزاری خود برای ارائه حداکثر نرخ فریم دهی و پرش تصویر به کار بسته و شرایطی را ایجاد می‌کند که کاربر بتواند کیفیت یک محتوا را بدون تغییر قطعه سخت‌افزار، بازدید و مجدداً به عملکرد آن پی ببرد. فراموش نکنید که این API قابلیت ارتقای ویژه تصویر خروجی را خواهد داشت و به کاربر اجازه می‌دهد از حداکثر ظرفیت بازی‌ها برای لذت بردن، استفاده کرد.

آیا DLSS باعث بهبود FPS می‌شود؟

بر اساس ادعای انویدیا تکنیک DLSS3 می‌تواند ضمن بهبود کیفیت تصویر، نرخ فریم را ۲۰۰ و یا حتی ۳۰۰ درصد (در حالت عملکردی) بهبود دهد که نسبت به کیفیت پایین‌تر تصاویر DLSS2 و نرخ فریم پایین‌تر آن، ارتقای قابل توجهی به حساب می‌آید. 

آیا DLSS فقط برای RTX است؟

برخلاف FSR که می‌توانست روی اکثر سخت افزار‌ها فعال شود، در حال حاضر فقط روی کارت‌های سری RTX انویدیا (کارت‌های سری RTX ۲۰ و بالاتر) قابل استفاده است، همچنین نسخه سوم این فناوری به دلیل نیاز به هسته‌‌های جدید بکار رفته در سری RTX ۴۰۰۰ برای سری‌های قدیمی مانند RTX ۳۰۰۰ عرضه نمی‌شود.

آیا فعال کردن DLSS برای اجرای بازی مفید است؟

DLSS با افزایش نرخ فریم می‌تواند سرعت بازی ها را بهبود دهد و از طرفی نیز کیفیت تصاویر را بالا ببرد. به همین خاطر می‌توان گفت که دی ال اس اس می تواند یک گزینه مناسب برای بازی ها محسوب شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 24 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.