رها گذاشتن کودکان در فضای مجازی همواره یکی از دغدغههای والدین بوده و هست. حساسیت این موضوع باعث شده تا بستر مناسبی برای کودکان در استفاده از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی شکل نگیرد. اکنون به نظر میرسد فیسبوک قصد دارد با ورود به این زمینه، نسخهای بهینه شده از اینستاگرام را برای کودکان و نوجوانان تدارک ببیند.
در اوایل هفتهای که گذشت اینستاگرام پیامی را روی بلاگ رسمی خود منتشر کرد که از تلاش این مجموعه برای امنتر کردن محیط برنامهی Instagram برای کودکان و نوجوانان خبر میداد؛ با این وجود هنوز خبری از نسخهی جدید اختصاصی برای سنین پایین نبود.
حالا اما بنا بر گفتهی Adam Mosseri، مدیر مجموعهی اینستاگرام، این شرکت قصد دارد همچون عملکرد پیشین خود برای اضافه کردن بخش Messenger Kids به این پیامرسان، چنین کاری را برای برنامهی اینستاگرام نیز پیاده سازی کند.
اگرچه هنوز برنامهی دقیق و مدوّنی برای انجام این کار ترسیم نشده است ولی احتمالاً شاهد در دسترس قرار گرفتن بخشی جداگانه برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۳ سال باشیم؛ جایی که والدین میتوانند نظارت کاملی بر فعالیت فرزندان خود به هنگام استفاده از اینستاگرام داشته باشند.
این پروژه تحت نظارت مدیرعامل اینستاگرام یعنی Mosseri و نایب رئیس این شرکت یعنی Pavni Diwanji که پیش از این نیز مسئولیت بخش YouTube Kids در گوگل را بر عهده داشت آغاز به کار خواهد کرد.
تا کنون خط مشی اینستاگرام اجازهی استفدهی کودکان زیر ۱۳ سال از این برنامه را نمیداد و دلیل آن هم محدودیتهای اخلاقی و قانونی پیرامون این موضوع بود.
پیشتر در سال ۲۰۱۹، کمیسیون تجارت فدرال شرکت گوگل را بهدلیل ردیابی سابقهی جستوجوی کودکان برای ارائه تبلیغات به آنها در یوتیوب، مبلغ ۱۷۰ میلیون دلار جریمه کرد.
فیسبوک نیز در سال ۲۰۱۷ نسخهای بدون تبلیغات درون برنامهای از پیامرسان Messenger منتشر کرد مه با این حال مدافعان سلامت کودکان از زاکربگ خواستار توقف این برنامه شدند. از این رو فیسبوک در این زمینه قدمهای خود را محتاطانهتر از قبل برمیدارد.