افول هواوی در بازارهای جهانی فرصتی مناسب را برای دیگر شرکتهای فعال در این حوزه فراهم کرده تا سهم خود از بازار گوشیهای هوشمند را افزایش دهند. در همین حال گزارشهای منتشر شده حکایت از این دارد که بیشترین استفاده را از این شرایط خاص شرکتهای اپل و شیائومی بردهاند.
با وجود اینکه هواوی طی نه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ توانست با توجه به اندوخته خود در بخشهای سختافزاری تا حد قابل قبولی به حضور خود در بازار گوشیهای هوشمند ادامه دهد .
با این حال عدم توانایی در تأمین سختافزارهای مورد نیاز از یک سو و محدودیتهای ایجاد شده روز به روز سهم بازار این شرکت را کاهش و آن را در اختیار دیگر شرکتها قرار میدهد.
در همین زمینه بنابر گزارش موسسه IDC، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبلی، در سراسر دنیا سهم اپل و سامسونگ از بازار جهانی به میزان ۲ درصد و سهم شیائومی ۴ درصد افزایش پیدا کرده است که تمامی این بخشها پیش از این در اختیار هواوی بود.
اما برخلاف سطح رشد این سه شرکت در بازارهای جهانی، در منطقه حوزه خلیج فارس، افزایش چشمگیری در بازار فروش گوشیهای هوشمند ایجاد شده که پیش از این بسیار کمسابقه بود.
بنابر گزارشهای منتشر شده سهم اپل در این بازار نسبت به سه ماهه انتهایی سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده که بیشتر به دلیل فروش خوب گوشیهای سری آیفون ۱۲ و ۱۱ بوده است.
برای مثال تنها در عربستان سعودی، نیمی از گوشیهای فروخته شده بازار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ ساخت شرکت اپل بودهاند و در امارات سهم ۲۶٫۱ درصدی از بازار توسط محصولات این شرکت تصاحب شده است.
در مقابل محصولات برندهایی مانند سامسونگ، اوپو و ویوو چندان نظر کاربران را به خود جلب نکرده و سهم زیادی از بازار را عاید شرکتهای سازنده نکردهاند.
اما در بازارهای جهانی اوضاع اندکی متفاوت است و سامسونگ با سهم ۴۲ درصدی از بازار رتبه اول در فروش گوشیهای هوشمند را داشته و اپل با ۲۳ جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و شیائومی نیز همچنان در رتبه سوم قرار گرفته است.
نکته جالب توجه اما کاهش سهم سامسونگ و شیائومی از بازارهای جهانی به میزان ۳ و ۲ درصد است و در مقابل اپل با توجه به فروش خوب محصولات سری آیفون ۱۱ و ۱۲ رشدی ۸ درصدی را به خود دیده است.