دریچه تکنولوژی مصاحبه اختصاصی شهرسخت‌افزار با مدیر بازاریابی ال جی ؛ از لوازم خانگی تا سرنوشت گوشی‌های LG در ایران - ژوانا

با توجه به موضوع خروج شرکت ال‌جی از بازار موبایل دنیا، شهر سخت‌افزار تصمیم به انجام مصاحبه‌ای با آقای کاوه مفتخری، مدیر بازاریابی «ال‌ جی الکترونیکس» در ایران گرفت تا نسبت به تشریح این موضوع و وضعیت فعالیت شرکت ال جی در ایران پرداخته شود. در ضمن برخی از سوالات مطرح شده از سوی کاربران نیز از ایشان پرسیده شد تا برنامه‌های این شرکت در ایران تشریح گردد.

اگرچه این روزها بحث گوشی‌ و موبایل‌های ال‌جی در سراسر دنیا بسیار داغ و در واقع تیتر اول بسیاری از اخبار است، اما به دلیل حجم درخواست‌های کاربران مبنی بر تعیین وضعیت لوازم خانگی این برند در داخل کشور، به عنوان اولین سوال، به سراغ این حوزه رفتیم.

photo_2021-04-08_21-54-08.jpg

وضعیت واردات و خدمات پس از فروش کالاهای لوازم خانگی به خصوص تلویزیون، به چه شکل است؟
در خصوص بحث لوازم خانگی پیش از هر توضیحی نیاز به بیان دو واقعیت در این باب است که ابتدا باید سیاست‌های دولتی و تجاری ایران را پس از تحریم‌ها مد نظر قرار داد که شامل سیاست‌های کنترل خروج ارز از کشور و تأکید بر حمایت بر تولید داخل می‌شود. این امر موجب تغییراتی در عرف تجاری بازار شده و نتیجه آن گرایش فعالان تجاری بر واردات تجهیزات و تولید CKD (کلیه قطعات منفصل وارد و در ایران مونتاژ می‌شود) و SKD (بعضی قطعات منفصل و بعضی مونتاژ شده وارد و در ایران مونتاژ کامل می‌شود) در داخل است. در واقع این کالاها بیشتر از واردات کالای CBU (کامل ساخته شده) تولید و عرضه می‌شوند.

برای مثال ساخت یخچال و تلویزیون و … به صورت CKD و ماشین ظرفشویی که روند ساخت دشوارتری دارد به صورت SKD صورت می‌گیرد. البته برخی لوازم دیگر مانند کولر گازی و … همچنان به صورت کامل وارد کشور می‌شوند ولی به نظر این لوازم نیز به زودی به دلیل همان طرح حمایت از تولید داخل به یکی از دو روش فوق هدایت خواهد شد.

11-7.jpg

بخش دیگر امکان واردات قطعات برای تولید است. ضمن اشاره به این موضوع که شرکت توزیع کننده باید ابتدا بتواند کالا را وارد کشور کند، هر روش وارداتی در این زمینه مد نظر قرار گرفته است. پیش از اعمال تحریم‌های جدید (در دوره ترامپ و پس از خروج از برجام) و در دوره اول تحریم ها شرکت‌های توزیع کننده، کالا را از کشورهای همسایه به راحتی وارد می‌کردند و نیازی به خرید به صورت دست اول از شرکت مادر (تولیدکننده) نبود.

اما پس از دور جدید تحریم‌ها که متعاقب آن محدودیت واردات از سوی دولت ایران را نیز شامل شد، تنها واردات کیت‌های «تولید کالا» به کشور میسر بوده و به همین دلیل، پیچیدگی‌های خاصی به تجارت در این زمینه شامل انتقالات بانکی، حمل و نقل، بیمه و … به تجارت کالاها افزوده شد. البته در این زمینه پیچیدگی‌ها تا سطوحی مانند نوع قطعات به کار رفته در کیت‌ها نیز جلو رفته و برای مثال تلویزیون‌های ال‌جی که در برخی مدل‌ها از محصولات تحت لیسانس Harman/Kardon آمریکا در بخش اسپیکرها استفاده می‌کردند، دچار محدودیت‌های مضاعفی به دلیل آمریکایی بودن درصدی از قطعات می‌شدند.

نتیجه همه محدودیت‌های فوق موجب می‌شد که عملاً نتوان قطعات را از کشور مادر تهیه نمود. البته می‌توان امیدوار بود تا در مذاکرات برجام (جدید) در اتریش، توافقاتی حاصل گردد که موجب تسهیل تأمین و تطابق با قوانین کشورهای مبدا و مقصد گردد. همچنین تغییر شرایط بازار به سبب کاهش قدرت خرید مردم و افزایش درصد داخلی‌سازی به دلیل سیاست‌های دولتی، تغییرات مهمی را در این صنعت ایجاد کرده است. به همین خاطر شرکت‌هایی که بخواهند در ایران فعالیت کنند نیازمند تغییر استراتژی‌های قبلی خود هستند.

در همین راستا کالاهایی مانند کولر گازی به صورت CBU (کاملاً ساخته شده) وارد کشور می‌شوند که به شرکت مادر وابسته است ولی در مورد باقی محصولات بیشتر منتظر باز شدن کانال‌ها برای تولید در داخل به شکل مونتاژ هستیم.

آیا روند بازاریابی و قیمت‌گذاری ال‌جی را می‌توان در بروز عملکرد اخیر بخش موبایل، مقصر اصلی دانست؟
همانطور که می‌دانید و ما نیز در مقاله واکاوی علل سقوط برند ال‌جی در حوزه موبایل به آن پرداخته پرداختیم، برخی تصمیمات عجیب ال‌جی در بازاریابی ضعیف بخش موبایل بسیار موثر بوده است. به عنوان مثال گوشی LG Velvet که با وجود بازخورد مثبت کاربران به طراحی دستگاه، به معایبی مانند عدم توجه به برخی از مشخصات فنی دستگاه (شامل سخت‌افزاری با تراشه دو نسل قبل از بازار فعلی)، قیمت بالاتر (نسبت به رقبای فعال در بازار)، عرضه دیرهنگام پس از معرفی اولیه در کشور و … دچار بود، عملاً به یک پروژه شکست‌خورده تبدیل شد.

در این زمینه آقای مفتخری ضمن ذکر این توضیح که دفتر ال‌جی الکترونیکس در ایران به صورت مستقیم در بخش موبایل وارد نشده و شرکت مادیران به عنوان توزیع کننده این کالا در کشور، مسئولیت واردات و توزیع کالا را بر عهده دارد، اعلام کرد که نحوه عرضه گوشی ال‌جی در ایران ارتباط کمی با دفتر این شرکت دارد. وی در ادامه افزود:

در مورد محصولی مانند گوشی ولوت، با توجه به کاهش قدرت خرید و افزایش امکانات دستگاه‌های پیشرفته، تمرکز  کاربران به جای خرید گوشی‌های پرچمدار به سمت گوشی‌های میان‌رده رفته و موبایل‌هایی با رنج قیمت حداکثر ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار همه نیازهای کاربر را در حد بسیار خوبی رفع می‌کنند. با این اوصاف گرایش به گوشی‌های پرچمدار کاهش پیدا کرده است.

MC-Velvet-AuroraGray-01-Sleek-Minimal-Design-Mobile-A.jpg

گوشی ولوت نیز با همین هدف‌گذاری تولید شده ولی با توجه به استراتژی نگه داشتن قیمت عرضه دستگاه در همان رنج بین ۵۰۰ تا ۶۰۰، تراشه پردازشی نسل قبلی که البته به لحاظ سرعت و تجربه کاربری هیچ مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کرد برای آن در نظر گرفته شد. البته از نظر توان پردازشی و عملکردی، ولوت یک دستگاه کاملاً مناسب برای رفع نیازهای کاربران است که ضمن توجه به طراحی عالی و متریال باکیفیت در ساخت، هیچ مشکلی در زمینه تجربه کاربری ایجاد نخواهد کرد.

اما در خصوص مشکلات واردات شرکت مادیران، عواملی نظیر اختصاص ارز دیرهنگام و توقف مقطعی برای واردات موبایل بسیار تاثیرگذار بودند. در نهایت، ماندن گوشی‌های وارد شده در گمرک نیز مزید بر علت شد تا این گوشی در ایران نتواند به موقع در اختیار کاربران قرار گیرد.

چرا ال‌جی برخلاف بعضی شرکت‌های دیگه پس از تحریم، حضور پررنگی در بازار ایران نداشت؟
هر برندی در کشور ما پرتفوی خاصی برای عرضه کالا دارد که سبد محصولات ال‌جی در این زمینه گروه پرتعدادی را شامل می‌شد. اما حضور بخش موبایل در ایران و خاورمیانه طی چند سال گذشته، حتی قبل از تحریم‌ها نیز (به جز چند ماه اخیر)، با توجه به سیاست‌های شرکت کمرنگ‌تر شده بود. از طرفی برخی رقبا محصولات لوازم خانگی خود را در بازار ایران عرضه نمی‌کردند ولی همچنان موبایل از کانال‌های دیگر وارد می‌شد و به تبع آن، نام آنها در تبلیغات بازاریابی دیده می‌شد که این تبلیغات، چنان جلوه می‌کرد که گویا برندهای مذکور در بازار کشور حضور دارند؛ ولی عملاً بسیاری از کالاهای گروه‌های دیگر آنها در بازار ایران یافت نمی‌شد و تنها اسم برند با یک یا چند زمینه مشخص در کشور حضور داشت.

در این زمینه برندهای چینی مانند هواوی که پایه فعالیت آنها موبایل بود بدون هیچ محدودیتی در ایران فعالیت می‌کردند ولی برندهایی مانند ال‌جی که عملاً نه امکان تولید در داخل داشتند و عدم وجود محصولاتی مثل موبایل در سبد محصولات، اینطور استنباط می‌شد که از بازار ایران خارج شده‌ ولی برخی دیگر همچنان در بازار حضور دارند.

وضعیت خدمات پس از فروش بعد از تحریم
علی‌رغم اینکه به لحاظ اقتصادی امکان فروش محصولات ال‌جی و بسیاری از برندها در کشور نیست، عدم توجیه‌پذیری اقتصادی، موجب خروج بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از بازار ایران و حتی بستن دفترهای نمایندگی خود شد. البته ما در این زمینه به صورت روزانه ارتباط مستقیمی با نمایندگی‌های خود داریم تا نسبت به تأمین قطعات و ارائه خدمت به مشتریان اقدام گردد ولی مجدداً تحریم‌ها و ساز و کار دشوار ارتباط با مراکز اصلی موجب شده تا این روند نیز با مصائب متعددی روبرو گردد.

مجموعه موارد فوق شرایط دشواری برای ارائه خدمات با همان استانداردهای قبل از تحریم‌ها را ایجاد نمود. ناگفته نماند که ما تلاش کردیم در زمینه کیفی، کاربران به مشکلی برخورد نکنند اما تأخیرهایی در ارائه خدمات پشتیبانی مشاهده شد که علت اصلی آن هم، همان بحث‌های اشاره شده یعنی تحریم و شرایط سخت تأمین قطعات است.

همچنین خرید کالاهای غیررسمی در بازار که عملاً ارتباطی با دفتر ما در ایران ندارد نیز نکته مهمی است که از کنترل ما خارج بوده و شرایط را برای رضایت مشتریان، دشوار می‌کند.

برای خدمات پس از فروش، در ابتدای کار مشکلاتی برای خدمات پس از فروش بود ولی حالا این مشکلات رفع شده و دو شرکت گلدیران و مادیران مشکل خاصی در تأمین قطعات برای بخش پشتیبانی محصولات ندارند.

علی‌رغم موفقیت‌های اخیر، چرا ال جی از بازار گوشی خارج شد؟
در این زمینه آقای مفتخری ضمن اشاره به وضعیت بازار جهانی تحت تأثیر رقابت شدید ایجاد شده بین برندهای مختلف و ایجاد دو قطبی بین چین و دیگر شرکت‌ها، اعلام کرد:

حدود ۵ سال است که در گزارش‌های سه ماهه ال‌جی ضرردهی برای بخش موبایل به ثبت رسیده که موجب می‌شود، بخشی از منابع دیگر واحدهای شرکت (که بیشتر آنها بسیار سودآور و موفق بودند) صرف هزینه‌های بخش موبایل شود.

تمهیدات اخیر شرکت مانند تغییر محل تولید جهانی محصولات یا تولید ODM (طراحی توسط شرکت ال‌جی و ساخت توسط شرکت‌های تولیدکننده) و حتی تولید محصولات با نوآوری‌های بسیار جذاب نیز منجر به بهبود وضعیت ال‌جی در بازار نشد. به همین دلیل ال‌جی تصمیم به تغییر استراتژی خود و صرف این هزینه‌ها در بخش‌هایی که ترندهای جدید دنیای فناوری باشند، گرفت (مانند لوازم خانگی ، قطعات خودرو، رباتیک، هوش مصنوعی، Connected Devices و …) تا در آینده بتواند به موفقیت‌های بیشتری برسد.

طی یک سال و نیم اخیر با توجه به تغییرات در سطوح مدیریت ارشد ال‌جی و استراتژی جدید شرکت، ما نیز انتظار داشتیم که روند بازگشت ال‌جی به سطوح بالای بازار موبایل مشاهده شود. برای مثال گوشی‌های LG K52، LG K42 و Wing که دستگاه‌هایی بسیار باکیفیت و جذاب هستند، هنوز در بازار ایران رسماً رونمایی نشدند و برنامه زمان‌بندی مادیران در مورد آنها به مراحل عرضه نرسیده است. از سوی دیگر گوشی Rollable ال‌جی و دیگر محصولات نیز کالاهایی بسیار نوآورانه و قابل تحسینی هستند که حتی در مقیاس جهانی نیز معرفی نشده‌اند.

با این حال، همین عملکرد خوب هم نتوانست بر روند منفی چندین سال گذشته چیره شود و در نهایت مدیریت ارشد شرکت تصمیم گرفت تا منابع و زمان را برای قسمت‌های دیگر هزینه کند.

آیا بهتر نبود ال‌جی بخش موبایل را می‌فروخت به جای تعطیل کردن؟
ال‌جی تکنولوژی ، ابداعات و پتنت‌ها  متعدد و با ارزش بسیاری در زمینه موبایل، نسل ۵ مخابراتی و حتی ۶G دارد که می‌توان گفت تصمیم به نگهداری این پتنت‌های ارزشمند، انگیزه اصلی عدم فروش بخش موبایل بوده تا در زمینه‌های فناوری آینده از آنها استفاده شود.

خبر خوب آقای مفتخری برای پشتیبانی گوشی‌های ال‌جی
ال‌جی گوشی جدیدی در بازار عرضه نخواهد کرد. البته مادیران هنوز همه محصولات ال‌جی را در بازار عرضه نکرده و هنوز نیز برنامه معرفی و توزیع گوشی‌های این برند را در دستور کار دارد. ما در این زمینه به مشتریان خود اطمینان می‌دهیم که نگران پشتیبانی محصولات خود نباشند؛ چرا که در هر دو بخش قطعات مصرفی، تجهیزات و حتی بروزرسانی نرم‌افزاری، ال‌جی و مادیران فعالیت خود را ادامه خواهند داد و این امور توسط سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت تدوین شده است.

برای گوشی‌های پرچمدار سیاست بروزرسانی تا دو نسخه اندروید و برای گوشی‌های میان‌رده تا یک نسخه اندروید ادامه پیدا خواهد کرد. البته بخشی از این خدمات به گوگل وابسته است که اگر تغییری در آنها صورت نگیرد، ال‌جی به تعهدات خود نسبت به کاربران پایبند خواهد بود. همچنین بروزرسانی‌های امنیتی نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

Capture.PNG

ضمن توجه به این نکته و قوانین کشوری که هر شرکتی را ملزم به پشتیبانی محصولات تا مدت معینی می‌کند، مادیران و ال‌جی نیز در این زمینه مشتریان خود را تنها نگذاشته و با توجه به همکاری گروه‌های قدرتمند پشتیبان این موضوع، جای نگرانی وجود ندارد.

احتمال حضور مجدد ال‌جی در حوزه موبایل و امید به بازگشت آن؟
در تجارت همه اتفاقات بر اساس شرایط تعیین می‌شود، استراتژی تجاری ال‌جی در این زمینه این است که فعلاً تمرکز بر محصولات دیگر باشد. در این زمینه نمی‌توان صحبت قطعی کرد ولی در آینده با شرایطی که پیش می‌آید احتمال اتفاقات دیگر وجود دارد.

و اما آینده ال‌جی در ایران
پاسخ به این سوال بسیار سخت است و ما امیدواریم با حل مشکلات، به صورت فعال‌تری در بازار ایران حضور داشته باشیم. بخشی از این موضوع به سیاست‌های کلان وابسته است ولی اجازه دهید در این مورد خوش‌بین باشیم که اتفاقات خوبی افتاده و شرایط برای ادامه کار بهتر و تسهیل گردد.

ال‌جی جزء برندهای مطرح در زمینه فناوری و نوآوری‌های جدید بوده و به عنوان شرکتی پیشرو شناخته می‌شود. طبیعتاً برای شرکت و کاربران نیز وضعیت بهتری خواهد بود که ال‌جی بتواند حتی بهتر از قبل در بازار حضور داشته و به کاربران خود خدمات دهد.

امیدواریم همه مشکلات پیرامون فعالیت شرکت‌ها از جمله ال‌جی حل شده و بتوانیم با آخرین محصولات و فناوری‌ها در خدمت کاربران وفادار و علاقه‌مند خود باشیم.

پیام آخر مدیر ارشد ال‌جی برای هواداران زیاد این برند در ایران
«از همه کاربران محصولات ال‌جی بابت اعتمادی که به این برند داشتند تشکر می‌کنم. وفاداری این دسته از مشتریان باعث افتخار شرکت ال‌جی بوده و ما نیز امیدواریم بتوانیم با حل مشکلات، با ارائه آخرین محصولات و فناوری‌ها دوباره به شکل کامل در خدمت مشتریان ایرانی باشیم.»

ضمن تشکر از آقای مفتخری، مدیر ارشد بازاریابی ال‌جی در ایران بابت همراهی در پاسخگویی به سوالات کاربران؛ نظر شما مخاطبان شهرسخت‌افزار در مورد این مباحث و آینده برند ال‌جی در ایران چیست؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها