دریچه تکنولوژی معرفی اولین خودرو پیکاپ تمام برقی گروه مپنا + کاتالوگ و ویدئوی معرفی - ژوانا

تیر ماه ۱۳۹۹ بود که گروه صنعتی مپنا اعلام کرد که از طریق شرکت مکو که زیرمجموعه مستقیم این مجموعه است وارد فاز عملیاتی تولید خودرو و به خصوص خودروهای الکتریکی خواهد شد. پس از رونمایی مدل برقی شده خودرو پژو ۴۰۵، این شرکت چند روز پیش اولین مدل پیکاپ رسمی برقی شده خود را معرفی کرد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

همانطور که در مقدمه مطلب عنوان شد، شرکت مکو کار خود را با برقی کردن یک نسخه خودرو ۴۰۵ آغاز کرده و در همان زمان اعلام شد که این خودرو با یک نوبت شارژ باتری می‌تواند مسافت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را طی کند.

نکته جالب توجه در مورد خودروی پژو ۴۰۵ هیبریدی مکو قابلیت تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت است که به خودرو اجازه رساندن سرعت خودرو از صفر تا ۱۰۰ طی مدت زمان ۷ ثانیه می‌دهد. استفاده از لفظ هیبریدی توسط مکو نیز دقیقاً به این موضوع اشاره دارد که در کنار توان خودروی برقی می‌توان از پیشرانه بنزینی خودرو نیز استفاده کرد.

تا به امروز ۲۰ دستگاه خودرو برقی به صورت آزمایشی در کارخانه مکو تولید شده که به نظر هنوز تا رسیدن به فاز تولید انبوه و مطالعات میدانی فاصله زیادی دارد.

گروه مپنا در کنار فعالیت‌های اعلام شده، تولید دستگاه شارژ باتری خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید را مطابق با استانداردهای اروپا آغاز نموده و طبق اعلام روابط عمومی شرکت، در حال حاضر ظرفیت تولید و تجهیز در تیراژ بالا بسیاری از مناطق و مجتمع‌های مسکونی و تجاری به دستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را دارد.

ورود به فاز پیکاپ
بنابر گزارش اتومبیل فارسی پس از تبدیل خودروهای تولید داخل به نمونه‌های برقی و هیبریدی به نظر مکو فاز جدیدی را آغاز کرده و قصد دارد خودروهای تمام برقی اختصاصی خود را (که البته چندان هم اختصاصی نیستند) وارد بخش تحقیقات و تولید کند.

اولین خودروی پیکاپ این شرکت که هنوز نام رسمی برایش انتخاب نشده چند روز پیش معرفی شد که به نوعی مدل برقی شده خودرویی از شرکت چینی نه چندان نام‌آشنای Kawei با مدل K1 است.

ناگفته نماند که شرکت کاوی چین این پیکاپ را در دو نسخه K1 با پیشرانه درون‌سوز و EV7 با موتور الکتریکی به بازار عرضه می‌کند و هنوز مشخص نیست که آیا نسخه‌ای که مپنا قصد عرضه آن را به بازار دارد کاوی EV7 خواهد بود یا نسخه بنزینی کاوی K1 توسط مپنا به طور اختصاصی الکتریکی شده و به بازار عرضه می‌شود.

مشخصات فنی
ظاهراً باتری که مپنا برای این خودرو استفاده کرده قادر به تولید انرژی الکتریکی ۴۸٫۶ کیلو وات ساعتی داشته و وزنی ۴۰۰ کیلوگرمی دارد. این باتری می‌تواند با یک بار شارژ کامل انرژی مورد نیاز برای طی مسافتی ۳۱۲ کیلومتری را بر اساس استاندارد NEDC فراهم کند.

میزان نیروی محرکه تولیدی توسط این پیکاپ نیز ۹۰ تا ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن ۳۳۵ تا ۱۱۰۰ نیوتن اعلام شده است. در برگه مشخصات منتشر شده از سوی مپنا، شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو ۱۱٫۵ ثانیه و حداکثر سرعت قابل حصول نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.

Mapna-Pickup-1.jpg

نکته دیگر این است که با استفاده از شارژرهای خانگی معمولی مدت زمانی نزدیک به ۸ ساعت برای شارژ کامل خودرو نیاز خواهد بود که انتخاب دوم استفاده از شارژرهای سریع ۵۰ کیلوواتی است که قادر به شارژ صفر تا ۸۰ درصد دستگاه تنها ظرف مدت زمان ۳۰ دقیقه خواهند بود.

Mapna-Pickup-2.jpg

سایر مشخصات فنی این خودرو به شرح زیر است:

  • طول: ۵۶۰۰ میلی‌متر
  • عرض: ۱۵۹۰ میلی‌متر عرض
  • ارتفاع: ۱۸۰۵ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۳۵۰۰ میلی‌متر
  • بیشینه جرم قابل حمل: ۱۰۰۰ کیلوگرم
  • جرم خالص: ۲۲۳۰ کیلوگرم
  • طول محفظه بار: ۱۸۰۵ میلی‌متر
  • عرض محفظه بار: ۱۵۹۰ میلی‌متر
  • ارتفاع محفظه بار: ۵۶۰ میلی‌متر
  • اندازه تایر: ۲۴۵/۶۵R17
  • سیستم تعلیق و ترمزهای پیکاپ برقی مپنا
  • تعلیق جلو: دوبل جناغی
  • تعلیق عقب: فنر شمش
  • ترمز جلو: دیسکی
  • ترمز عقب: کاسه‌ای

سیستم‌های ایمنی، رفاهی و احیا انرژی
در بخش امکانات خصوصیات این خودرو بسیار شبیه به نسخه چینی است و در آن شاهده استفاده از سنسور دنده عقب، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، فرمان برقی، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع با پنل دیجیتالی، دوربین دنده عقب، سامانه سرگرمی با نمایشگر لمسی و بلوتوث، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم الکترونیکی تنظیم انتقال قدرت و… هستیم.

در کنار تجهیزات فوق سیستم بازیابی انرژی در زمان ترمزگیری یا حرکت در سرازیری با عملکرد مشابه ژنراتور جهت شارژ باتری‌ها نیز تعبیه شده است. برای دوستانی که با این سیستم آشنایی کمتری دارند باید بگوییم که در این سیستم با برداشتن پای راننده از روی پدال گاز، بازیابی انرژی آغاز شده و با فشردن پدال ترمز این بازیابی انرژی به بالاترین مقدار خود خواهد رسید. استفاده از این سامانه باعث افزایش میزان شارژ باتری‌ها در زمان رانندگی و در نتیجه افزایش پیمایش خودرو خواهد شد

قیمت و زمان عرضه به بازار
همانطور که در ابتدای مطلب عنوان شد، مپنا هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضه به بازار و قیمت این خودرو برقی عنوان نکرده است. برای مثال در بازار داخلی چین خودروی Kawei EV7 به قیمت ۲۵۹،۸۰۰ یوآن (در حدود ۱ میلیارد تومان) و با برنامه حمایت از تولید داخل به قیمت ۱۱۵،۰۰۰ یوآن (نزدیک به ۴۶۰ میلیون تومان) عرضه می‌شود.

با توجه به کلاس کاری خودروهای از این دست در کشور و رقبایی مانند فوتون تونلند و آسنا شرکت آمیکو، به نظر نباید قیمت چندان ارزانی را برای آن انتظار داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها