دریچه تکنولوژی مقایسه‌ی عملکرد تراشه‌های اگزینوس 2100 و اسنپدراگون 888 این بار در باتری اس 21 اولترا - ژوانا

سری گلکسی اس ۲۱ سامسونگ همچون دیگر پرچمدار نسل قبلی خود در دو نسخه‌ با تراشه‌های کوالکام و اگزینوس عرضه شد. حال قصد داریم در ادامه‌ی مطلب به بررسی تفاوت این دو نسخه در مصرف باتری بپردازیم.

نسخه‌ی مجهز شده به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ گوشی‌های سری S21 تنها در بازار آمریکا و چین به فروش رسید در حالی که نسخه‌ی با تراشه‌ی خانگی اگزینوس ۲۱۰۰ در دیگر کشورها عرضه شد. پیش‌تر مقایسه‌ی عملکرد دو تراشه از لحاظ فنی و نتایج بنچمارک‌های اجرا شده را مورد بررسی قرار داده بودیم.

این بار به سراغ باتری گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ خواهیم رفت تا عملکرد باتری در دو نسخه‌ی این گوشی را مورد مقایسه قرار دهیم.

در جدول زیر شاهد مشخصات دو تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ به‌کار رفته در گوشی گلکسی S21 Ultra هستیم:

S21Ultrabattery.png

بررسی‌های انجام شده روی باتری دو نسخه‌ی اس ۲۱ اولترا نشان می‌دهد این دو مدل تقریباً عمر باتری یکسانی را در اختیار می‌گذارند که تفاوت اندک میان ‌آن‌ها، عملاً قابل اغماض است.

با این حال اما تست‌های صورت گرفته روی دو مدل اسنپدراگون و اگزینوس اس ۲۱ اولترا نشان می‌دهد نسخه‌ی مجهز شده به تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ علی‌رغم ۲۶ درصد بازده کمتر «عملکرد بر وات» در فرکانس‌های بالا، در عملکرد حداکثری گوشی می‌تواند گوی سبقت را از نسخه‌ی کوالکامی برباید.

اما در استفاده‌ی روزمره اغلب مشغول انجام کارهای سبکی مانند مکالمه یا وب‌گردی هستیم که شاید نتایج بدست آمده از عملکرد باتری نسخه‌ی اگزینوس گوشی گلکسی S21 اولترا هنگام فشار سنگین را در نظر کاربران عادی کم‌اهمیت کند.

در تصاویر زیر شاهد نحوه‌ی عملکرد باتری در آزمایش‌های صورت گرفته روی دو نسخه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ گوشی اس ۲۱ اولترا سامسونگ هستیم.

s21ultrabattery1.jpg

s21ultrabattery2.jpg

میزان شارژهی ذکر شده در تصاویر نشان می‌دهد یک باتری گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا ۵G با یک‌بار شارژ تا چه حد برای انجام کارهای روزمره نظیر تماس تلفنی، وب‌گردی و پخش ویدیو دوام می‌آورد. در این بین ذکر چند نکته در رابطه با چگونگی آزمایش انجام شده روی S21 Ultra لازم است.

تست‌های حالت آماده به کار گوشی (Standby) با بهترین سیگنال شبکه‌ی ممکن در وضعیت دیفالت گوشی یعنی با S-Pen روشن و صفحه‌نمایش Always On خاموش صورت گرفته است. در مراحل تست‌گیری با صفحه‌نمایش روشن، از قابلیت تازه‌سازی صفحه‌ی Adaptive در رزولوشن ۱۴۴۰p استفاده شد که در تمام مراحل با ابزار مخصوص اندروید ۱۱، نرخ تازه‌سازی صفحه در هر لحظه ثبت می‌شد.

برای بخش تست باتری گوشی در وب‌گردی، برنامه‌ی استفاده شده برای تست‌گیری در هر ۱۰ ثانیه صفحه‌ی وب را Refresh می‌کرد که بدین شکل مشاهده شد با هر بار تازه‌سازی صفحه‌ی وب، نرخ نوسازی نمایشگر به ۱۲۰ هرتز رسیده و پس از گذشت یکی دو ثانیه، دوباره به نرخ ۶۰ هرتز بازمی‌گردد.

در نمایش ویدیو با گوشی مشاهده شد یک فیلم ۲۴ FPS روی نمایشگر گوشی اس ۲۱ اولترا سامسونگ با نرخ ۴۸ فریم بر ثانیه نمایش داده می‌شود که به نظر می‌رسد معیار خوبی برای نشان دادن کاربری روزانه باشد.

s21battery3.jpg

شاید برخی افراد آمار و ارقام بدست آمده از آزمایش‌ها را ملاک مهمی در عملکرد باتری این گوشی قرار دهد. در جواب باید گفت نتیجه‌ی تست‌های وب‌گردی و پخش فیلم روی نمایشگر نشان می‌دهد تفاوت چندانی میان شارژدهی باتری دو نسخه‌ی اگزینوس و اسنپدراگون این گوشی وجود ندارد و شاید تنها اختلاف به‌ دلیل خطای آزمایش باشد.

البته اگر صفحه‌نمایش با روشنایی بیشتر را می‌پسندید، اینجا باید گفت نمایش یک ویدیوی فرمت h.264 روی S21 اولترای مجهز شده به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ از میزان نیت (Nit) بالاتری برخوردار بود. لازم به ذکر است سامسونگ در مدل اولترا از خانواده‌ی سری S به فناوری پنل‌های OLED با بازده انرژی بیشتر از قبل دست یافته است.

s21battery5.jpg

در حالت آماده به کار (Standby) نیز همچون موارد قبلی، می‌توان گفت هر دو نسخه از گوشی میزان شارژدهی یکسانی را ارائه دادند که این برای کاربران با استفاده‌ی روزمره از گوشی بسیار قابل توجه است.

و اما نتایج برای تست میزان شارژدهی باتری اس ۲۱ اولترا در برقراری تمس با دو نسخه‌ی اگزینوس و اسنپدراگون، نشان می‌دهد این بار شاهد تفوتی هر چند اندک میان دو مدل این گوشی هستیم. بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، مودم X60 5G در نسخه‌ی کوالکامی از بازده بیشتری نسبت به نسخه‌ی اگزینوس برخودار است.

با این حال در مراحل این تست از اتصال ۳G یا ۴G برای برقراری تماس استفاده شد تا شرایط کمی متعادل‌تر باشد. ولیکن همچنان نسخه‌ی کوالکام این گوشی از عملکرد نسبتاً بهتری در این زمینه برخوردار است.

s21battery4.jpg

به طور کلی به نظر می‌رسد این بار سامسونگ تمام تلاش خود را بکار بسته تا تفاوت میان دو نسخه‌ی کوالکام و اگزینوس گوشی‌های پرچمدار خود را به حداقل برساند و نتایج نشان می‌دهد در انجام این کار به شکل قابل‌توجهی موفق عمل کرده است.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 172 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها