دریچه تکنولوژی مقایسه شرکت‌های گارانتی مانیتور در ایران؛ کدام شرکت بهترین گارانتی مانیتور را ارائه می‌دهد؟ - ژوانا

امروزه بازار سخت افزار ایران مملو از برندهای متفرقه مانیتور است. هر چند که در این میان هنوز برندهای باسابقه جهانی هم یافت می‌شود. در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه گارانتی‌های مانیتور می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم تا در انتخاب بهترین گارانتی مانیتور به شما کمک کنیم.

مانیتور همانند هر محصول الکترونیکی دیگری می‌تواند دچار خرابی شود یا حتی از همان ابتدای تولید دچار نقص باشد. البته همیشه نقص‌های ذاتی یا ناشی از تولید در همان ابتدای خرید مشکل‌ساز نمی‌شود و می‌تواند در درازمدت به خرابی مانیتور منتهی شود. به همین دلیل گارانتی مانیتور در بازار ایران که خودِ سازندگان و برندهای جهانی حضور مستقیمی ندارند، اهمیت بالایی دارد و پشتوانه خرید محسوب می‌شود.

در حالی که در بازار ایران گارانتی‌های پرشماری حضور دارند، اما کیفیت خدمات و پاسخگویی آنها یکسان نیست. حتی گاهی شاهد گارانتی‌های صوری هستیم که عملاً وجود خارجی یا خدماتی ندارند و صرفاً برای فریب خریداران هستند. از سوی دیگر، در بین گارانتی‌های با سابقه و معتبر نیز تفاوت‌هایی از نظر تعهدات، طول مدت گارانتی، تعداد دفاتر خدمات و نظیر آنها وجود دارد. به همین دلیل انتخاب از بین گارانتی‌های مانیتور هم مصائب خاص خود را دارد.

شرکت های گارانتی کننده مانیتور

انواع گارانتی مانیتور در ایران از لحاظ سابقه و اعتبار

در بازار ایران به طور کلی می‌توان گارانتی‌ها را به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول گارانتی‌های معتبر و با سابقه هستند که افزون بر معتبر بودن، معمولاً خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند. دسته دوم شرکت‌های نوظهور اما نسبتاً معتبری هستند که سابقه چندانی ندارند؛ با این حال طبق ضوابط و قوانین تأسیس شده‌اند و روی کاغذ، مراکز ارائه خدمات دارند.

دسته سوم گارانتی‌های مانیتور، به باور نگارنده، صوری و عملاً «سرکاری» هستند. این گارانتی‌ها می‌توانند حتی وجود خارجی نداشته باشند و هرگز نتوانید خدماتی دریافت کنید. البته در برخی مواقع در بین گارانتی‌های متفرقه یک دفتر هم وجود دارد؛ اما غالباً در حد یک فروشگاه است و نمی‌توان به آن اتکا کرد.

البته دسته چهارمی هم وجود دارد که خود مونتاژکننده یا تولیدکننده مانیتور هستند. برای نمونه مانیتورهای ایکس‌ویژنِ مادیران توسط خود این شرکت مونتاژ و گارانتی می‌شوند.

لازم به ذکر است برندهای کمتر شناخته‌شده مانیتور تقریباً در همه موارد توسط شرکت‌های متفرقه گارانتی می‌شوند و گارانتی درست و حسابی ندارند.

گارانتی خوب برای مانیتور چه ویژگی‌هایی دارد

شرکت‌های گارانتی مانیتور صرفاً از نظر اعتبار و پاسخگو بودن تفاوت ندارند و حتی قیمت‌گذاری محصولات آن‌ها نیز تفاوت‌های چشمگیری دارد. برای نمونه، ممکن است یک گارانتی ذاتاً قیمت‌گذاری بالا و حتی نامعقول داشته باشد؛ در حالی که قیمت محصولات یک گارانتی دیگر رقابتی است. روی هم رفته، گارانتی مانیتور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تلاش نمود بهترین گارانتی مانیتور را برای برند و مدل انتخابی پیدا کرد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث اهمیت دو چندان گارانتی مانیتور در مقایسه با محصولات دیجیتال دیگر می‌شود، ویژگی ذاتی خود مانیتورهاست. مانیتورها دارای پنل نمایشگر و نور زمینه هستند که پتانسیل زیادی برای معیوب شدن و بروز خرابی‌هایی چون پیکسل سوختگی دارد.

بدیهی است با احتساب قدرت خرید پایین و قیمت بالای محصولات وارداتی، خریداران می‌خواهند مانیتور انتخابی آنها گارانتی معتبر و پاسخگویی داشته باشد و در زمان بروز نواقص احتمالی یا حتی خرابی مانیتور، بتوانند روی خدمات آن حساب باز کنند.

لیست گارانتی های معتبر مانیتور

با تمام این توضیحات، باید به این سؤال پاسخ دهیم که یک گارانتی خوب برای مانیتور باید چه شرایط و ویژگی‌هایی داشته باشد. در ادامه سعی کرده‌ایم آیتم‌های مهم در این زمینه را ارزیابی کنیم.

معتبر بودن: شرکت گارانتی باید خوشنام بوده و بین کاربران، به عنوان یک شرکت معتبر و پاسخگو شناخته شده باشد. همچنین مراکز خدمات معین و فعالی داشته باشد و توسط خریدار قابل دسترسی باشد.

پاسخگو بودن: باید شرکت گارانتی‌کننده عملاً در قبال مشکلات و ایرادهای ناشی از نقص تولید در طول مهلت گارانتی پاسخگو باشد و در صورت بروز هرگونه نقص یا ایراد، اقدام به رفع آن در چارچوب تعهدات گارانتی نماید.

رعایت مشتری‌مداری: گارانتی خوب باید در صدد رفع مشکل محصول و ارائه خدمات تلاش کند و به دنبال رفع مسئولیت از خود نباشد.

توانایی فنی و تأمین خدمات: گارانتی‌های خوب مانیتور باید از توانایی فنی، تجهیزات و تکنسین‌های دوره‌دیده برخوردار باشند و بتوانند مشکلات احتمالی مانیتور را رفع کنند.

ارائه خدمات خارج از گارانتی: یک گارانتی خوب باید حتی در صورت اتمام مهلت گارانتی، باز هم در ازای دریافت هزینه قادر به تعمیر، رفع عیب یا تأمین قطعات یدکی باشد.

وجود مراکز خدمات متعدد یا سهولت دسترسی خریداران به خدمات: یک گارانتی خوب باید به مشتریان در شهرستان‌های کوچک هم خدمات ارائه کند و اگر در استان‌ها و شهرهای مختلف مراکز خدمات نداشته باشد، دست‌کم امکان ارسال آسان و رایگان مانیتور برای مراکز خدمات در شهرهای بزرگ وجود داشته باشد.

تعویض مانیتور در صورت وجود عیب‌‌هایی نظیر پیکسل‌سوختگی: گارانتی‌کننده‌های مانیتور باید در صورت وجود نقص جدی، خرابی مانیتور یا مشکلاتی نظیر پیکسل‌سوختگی، اقدام به تعویض آن با یک نمونه سالم یا ترجیحاً نو کند.

مهلت گارانتی: یک گارانتی خوب در کنار تمامی شرایط یاد شده، بیشترین مهلت گارانتی را ارائه می‌کند.

احتمالاً بتوان موارد بیشتری را برای یک گارانتی خوب مانیتور برشمرد و ما صرفاً مهم‌ترین آنها را برشمرده‌ایم.

در بازار ایران شرکت‌های گارانتی‌کننده مانیتور پرشمار هستند. با این حال از مطرح‌ترین و بهترین گارانتی‌های مانیتور می‌توان موارد زیر را برشمرد که برخی از آنها به عنوان گارانتی اصلی هم شناخته می‌شوند:

  • آواژنگ
  • آونگ
  • ماتریس
  • الماس رایان ایرانیان
  • مادیران
  • حامی
  • گلدیران
  • سام سرویس
  • دیجیتال
  • گرین

برندهای خارجی یا مانیتورهای وارداتی برخی برندها، توسط شرکت‌های متعددی گارانتی می‌شود که انتخاب را برای خریدار دشوارتر می‌کند. برای نمونه یک مانیتور ال جی، ایسوس یا سامسونگ را می‌توان در بازار ایران با گارانتی‌های مختلفی اعم از متفرقه و شرکت‌های مشهور پیدا کرد. از همین رو شناخت آنها حائز اهمیت است و نباید به صرف داشتن گارانتی، دست به خرید زد.

شرایط شرکت های گارانتی کننده مانیتور

شرکت‌های گارانتی‌کننده مانیتور در ایران بر روی کاغذ کم و بیش خدمات یکسانی دارند. هرچند که کیفیت و شرایط هر شرکت می‌تواند متفاوت باشد. یکی از تفاوت‌های مهم در بین گارانتی‌های مانیتور، مدت زمان ضمانت است.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها گارانتی، استاندارد ۱۸ ماهه را طبق قوانین کنونی کشور ارائه می‌کنند، مدت گارانتی برخی شرکت‌های دیگر به ۳۶ یا ۴۰ ماه هم می‌رسد که یک مزیت قابل توجه برای خریداران است. به طور کلی مدت گارانتی مانیتور در ایران بسته به شرکت انتخابی خریدار می‌تواند ۱۸، ۲۴، ۳۶ یا ۴۰ ماهه باشد.

در جدول زیر به معرفی شرکت‌های گارانتی‌کننده مانیتورهای هر برند و مقایسه مدت ضمانت آنها پرداخته‌ایم.

مقایسه گارانتی های مانیتور
برندهای مختلف مانیتور موجود در بازار ایران (بر حسب الفبا) و شرکت‌های گارانتی آنها

همچنین در ادامه، مروری بر شرکت‌های مطرح گارانتی‌کننده مانیتور خواهیم داشت.

الماس رایان ایرانیان

این شرکت یکی از گارانتی‌های باسابقه و معتبر بازار سخت افزار ایران است که کالاها و برندهای مختلفی را ضمانت و عرضه می‌کند. گارانتی الماس رایان ایرانیان در ده‌ها استان و شهر کشور نمایندگی فعال دارد.

گارانتی مانیتور الماس رایان ایرانیان عمدتاً ۱۸ ماهه است که در مانیتورهای ایسوس به ۳۶ ماه می‌رسد.

ام آی تی

ام آی تی هم یکی از شرکت‌های گارانتی‌کننده شناخته‌شده بازار سخت افزار کشور است که بیشتر اسم آن با وسایل ذخیره‌سازی گره خورده است. این شرکت محصولات و برندهای مختلفی را ضمانت می‌کند اما علی‌رغم سابقه و فعالیت آن از سال ۱۳۹۰، گارانتی بزرگ یا مطرحی برای هیچ یک از برندهای مانیتور نیست.

گارانتی مانیتور ام آی تی مانند بسیاری دیگر از شرکت‌ها، ۱۸ ماهه است که به نوعی مدت استاندارد یا پایه محسوب می شود و مزیت خاصی ندارد.

آواژنگ

این شرکت یکی از نام‌های باسابقه بازار سخت افزار و ماشین‌های اداری است که مانیتورهای چند برند مختلف را ضمانت می‌کند. آواژنگ جزء گارانتی‌های معتبر بوده و شبکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور دارد.

گارانتی آواژنگ برای مانیتورهای کولرمستر و گیگابایت ۲۴ تا ۳۶ ماهه است.

آونگ

آونگ یکی دیگر از نام‌های باسابقه و معتبر بازار سخت افزار کشور است که محصولات و برندهای متنوعی را عرضه و پشتیبانی می‌کند. این شرکت بیشترین مهلت گارانتی مانیتور را ارائه می‌کند که بسته به مدل و سری آن به ۴۰ ماه نیز می‌رسد. همچنین برخلاف گارانتی ۱۸ ماهه بسیاری از شرکت‌های دیگر، گارانتی مانیتور آونگ حداقل ۲۴ ماهه است. آونگ شبکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای هم دارد.

آونگ در حال حاضر تنها بر روی مانیتورهای ال‌جی گارانتی ارائه می‌کند که بسته به مدل، ۲۴ تا ۴۰ ماهه است.

سام سرویس

نام سام سرویس با محصولات سامسونگ گره خورده است و سابقه طولانی در ارائه خدمات پس از فروش برای دستگاه‌های سامسونگ دارد. با این حال سام سرویس حالا بیشتر تمرکز خود را بر روی برند سام الکترونیک گذاشته است.

گارانتی سام سرویس در حال حاضر فقط بر روی مانیتورهای برند سام الکترونیک (SAM) فعالیت دارد که مدت گارانتی آن ۲۴ ماهه است.

گرین

گرین را همه ما با کیس، پاور و لوازم جانبی این برند می‌شناسیم. اما این برند به جز محصولات خودش با نام تجاری GREEN، ضمانت برخی برندهای جهانی را نیز بر عهده دارد. در همین راستا، شرکت گرین مانیتورهای بنکیو را به مدت ۳۶ ماه ضمانت می‌کند.

گلدیران

گلدیران یکی دیگر از گارانتی‌های قدیمی بازار ایران است که بیشتر به واسطه محصولات ال‌جی شناخته می‌شود. این شرکت حالا تمرکز خود را بر روی برند اختصاصی جی پلاس گذاشته است. جی پلاس تنها برند کنونی گارانتی گلدیران با ضمانت ۲۴ ماهه است.

ماتریس

این شرکت هم سابقه زیادی در زمینه سخت‌افزار کامپیوتر، آل‌این‌وان و لپ‌تاپ دارد. در زمان نگارش این نوشتار ماتریس مانیتورهای MSI و برند Maya را ضمانت می‌کند. مدت ضمانت ماتریس روی مانیتور ۱۸ ماهه است.

مادیران

مادیران را همه ما با محصولات ال‌جی می‌شناسیم؛ با این حال این شرکت نیز دنبال برند اختصاصی خود به نام ایکس ویژن رفته است. روی هم رفته مادیران یکی از گارانتی‌های معتبر و باسابقه بازار است و در حال حاضر مانیتورهای ال‌جی و ایکس ویژن را ضمانت می‌کند که حداکثر به ۲۴ ماه می‌ رسد.

شرکت‌های دیگر

با وجود اینکه گارانتی‌های مانیتور دیگری چون لایف، حامی، اسپیرو، و دیجیتال هم یافت می‌شوند که عمدتاً با سابقه و معتبر هستند، اما به عنوان گارانتی بزرگ یا مطرح در حوزه مانیتورها شناخته نمی‌شوند و سبد محصولات یا شبکه خدمات پس از فروش کوچکی دارند. به جز حامی با گارانتی ۳۶ ماهه روی مانیتورهای ایسوس، مدت گارانتی تمامی شرکت‌های یاد شده ۱۸ ماهه است.

گارانتی های اصلی و معتبر مانیتور

جمع‌بندی درباره بهترین گارانتی مانیتور

انتخاب بهترین گارانتی مانیتور بازار ایران کار آسانی نیست و باید به قدمت، کارنامه، مشتری‌مداری، شرایط پیکسل‌سوختگی، سهولت دسترسی به خدمات پس از فروش و آیتم‌های مهم دیگری توجه کرد که برخی از آنها را در این نوشتار برشمردیم.

همزمان باید مراقب بود گرفتار گارانتی‌های جعلی یا نامعتبر مانیتور نشد؛ چراکه حتی اگر وجود خارجی هم داشته باشند، تقریباً همیشه غیرپاسخگو هستند. بنابراین در زمان خرید مانیتور نباید صرفاً درگیر وسوسه برای قیمت پایین‌تر شد و باید مدت و اعتبار گارانتی را نیز لحاظ کرد.

به عنوان جمع‌بندی، اگر مدت زمان گارانتی را به عنوان مهم‌ترین فاکتور در بین شرکت‌های معتبر در نظر بگیریم، می‌توانیم به جدول زیر اشاره کنیم که در آن گارانتی‌کننده‌های مختلف از حیث بیشترین مهلت گارانتی مرتب شده‌اند.

لیست گارانتی های معتبر مانیتور در ایران

به طور خلاصه در بین مانیتورهایی که چند گارانتی‌کننده مختلف برای آنها وجود دارد، الماس رایان و حامی با ۳۶ ماه ضمانت، بیشترین مدت گارانتی را برای برند ایسوس ارائه می‌دهند. در بین گارانتی‌کننده‌های مانیتور سامسونگ نیز عنوان «بیشترین مهلت گارانتی» به شرکت همگام می‌رسد که ۳۶ ماه ضمانت را برای این محصولات در نظر گرفته است. برای مانیتورهای ال‌جی این عنوان به شرکت آونگ می‌رسد که مانیتورهای پایین‌رده‌تر را ۲۴ ماه و مانیتورهای بالارده‌تر را ۴۰ ماه ضمانت می‌کند.

در پایان باید گفت در این نوشتار تلاش نمودیم اطلاعات مهم و پایه‌ای درباره گارانتی‌های مانیتور در بازار ایران را گردآوری و ارائه کنیم. امیدواریم این اطلاعات بتواند برای شما مفید باشد. چنانچه شما نیز تجربه‌ای از شرکت‌های گارانتی‌کننده مانیتور دارید می‌توانید آن را در دیتابیس گارانتی شهرسخت‌افزار درج کنید.

همچنین در قسمت نظرات به ما بگویید شما در هنگام خرید مانیتور، کدام مشخصه‌ها از گارانتی (اعتبار شرکت، مدت گارانتی، شرایط پیکسل‌سوختگی، مراکز خدمات و…) را مهم‌تر ارزیابی می‌کنید.

سوالات پرتکرار در مورد شرکت های گارانتی مانیتور

چگونه می توانم اصالت گارانتی مانیتور خود را استعلام کنم؟

استعلام گارانتی بسته به شرکتی که خدمات به شما ارائه می‌دهد متفاوت است. در این شرایط هم می‌توانید از با برقراری ارتباط با واحد پشتیبانی شرکت گارانتی کننده، این امر را انجام دهید. البته بسیاری از شرکت‌ها سامانه استعلام برخط شرایط اصالت گارانتی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند که در این مطلب به بررسی آنها پرداختیم.

بهترین گارانتی مانیتور کدام است؟

بهترین یا بدترین گارانتی برای هر محصولی بسته به زمان و با شرایط ارائه دهنده متفاوت است. به همین منظور ما در شهر سخت‌افزار در مطلبی به صورت ماهانه، بهترین شرکت های ارائه دهنده گارانتی را مورد پایش قرار می‌دهیم که با نظرات خود کاربران و تجربه آنها انتخاب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام بهترین گارانتی مانیتور نیز به این مطلب (دیتابیس گارانتی شهر سخت‌افزار) مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 72 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 14 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.