دریچه تکنولوژی منتظر پردازنده‌های 96 هسته‌ای AMD با DDR5 و PCI-Express 5.0 باشید - ژوانا

یک افشاگر فاش کرد پردازنده‌های AMD EPYC نسل چهارمی تا ۹۶ هسته پردازشی با توانایی اجرای هم زمان صد و نود و دو Thread، کنترلر حافظه ۱۲ کاناله DDR5 و توانایی پشتیبانی از PCI-Express 5.0 دارند. جزئیات هیجان انگیز را در ادامه این نوشتار بخوانید.

به ادعای ExecutableFix پس از پردازنده‌های نسل سومی EPYC Milan که هنوز عرضه نشده‌اند، شاهد پردازنده‌های با کُد Genoa خواهیم بود. این افشاگر می‌گوید Genoa نقطه عطفی در تاریخ پردازنده‌های سازمانی (سرور) AMD خواهد بود که اولین نسل آنها در سال ۲۰۱۷ میلادی با کُد Naples و ریزمعماری نسل اولی Zen معرفی شد.

IgFUApT855gWfXsq.jpg

ظاهراً Genoa دارای آخرین قابلیت‌های ارتباطی چون حافظه DDR5 و PCI-Express 5.0 خواهد بود. در عین حال باید منتظر افزایش ۵۰ درصدی تعداد هسته‌های پردازشی نسبت به Milan باشیم. گفته می‌شود AMD با هدف افزایش قابلیت‌های ارتباطی و تعداد هسته‌های پردازشی به یک سوکت پردازنده جدید به نام SP5 روی می‌آورد که از نوع LGA بوده و دارای تعداد سرسام آور ۶,۰۹۶ پایه است.

با افزایش اندازه بُرد فایبرگلاس پردازنده در پی تغییر سوکت پردازنده و تعداد پایه‌های آن، انتظار می‌رود AMD تعداد چیپلت ها را افزایش داده و به ۱۲ عدد برسد. برای پردازنده‌های Genoa به‌کارگیری ریزمعماری نسل پنجمی Zen 4 با فناوری ساخت ۵ نانومتری بر پایه لیتوگرافی پیشرفته EUV متصور است.

در صورتی که در این نسل نیز هر چیپلت ۸ هسته پردازشی داشته باشد، پردازنده‌های Genoa حداکثر ۹۶ هسته پردازشی با توانایی اجرای هم زمان صد و نود و دو Thread خواهند داشت.

انتظار می‌رود در این نسل قطعه سیلیکونی I/O نیز متحول شود و شاهد افزایش ۵۰ درصدی پهنای گذرگاه حافظه باشیم. ظاهراً این تغییرات به کنترلر حافظه ۱۲ کاناله DDR5 با پشتیبانی از ماژول‌های ۵۳۳۳ مگاهرتزی می‌انجامد. همچنین وجود ۱۲۸ خط ارتباطی PCI-Express 5.0 به ازای هر سوکت متصور است.

AMD-EPYC-Roadmap-768x355.jpg

جالب‌تر اینکه AMD در نسل‌های پیشین و کنون همواره قطعه سیلیکونی I/O را با یک فناوری ساخت قدیمی‌تر تولید می‌کند اما این بار انتظار می‌رود از یک فناوری ساخت جدیدتر چون ۷ نانومتری استفاده کند تا اندازه قطعه سیلیکونی و توان طراحی گرمایی آن را کاهش داد. ExecutableFix می‌گوید توان طراحی گرمایی پردازنده‌های Genoa حدود ۳۲۰ وات خواهد بود که حداکثر به ۴۰۰ وات می‌رسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 178 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها