دریچه تکنولوژی نتایج باورنکردنی بررسی Core i7-11700K اینتل؛ مصرف 292 واتی با دمای 104 درجه سانتی‌گراد بدون برتری در گیمینگ - ژوانا

در یک اتفاق بی سابقه رسانه مشهور AnandTech اقدام به خرید نمونه‌ای از پردازنده Core i7-11700K اینتل پیش از رونمایی رسمی کرده و بررسی‌ و بنچمارک های تخصصی خود را منتشر شده است. اما پردازنده ۱۴ نانومتری Core i7-11700K اینتل چقدر سریع است و آیا ارزش خرید دارد؟

این اتفاق از آنجایی بی سابقه است که همواره اینتل خود محصولات جدید را پیش از رونمایی رسمی در اختیار رسانه‌های بزرگ قرار می‌دهد تا بررسی آن را برای روز رونمایی آماده کنند. در چنین شرایطی دیگر خبری از رعایت دستورالعمل‌های مکتوب اینتل نیست و AnandTech به طور مستقل Core i7-11700K را بررسی کرده است. این بررسی توسط دکتر Ian Cutress انجام شده است.

Intel-Core-i7-11700K-AnandTech-2-700x426.jpg

از آنجایی که عملکرد گیمینگ و مصرف انرژی برای اغلب خریداران بیشترین اهمیت را دارد، ما هم همانند رسانه VideoCardz به نتایج گیمینگ اولین بررسی جامع پردازنده Core i7-11700K اینتل می‌پردازیم. برای این کار از یک کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti انویدیا استفاده شده که قادر به ارائه نرخ فریم دهی بالا است. همچنین باید اشاره کنیم پردازنده Core i7-11700K و Ryzen 9 5800X با یک کیت حافظه ۳۲۰۰ مگاهرتزی بررسی شده‌اند اما برای پردازنده‌های i7-10700K و Core i9-9900KS به ترتیب از یک کیت ۲۹۳۳ و ۲۶۶۶ مگاهرتزی استفاده شده است. این‌ها بالاترین فرکانس رم قابل پشتیبانی بدون نیاز به اعمال XMP هستند.

برای اینکه عملکرد یک پردازنده در اجرای بازی‌ها و تفاوت آن با پردازنده‌های دیگر مشخص شود، باید وضوح تصویر و تنظیمات گرافیکی بازی بر روی حداقل ممکن قرار بگیرد تا کارت گرافیک بتواند فریم‌های بیشتری رندر کند و کار بیشتری هم توسط پردازنده مرکزی انجام شود.

56565656.PNG

در بنچمارک بازی‌ها شاهد عملکرد مأیوس کننده پردازنده نسل یازدهمی Rocket Lake-S هستیم که با توجه وعده اینتل در افزایش ۱۹ درصدی کارایی IPC نسبت به نسل دهم عجیب است. AnandTech می‌گوید یکی از توجیه‌ها می‌تواند این باشد که پردازنده‌های نسل یازدهمی Rocket Lake-S در گیمینگ به همین اندازه ضعیف هستند.

56656.PNG

ظاهراً پردازنده نسل یازدهمی Core i7-11700K از مشکل تأخیر بالای حافظه کش سطح سوم رنج می‌برد که نسبت به نسل دهم از ۴۳ سیکل به ۵۱ سیکل افزایش یافته است. AnandTech می‌گوید این تغییر احتمالاً عامل افزایش تأخیر ارتباط هسته‌های پردازشی با یکدیگر به ۲۸ الی ۳۰ نانو ثانیه است که در نسل دهم بین ۱۸ تا ۲۴ نانو ثانیه بود. البته هنوز پاسخ اینتل در خصوص تغییرات حافظه کش سطح سوم را در اختیار نداریم.

Intel-Core-i7-11700K-peak-power.png

بخش مهم دیگر نتایج منتشر شده به دما و مصرف پردازنده Core i7-11700K مربوط می‌شود. با وجود اینکه توان طراحی گرمایی پردازنده Core i7-11700K اینتل ۱۲۵ وات است، اما در اجرای پردازش‌های AVX2 به راحتی به ۲۲۵ وات می‌رسد. اما در استفاده معمول دمای پردازنده Core i7-11700K به ۶۰ درجه سانتی‌گراد و مصرف آن به ۱۳۰ الی ۱۵۵ وات می‌رسد.

Power-11700K-AVX512-T_575px.png

عجیب‌تر اینکه در پردازش‌های AVX-512 بیشینه مصرف پردازنده Core i7-11700K اینتل به ۲۹۲ وات و دمای آن به ۱۰۴ درجه سانتی‌گراد رسیده است. این در حالی است که فرکانس پردازنده به طور خودکار بر روی ۴٫۶ گیگاهرتز قرار گرفته و از یک کولر پرقدرت ساخت Noctua استفاده شده بود. جالب اینکه با وجود رسیدن دما به ۱۰۴ درجه سانتی‌گراد، نشانه‌ای از کاهش خودکار فرکانس مشاهده نشده است.

در پایان نویسنده بررسی AnandTech می‌گوید به وضوح اینتل از نظر کارایی و راندمان انرژی از AMD عقب است و پردازنده‌های Ryzen انتخاب هوشمندانه‌تری هستند. با این وجود رسانه مزبور پنهان نکرده در شرایط کمبود پردازنده‌های Ryzen نمی‌توان نسل یازدهم اینتل را نادیده گرفت برای بسیاری از خریداران تنها گزینه موجود خواهد بود.

همچنین این رسانه می‌گوید با وجود واقعی بودن ادعای اینتل مبنی بر افزایش ۱۹ درصدی عملکرد IPC نسبت به نسل دهم، اما چیزی نیست که کاربران در عمل آن را به طور محسوس تجربه کنند و بیشتر به محاسبات پیچیده ریاضی مربوط می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها