پس از شکایت گسترده دانشجویان از روش اختصاص اینترنت رایگان تحصیلی، به نظر این روش دستخوش تغییرات قرار خواهد گرفت. به تازگی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرده که روشی که تا به امروز در نظر گرفته شده بود کارآمد نیست و باید تغییر کند.
بیماری کرونا از بهمن ماه سال گذشته وارد ایران شد و از همان هفتههای ابتدایی، برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، آموزش مجازی در مراکز آموزشی و دانشگاهها به راه افتاد. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، بسیاری از کاربران خواستار امکاناتی از جمله اینترنت رایگان برای گذراندن این اوقات در منازل بودند؛ موضوعی که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با آن موافقت کرد و از ارائه ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان ثابت خبر داد.
در شرایطی که مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاهها برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند، استفاده از امکانات فضای مجازی از راهکارهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و این که امکانات ویژهای جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم شود. پس از آن اعلام شد لیستی از سایتهای دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم به اپراتورها ارائه شده که ترافیک این سایتها برای دانشجویان رایگان است.
همچنین ارائه ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان برای معلمان با همکاری وزیر آموزش و پرورش از روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ هم ادامه یافت.
پس از تصمیم به برگزاری کلاسهای دانشگاهها بهصورت مجازی، اعلام شد آیپیهایی که توسط دانشگاهها به وزارت ارتباطات اعلام شود، رایگان است. حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز اعلام کرد که برای رایگان کردن اینترنت دانشگاهی، لیستی از دانشگاهها و وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز حوزوی دریافت شده که شامل آدرس سایتهای آموزشی است که امکان آموزش آنلاین را داشته باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از ارائه ۱۲۰ گیگابایت به اساتید دانشگاههای کل کشور خبر داد.
در این راستا ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهتازگی در صفحه توئیتر خود نوشت:
با توجه به تدبیر رئیس جمهوری، آموزش مجازی دانشگاهها و حوزهها در شرایط کرونا بایستی بهصورت رایگان عرضه شود. نظر به دریافت شکایات متعدد از جانب دانشجویان و طلاب در ترم قبل، نحوه ارائه یارانه آموزش مجازی در ترم جدید تحصیلی تغییر خواهد کرد. جزئیات بهزودی اعلام میشود.
به هر حال امیدواریم به دلیل شرایط کرونایی وضعیت به صورت هوشمندانه تعیین و تغییر یافته تا مجدداً دانشجویان مجبور نباشند برای استفاده از اینترنت مسیر خانه تا دانشگاه را طی کنند. این شرایط تنها برای دانشجویان بومی است و مسلماً دانشجویان غیربومی شرایط بسیار سختتری خواهند داشت. شاید تعریف حساب کاربری و یا اختصاص حجم مشخص به شماره تلفنهای اعلامی دانشجویان راهکارهای بهتری باشد.
نظر شما دوستان در این مورد چیست و چه روشی را پیشنهاد میکنید؟