دریچه تکنولوژی نگاهی نزدیک به مهم‌ترین ترندهای سال 2020 در عرصه اپلیکیشن و بازی موبایل - ژوانا

واحد خبر mobile.ir : با شیوع همه‌گیری COVD-19، مردم دنیا در سال ۲۰۲۰ شرایطی کاملا متفاوت از سال‌های قبل را تجربه کردند. اما به هر حال زندگی جریان داشته و مردمی که نمی‌توانستند شرایط را تغییر دهند، مجبور شدند خودشان را با این وضعیت جدید تطبیق دهند. تغییر الگوهای زندگی به قدری محسوس است که حتی در انتخاب اپلیکیشن‌های موبایل نیز خود را نشان می‌دهد. گزارشی که اخیرا در وبلاگ Sensor Tower منتشر شد، بهانه‌ای بود تا نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه تغییرات سبک زندگی مردم و علایق آنها در اپلیکیشن‌هایی که روی اسمارت‌فون خود نصب می‌کنند مؤثر است. در این نوشتار مهم‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۰ در عرصه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل را مرور می‌کنیم.

۱- میزان هزینه کردن کاربران برای اپلیکیشن‌های موبایل از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد

هزینه‌ای که کاربران در سراسر دنیا برای خرید اپلیکیشن در اپ‌استور و گوگل پلی صرف می‌کنند، هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد، اما این هزینه ها در سال ۲۰۲۰ به یک باره اوج گرفت. علت این پدیده آن است که مردم در شرایط قرنطینه برای سرگرمی به سرویس‌های پخش ویدئو و بازی‌های موبایلی و برای امور کاری و تحصیلی به اپلیکیشن‌های ویدئوکنفرانس روی آوردند.

در بازه زمانی ۱ ژانویه تا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۸ تا ۲۷ آذر ۱۳۹۹) کاربران اندروید و iOS در مجموع حدود ۱۰۶ میلیارد دلار را صرف خرید اپلیکیشن نموده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۰ درصد و نسبت به مجموع هزینه کاربران برای خرید اپلیکیشن‌ در کل سال ۲۰۱۹ (رقمی بالغ بر ۸۵٫۲ میلیارد دلار) ۲۴ درصد رشد داشته است.

در این میان، ۶۵ درصد از مبلغ یاد شده از سوی کاربران iOS هزینه شده است. به عبارت دیگر، کاربران آیفون و آی‌پد از ۱ ژانویه تا ۱۷ دسامبر، بیش از ۶۹ میلیارد دلار صرف خرید اپلیکیشن از اپ استور نموده‌اند. مقایسه این رقم با مبلغ حدود ۵۳ میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۱۹، از رشد تقریبی ۳۰ درصدی حکایت می‌کند. در سوی مقابل، علی‌رغم اینکه کاربران اندروید در اکثریت قرار دارند، سهم گوگل پلی در این بازار حدود ۳۷ میلیارد دلار اعلام شده که البته باز هم نسبت به هزینه کاربران اندروید در مدت مشابه سال قبل (یعنی ۲۸٫۴ میلیارد دلار) ۳۰ درصد افزایش داشته است.

اگر بخواهیم برنامه‌های موبایل را به دو دسته گیم و اپلیکیشن‌های غیربازی تقسیم کنیم، آنگاه ۷۱٫۷ درصد از مجموع مبالغی که کاربران برای خرید اپلیکیشن هزینه کرده‌اند، برای خرید بازی‌های موبایل صرف شده است. به عبارت دیگر از مجموع مبلغ ۱۰۶ میلیارد دلار، ۷۶ میلیارد دلار صرف خرید بازی شده و تنها ۳۰ میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌های غیربازی (که عمدتا به مقوله سرگرمی مربوط می‌شود) هزینه شده است.

۲- سال رکوردشکنی تیک-تاک

سال ۲۰۲۰ سال پرماجرایی برای اپلیکیشن تیک-تاک بود؛ سالی که در آن تعداد نصب این اپلیکیشن در سراسر جهان (با احتساب برنامه Douyin برای iOS در کشور چین) تقریبا به رقم ۲٫۶ میلیارد رسید. در سه‌ماهه نخست سال، تیک-تاک ۳۱۵ میلیون بار در سراسر دنیا نصب شد و از این حیث، رکورد بیشترین نصب در طول یک فصل را از آن خود کرد. لازم به ذکر است، از ۱ ژانویه تا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰، اپلیکیشن تیک-تاک حدود ۹۶۱ میلیون بار در سرتاسر دنیا نصب شده است.

در همین بازه زمانی، کاربران تیک-تاک چیزی حدود ۱٫۲ میلیارد دلار برای این اپلیکیشن هزینه نموده‌اند. مقایسه این رقم با مبلغی که در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ برای تیک-تاک هزینه شده بود (یعنی ۱۶۵٫۱ میلیون دلار) از رشد خیره‌کننده ۶۲۷ درصدی خبر می‌دهد. کمپانی چینی Bytedance (که تیک-تاک یکی از محصولات آن به شمار می‌رود) همچنان به نوآوری در حوزه تجارت درون-اپلیکیشنی ادامه داده و با برندهای بزرگی مثل وال‌مارت وارد همکاری شده است. با توجه به تلاش‌های تیک-تاک برای رقابت با Byte و دیگر شبکه‌های اجتماعی صاحب‌نام مثل اینستاگرام و یوتیوب، احتمال دارد در سال ۲۰۲۱ برندهای بیشتری با تیک-تاک قرارداد همکاری ببندند.

۳- «الان بخر، بعدا پرداخت کن» روی مسیر پیشرفت

از ژوئن ۲۰۲۰، آمار نصب اپلیکیشن‌های «الان بخر، بعدا پرداخت کن» (یا در اصطلاح BNPL) در ایالات متحده ماه به ماه افزایش یافت و این روند همچنان ادامه دارد. ۴ اپلیکیشن برتر این حوزه در آمریکا – یعنی Afterpay ،Affirm ،Klarna و QuadPay – در ماه‌های اکتبر و نوامبر از لحاظ تعداد دانلود ماهانه رکوردشکنی کردند.

ماه گذشته این اپلیکیشن‌ها در مجموع ۲٫۶ میلیون بار از طریق اپ‌استور و گوگل پلی روی گوشی‌های هوشمند کاربران آمریکایی نصب شده‌اند که در مقایسه با ۱٫۱ میلیون بار نصب در نوامبر سال گذشته، ۱۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. از ۱ ژانویه تا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰، این ۴ اپلیکیشن در مجموع ۱۴٫۷ میلیون دفعه در ایالات متحده نصب شده‌اند و این به معنای رشد سالانه ۱۳۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ است که آمار نصب این ۴ برنامه تنها ۶٫۲ میلیون بود. به گفته Sensor Tower، تعداد کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن‌ها نیز پیوسته در حال افزایش بوده و در نوامبر ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۶۲ درصد رشد داشته است.

۴- رونق کسب‌وکارها بر بستر موبایل

از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۰، اپلیکیشن‌های حوزه کسب‌وکار حدود ۳٫۶ میلیارد بار در سراسر دنیا از طریق اپ‌استور و گوگل پلی روی اسمارت‌فون‌های کاربران نصب شده‌اند. این رقم در مقایسه با ۱٫۵ میلیارد نصب در مدت مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده و به عبارت دقیق‌تر ۱۴۰ درصد رشد داشته است. عملکرد اصلی سه اپلیکیشن برتر کسب‌وکار، تسهیل ارتباط بین مصرف‌کنندگان است.

برترین اپلیکیشن این حوزه Zoom معرفی شده که به گفته Sensor Tower، از ۱ ژانویه تا ۱۷ دسامبر، بیش از ۶۶۷ میلیون بار در سراسر دنیا نصب شده است. پس از آن، اپلیکیشن‌های Google Meet و Microsoft Teams به ترتیب با ۳۲۴٫۵ میلیون و ۱۹۵٫۵ میلیون بار نصب در بازه زمانی یاد شده، در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. این ابزارها طی سال ۲۰۲۰ به شکل گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌ و کاربرد آنها فقط به دورکاری محدود نشده، بلکه آموزش از راه دور و حتی معاشرت با دیگر افراد و جامعه‌پذیری را هم در بر می‌گیرد. با توجه به شرایط کنونی، انتظار می‌رود گرایش به استفاده از این اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد.

۵- سرویس‌های استریم ویدئو، پربیننده‌تر از همیشه

پس از اینکه مردم در سراسر دنیا برای سرگرم کردن خود به گوشی‌ها و تبلت‌ها روی آوردند، بسیاری از سرویس‌های استریم ویدئو برای جلب نظر کاربران رقابت سختی را آغاز کردند. در سال ۲۰۲۰ شاهد راه‌اندازی سرویس‌های سفارشی مثل Quibi و همچنین پلتفرم‌های شبکه-محور مثل Peacock و HBO Max بودیم.

پلتفرم‌های باسابقه نیز برای جذب مخاطبان بیشتر، به بازارهای جدیدتر روی آورده‌اند. به عنوان مثال، بیشترین تعداد دانلود اپلیکیشن Disney+ در یک ماه، در نوامبر ۲۰۲۰ رقم خورد؛ طی این ماه، اپلیکیشن +Disney رکورد بیش از ۲۵ میلیون نصب در سراسر دنیا را شکست که کارشناسان عمده این موفقیت را به راه‌اندازی بازارهای این سرویس در آمریکای لاتین نسبت می‌دهند. Netflix نیز در طول برگزاری رویداد StreamFest در هند، اقدام به ارائه نسخه آزمایشی رایگان به کاربران نمود و همین امر موجب شد تا تعداد نصب Netflix در هند نسبت به سال قبل تا ۲۰۰ درصد افزایش یابد. با راه‌اندازی سرویس‌های بیشتر در سال ۲۰۲۱ (از جمله +Paramount و Discovery)، رقابت در این بازار مطمئنا داغ‌تر خواهد شد.

۶- درآمد بیش از ۱ میلیارد دلاری برای ۵ بازی برتر سال ۲۰۲۰

همان طور که گفته شد، در سال ۲۰۲۰ کاربران هزینه بیشتری را صرف بازی‌های موبایل نمودند. بدیهی‌ست که درآمدزاترین بازی‌های موبایل، رشد چشم‌گیری را در این مدت تجربه کرده‌اند. طی سال ۲۰۲۰، درآمدزایی پنج عنوان از برترین بازی‌های دنیا از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد. در این میان، بازی PUBG Mobile (محصول شرکت Tencent) با کسب ۲٫۶ میلیارد دلار (۶۴٫۳ درصد رشد نسبت به درآمد سال ۲۰۱۹) رتبه نخست را در اختیار دارد. درآمد یکی دیگر از بازی‌های کمپانی Tencent، با عنوان Honor of Kings، نیز با رشد سالانه ۴۲٫۸ درصدی، به حدود ۲٫۵ میلیارد دلار رسید.

پس از دو عنوان یاد شده، دیگر بازی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ به درآمد بیش از یک میلیارد دلار دست یافتند، به ترتیب عبارتند از Pokémon Go (محصول Niantic)، Coin Master (محصول Moon Active) و Roblox. بعید نیست یکی دیگر از بازی‌های پرفروش – یعنی Monster Strike محصول Mixi – نیز به جمع پنج بازی فوق بپیوندد، زیرا تا کنون رقم درآمدزایی این بازی ۹۵۸ میلیون دلار اعلام شده است. اینکه ۵ بازی موفق شده‌اند در طول یک سال به درآمد بیشتر از ۱ میلیارد دلار دست یابند، در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود، زیرا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، تنها سه بازی موفق به کسب چنین درآمدی شده بودند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 183 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.