دریچه تکنولوژی همکاری روسیه و چین برای برپایی ایستگاه فضایی مشترک روی ماه - ژوانا

به تازگی و با انتشار بیانیه‌ای رسمی، دو کشور روسیه و چین اعلام کرده‌اند که قرار است با همکاری آژانس‌های فضایی این دو کشور، ایستگاه فضایی بین‌المللی تحقیقاتی در مدار ماه یا بر روی سطح آن ساخته شود.

چین و روسیه دو کشوری بودند که در طرح بین‌المللی ناسا برای بازگشت به ماه موسوم به «Artemis Accords» شرکت نداشتند. این پروژه‌ی عظیم که قرار است به دست ناسا در سال ۲۰۲۴ میلادی عملی شود، قرار است اولین زن و دومین مرد را به روی کره‌ی ماه بفرستند. اما این بار قرار است با تشکیل ایستگاهی فضایی بر روی ماه، فضانوردان مدت زمان بیشتری ساکن تنها قمر زمین باشند.

به گفته‌ی چن لان، یک تحلیلگر مستقل و متخصص در برنامه‌ی فضایی چین، ایستگاه فضایی مشترک بر روی ماه یک «معامله‌ی بزرگ» است. به گفته‌ی او این بزرگ‌ترین پروژه‌ی همکاری فضایی بین‌المللی برای چین محسوب می‌شود و از این لحاظ از اهمیت بالایی برای این کشور برخوردار است.

moonstation.jpg

این توافق روسیه و چین بر سر راه‌اندازی ایستگاه فضایی مشترک بر روی ماه پس از بالا گرفتن تب ارسال کاوشگر خصوصاً مریخ‌نورد استقامت و علاوه بر آن توافق‌نامه‌ی Artemis Accords شکل گرفت. در واقع روسیه و چین حاضر نشدند تعهدنامه‌ی Artemis Accords را که در دولت دونالد ترامپ مطرح شد امضا کنند و حال قرار است در پروژه‌ای مشترک ایستگاه فضایی خود را بسازند.

البته Roscomos، آژانس فضایی روسیه اذعان داشته است که این ایستگاه بین‌المللی خواهد بود و دیگر کشورها هم می‌توانند به منظور استفاده از آن اعلام آمادگی کنند.

با اینکه روسیه اولین کشوری بود که پای انسان را به فضا باز کرد اما پس از فروپاشی شوروی شاهد افت عملکرد آن در عرصه‌ی فضانوردی بودیم که حالا به نظر می‌رسد قرار است با همکاری چین، گوی سبقت را از آمریکا بگیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها