دریچه تکنولوژی وای فای دایرکت (Wi-Fi Direct) چیست و چگونه کار می‌کند؟ + آموزش تنظیمات - ژوانا

امروزه تکنیک‌های مختلفی برای اتصال گوشی یا تجهیزات الکترونیکی مختلف به یکدیگر برای تبادل اطلاعات وجود دارد اما وای فای دایرکت مزیت سرعت بالا و عملکرد مستقل از شبکه اینترنت را به صورت یک‌جا در اختیار ما قرار می‌دهد. با کمک Wi-Fi Direct می‌توانیم فایل‌های حجیم را طی چند دقیقه به گوشی دوستانمان منتقل کنیم، در حالی که از بابت کیفیت یا مصرف اینترنت نیز نگرانی نخواهیم داشت. برای آشنایی با وای فای دایرکت در این مقاله با ژواناهمراه شوید.

بسیاری از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، پرینترها، تلویزیون‌ها و لپ‌تاپ‌های امروزی از ویژگی Wi-Fi Direct پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از این قابلیت به مودم یا شبکه اینترنت نیازی ندارید و مستقیماً می‌توانید فایل‌های مختلف را به دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، ارسال کنید.

برنامه وای فای دایرکت

در این مقاله به معرفی قابلیت WiFi Direct می‌پردازیم. سپس با معایب و مزایا، چگونگی اتصال و کاربرد وای فای دایرکت در تلویزیون، گوشی، پرینتر و غیره آشنا می‌شوید. اگر برای استفاده از وای فای دایرکت مشکل دارید و احتمالاً می‌پرسید چرا وای فای دایرکت کار نمی‌کند؟ راه‌کارهایی نیز برای رفع مشکل اتصال به Wi-Fi Direct داریم.

WiFi Direct چیست؟

وای فای دایرکت تکنیکی است که امکان اتصال مستقیم دو دستگاه از طریق اتصال Wi-Fi بدون نیاز به شبکه اینترنت یا حتی اکسس پوینت را فراهم می‌کند. این فناوری از اصول مشابهی با فناوری بلوتوث برای ارتباط مستقیم گوشی‌های موبایل، پرینتر و غیره استفاده می‌کند، در حالی که سرعت بسیار بالاتری در تبادل داده‌ها دارد.

در این تکنیک، یکی از دستگاه‌ها به عنوان میزبان عمل می‌کند و دستگاه دوم از طریق WPS یا پروتکل‌های WPA/WPA2 به آن متصل می‌شود.

وای فای دایرکت چه کاربردی دارد؟

فناوری Wi-Fi Direct کاربردهای مختلفی دارد اما برخی از مهم‌ترین کاربردهای وای فای دایرکت عبارتند از:

  • به اشتراک‌گذاری و ارسال فایل با وای فای دایرکت: وای فای دایرکت سرعت بالاتری در مقایسه با بلوتوث دارد و یکی از راه‌کارهای مناسب برای انتقال یا ارسال فایل‌های حجیم به دیگران محسوب می‌شود.
  • چاپ عکس و اسناد با استفاده از پرینترهای وایرلس: فناوری WiFi Direct امکان ارسال مستقیم یک فایل از گوشی به پرینتر را فراهم می‌کند.

ارسال فایل با وای فای دایرکت و کاربردهای این فناوری

  • به اشتراک‌گذاری صفحه نمایشگر گوشی: وای فای دایرکت امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایشگر گوشی را روی تلویزیون فراهم می‌کند؛ بنابراین می‌توانید فیلم، تصاویر و حتی بازی‌های موبایل را روی نمایشگر بسیار بزرگتری مشاهده کنید.
  • اجرای بازی‌های چند نفره: پس از فعالسازی وای فای دایرکت گوشی می‌توانید تعدادی از بازی‌های چند نفره که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند را اجرا کرده و بدون نیاز به مودم Wi-Fi با دوستانتان رقابت کنید.

ویژگی‌های WiFi Direct  چیست و چگونه با وای فای دایرکت کار کنیم؟

Wi-Fi Direct از فناوری WiFi برای اسکن دیگر دستگاه‌های سازگار با این فناوری و اتصال به این دستگاه‌ها استفاده می‌کند. اتصال WiFi Direct برد بیشتری در مقایسه با بلوتوث دارد که می‌تواند به ۲۰۰ متر نیز برسد. البته موانع مختلف مانند دیوار، سازه‌های فلزی و غیره می‌توانند روی محدوده تحت پوشش شبکه WiFi و در نهایت محدوده قابل دسترس به WiFi Direct تاثیر بگذارند.

وای فای دایرکت  از استاندارد IEEE 802.11 تبعیت می‌کند و از باند ۲٫۴ گیگاهرتز برای اسکن دیگر دستگاه‌های قابل اتصال و باند ۲٫۴ یا ۵ گیگاهرتزی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

فرکانس‌های مورد استفاده برای جستجو و تبادل داده با استفاده از وای فای دایرکت در اندروید ۱۱

سرعت ارسال فایل با وای فای دایرکت به ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps) نیز می‌رسد. با این وجود، سرعت اتصال Wi-Fi Direct به نوع پروتکل‌ شبکه Wi-Fi و موانع بین دو دستگاه بستگی دارد.

تجهیزات الکترونیکی مختلفی مانند دستگاه پخش Roku یا تعداد زیادی از تلویزیون‌های هوشمند از Wi-Fi Direct برای پخش محتوا استفاده می‌کنند. به علاوه، تجهیزات جانبی مختلفی مانند هدست‌های بی‌سیم یا حتی پرینترها نیز از Wi-Fi Direct پشتیبانی می‌کنند.

نحوه استفاده از فناوری Wi-Fi Direct در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. گاهی برای اتصال دو دستگاه از طریق Wi-Fi Direct باید یک کد QR را اسکن کنید و در برخی شرایط نیز باید یک پین عددی را وارد کنید.

نحوه کار با WiFi Direct در گوشی

برای اتصال دو گوشی با استفاده از وای فای دایرکت به شبکه اینترنت نیازی ندارید اما برای فعالسازی وای فای دایرکت گوشی در برخی مدل‌های گوشی اندرویدی ابتدا باید Wi-Fi گوشی را روشن کنید.

اغلب تلفن‌های همراه امروزی نیازی به فعالسازی وای فای دایرکت گوشی به طور دستی ندارند و زمانی که Wi-Fi را در حالت روشن قرار می‌دهید، این ویژگی نیز به طور خودکار فعال می‌شود. اما برای اطمینان از فعال شدن WiFi Direct می‌توانید این ویژگی را به طور دستی روشن کنید.

نحوه اتصال دو گوشی با وای فای دایرکت در اندروید ۱۲:

  • ابتدا به بخش تنظیمات گوشی یا Settings وارد شوید.
  • روی Network & Internet ضربه بزنید.
  • به بخش تنظیمات Internet وارد شوید.
نحوه فعالسازی وای فای دایرکت گوشی
نحوه فعالسازی وای فای دایرکت گوشی
  • Network Preferences را انتخاب کنید.
  • Wi-Fi Direct را انتخاب کنید.
  • گوشی یا دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید.
  • پیام مربوط به صدور مجوز اتصال را روی گوشی دوم تایید کنید تا اتصال برقرار شود.

برای ارسال فایل با وای فای دایرکت کافی است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • به محل ذخیره‌سازی فایل مورد نظر روی گوشی مراجعه کنید.
  • فایل مورد نظر را انتخاب کنید و سپس روی دکمه به اشتراک‌گذاری ضربه بزنید.

فعالسازی وای فای دایرکت گوشی

از میان گزینه‌های مختلف به اشتراک‌گذاری فایل، روش ارسال فایل از طریق وای فای دایرکت را انتخاب کنید تا عملیات انتقال فایل با وای فای دایرکت آغاز شود.

چگونه از قابلیت وای فای دایرکت گوشی سامسونگ استفاده کنیم؟

برای استفاده از قابلیت وای فای دایرکت سامسونگ و اتصال دو گوشی به یکدیگر مراحل زیر را انجام دهید:

  • Wi-Fi هر دو گوشی را روشن کنید. نیازی به اتصال به مودم ندارید اما تنظیمات Wi-Fi Direct در صورت روشن بودن Wi-Fi گوشی فعال می‌شود.
  • از بخش تنظیمات گوشی، گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.
وای فای دایرکت در اندروید ۱۱ سامسونگ
وای فای دایرکت در اندروید ۱۱ سامسونگ
  • روی Wi-Fi Direct ضربه بزنید تا جستجو برای دستگاه‌های قابل اتصال آغاز شود. در مدل‌های جدید گوشی‌های سامسونگ، پس از ورود به بخش تنظیمات گوشی، مسیر Connections و سپس  Wi-Fiرا دنبال کنید. گزینه Wi-Fi Direct با ضربه زدن روی آیکون سه نقطه نمایش داده می‌شود.
  • پس از اتمام مراحل اسکن، دستگاهی که می‌خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید.
فعال کردن وای فای دایرکت در اندروید
رفع مشکل وای فای دایرکت سامسونگ
  • روی گوشی دوم، پیام اتصال از طریق Wi-Fi Direct را تایید کنید.

وای فای دایرکت در گوشی شیائومی کجاست؟

نحوه استفاده از وای فای دایرکت در شیائومی نیز به سایر گوشی‌های اندرویدی شباهت دارد. برای دسترسی به وای فای دایرکت شیائومی گام‌های زیر را طی کنید:

  • ابتدا به بخش تنظیمات گوشی مراجعه کنید.
  • در قسمت تنظیمات Wi-Fi، روی Additional Settings ضربه بزنید.
  • Wi-Fi Direct  را انتخاب کنید.
  • از فهرست Device Name، گوشی یا دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید تا اتصال از طریق وای فای دایرکت انجام شود.

WiFi Direct تلویزیون چیست؟

فناوری Wi-Fi Direct را می‌توانیم برای نمایش محتوا از گوشی روی تلویزیون مورد استفاده قرار دهیم. اگر تلویزیون شما از قابلیت Wi-Fi Direct پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به راحتی گوشی را به تلویزیون متصل کنید.

اصول اتصال گوشی به تلویزیون از طریق وای فای دایرکت در تلویزیون‌های مختلف یکسان است و تنها مسیر فعال‌سازی این ویژگی در تلویزیون‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا وای فای دایرکت را از قسمت تنظیمات شبکه تلویزیون روشن کنید و سپس روی گوشی تلویزیون مورد نظر را برای اتصال انتخاب کنید.

نحوه استفاده از Wi-Fi Direct در کامپیوتر دسکتاپ و لپ‌تاپ

کامپیوترهایی که امکان اتصال به شبکه Wi-Fi را دارند، می‌توانند از طریق Wi-Fi Direct به گوشی، کامپیوتر و غیره متصل شوند. برای بررسی امکان استفاده از Wi-Fi Direct در محیط سیستم‌عامل ویندوز مراحل زیر را انجام دهید:

  • از بخش جستجوی ویندوز، عبارت CMD را جستجو کرده و روی نتیجه آن کلیک کنید.

بررسی وای فای دایرکت ویندوز 10

  • در پنجره Command Prompt، عبارت ipconfig /all را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید.
چرا گزینه وای فای دایرکت نمیاد
بررسی Wi-Fi Direct در CMD
  • اگر در مقابل Description شبکه بی‌سیم عبارت Wi-Fi Direct را مشاهده می‌کنید، کامپیوتر شما امکان استفاده از قابلیت وای فای دایرکت را دارد.

برای اتصال از طریق WiFi Direct در کامپیوتر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از منوی Start روی آیکون چرخ دنده یا همان تنظیمات ویندوز کلیک کنید.

مشکل وایفای دایرکت

در پنجره Windows Settings روی Devices کلیک کنید.

تنظیمات Devices ویندوز ۱۰
  • از منوی سمت چپ روی Bluetooth & other devices کلیک کنید.
  • در بالای صفحه Add Bluetooth or other device را انتخاب کنید.
انتقال فایل با وای فای دایرکت
انتخاب Add Bluetooth or other device
  • اگر در دستگاهی که قصد اتصال به آن را دارید، اتصال Wi-Fi Direct را فعال کرده باشید، نام دستگاه مورد نظر در این صفحه نمایش داده می‌شود.
  • دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید.
  • پیام مربوط به اتصال Wi-Fi Direct را روی دستگام دوم تایید کنید تا به یکدیگر متصل شوند.

اتصال به پرینتر از طریق WiFi Direct

اگر پرینتر از قابلیت وای فای دایرکت پشتیبانی می‌کند، می‌توانید فایل‌های مختلف را از این طریق به پرینتر ارسال کنید. برای این کار تنها کافی است تا قابلیت Wi-Fi Direct را طبق دستورالعمل شرکت سازنده پرینتر فعال کنید و سپس از طریق وای فای دایرکت به پرینتر متصل شوید.

برخی شرکت‌ها، برنامه‌هایی را برای مدیریت پرینتر و انجام پرینت، اسکن و غیره با استفاده از Wi-Fi Direct را ارائه کرده‌اند.

نقاط قوت (مزایا) وای فای دایرکت چیست؟

  • اتصال مستقیم: وای فای دایرکت از اتصال مستقیم چند دستگاه به یکدیگر بدون نیاز به مودم، شبکه اینترنت و نصب نرم‌افزار اضافی پشتیبانی می‌کند.
  • انتقال داده‌ها با سرعت بالا: وای فای دایرکت امکان انتقال مستقیم داده‌ با سرعت بالا را فراهم می‌کند. این فناوری سرعت بیشتری در مقایسه با ارسال فایل از طریق بلوتوث دارد و از ارسال فایل‌های حجیم نیز پشتیبانی می‌کند.
  • شبکه‌ی امن وایرلس: از آنجایی که WiFi Direct به طور مستقل از شبکه اینترنت کار می‌کند، در مقابل بسیاری از حملات هکری که از طریق شبکه اینترنت انجام می‌شود، در امان است. با این وجود، توصیه می‌کنیم تا با قرار دادن لایه‌های امنیتی بیشتر مانند استفاده از رمز عبور، امنیت اتصال Wi-Fi Direct را افزایش دهید.

نقاط ضعف (معایب) Wi-Fi Direct چیست؟

اتصال وای فای دایرکت نقاط ضعف چندانی ندارد و معایب این فناوری بیشتر به انتظارات ما و چگونگی رعایت اصول امنیتی باز می‌گردد. با این وجود، نقاط ضعف وای فای دایرکت عبارتند از:

  • عدم دسترسی به شبکه اینترنت: وای فای دایرکت دسترسی به شبکه اینترنت را فراهم نمی‌کند؛ یعنی تنها برای اتصال مستقیم دو دستگاه به یکدیگر استفاده می‌شود.
  •  آسیب‌پذیری در مقابل هکرهای محلی: در صورتی که پروتکل‌های امنیتی مانند کلمه عبور را فعال نکنید، هکرهای محلی که سیگنال Wi-Fi دستگاه‌های شما را دریافت می‌کنند، می‌توانند از همین طریق به دستگاه‌های شما نفوذ کنند.

رفع مشکل وای فای دایرکت

شاید در زمان استفاده از Wi-Fi Direct با مشکلات مختلفی مواجه شوید. در این بخش از مقاله تلاش می‌کنیم تا راه‌کارهای رفع مشکل وایفای دایرکت را ارائه دهیم.

چرا در بعضی دستگاه‌ها گزینه وای فای دایرکت وجود ندارد؟

اغلب تلفن‌های همراه هوشمند جدید نیازی به فعال کردن گزینه Wi-Fi Direct ندارند و این ویژگی در زمان روشن کردن Wi-Fi فعال می‌شود. برای رفع مشکل وای فای دایرکت در اندروید ابتدا مسیر Settings>Network & internet>Wi-Fi>Wi-Fi Preferences را دنبال کنید و روی Wi-Fi Direct ضربه بزنید. برای فعال کردن وای فای دایرکت در اندروید، این ویژگی را در حالت ON قرار دهید.

وای فای دایرکت ویندوز 10
فعال‌سازی وای فای

اگر روی ویندوز ۸ به بعد این ویژگی را مشاهده نمی‌کنید، احتمالاً Wi-Fi در وضعیت غیرفعال قرار دارد. از کنترل پنل ویندوز روی Network and Internet کلیک کنید. سپس از قسمت Network and Sharing Center روی Change Adapter Settings کلیک کنید. روی شبکه Wi-Fi راست کلیک کرده و سپس Enabled را انتخاب کنید.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پر تکرار

وای فای دایرکت با ایجاد اتصال مستقیم وایرلس، به اشتراک‌گذاری فایل‌های حجیم بین دو دستگاه را آسانتر کرده است. از آنجایی که برای ارسال فایل با وای فای دایرکت به شبکه اینترنت نیازی نداریم، امنیت بالاتری نیز در مقایسه با روش‌های به اشتراک‌گذاری فایل از طریق اینترنت دارد.

باید توجه داشته باشید که تمامی دستگاه‌های قابل اتصال به یک شبکه Wi-Fi، از قابلیت Wi-Fi Direct پشتیبانی نمی‌کنند. پیش از تلاش برای استفاده از WiFi Direct، مطمعن شوید که هر دو دستگاه از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

توصیه می‌کنیم تا با فعال کردن رمز عبور، امنیت وای فای دایرکت را در برابر دسترسی غیرمجاز افزایش دهید.

تفاوت بین Wi-Fi و Wi-Fi Direct چیست؟

در حالت عادی Wi-Fi برای متصل کردن دستگاه‌های مختلف به یک شبکه محلی یا شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، وای فای دایرکت دو دستگاه را به طور مستقیم به یکدیگر متصل می‌کند و برای ارسال فایل با وای فای دایرکت، به مودم یا شبکه اینترنت نیازی نداریم.

آیا Wi-Fi Direct همان هات اسپات است؟

نقطه اتصال یا Hotspot یک مکان فیزیکی است که در آن مردم می‌توانند با استفاده از Wi-Fi یا سایر روش‌ها به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند. نقطه اتصال در گوشی هوشمند قابلیتی است که امکان به اشتراک‌گذاری اینترنت از طریق Wi-Fi را فراهم می‌کند و با قابلیت WiFi Direct تفاوت دارد.

آیا Wi-Fi Direct سریعتر از Wi-Fi است؟

از آنجایی که وای فای دایرکت از همان فناوری ارتباط بی‌سیم Wi-Fi استفاده می‌کند، لزوماً سرعت بیشتری نسبت به اتصال به یک شبکه Wi-Fi ندارد.

اما از آنجایی که در Wi-Fi Direct اتصال مستقیم بین دو دستگاه برقرار می‌شود و معمولاً موانع و عوامل مخرب کمتری کیفیت این ارتباط را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ارتباط پایدار و با کیفیت‌تری برای ارسال و دریافت فایل از این طریق ایجاد می‌شود.

آیا آیفون وای فای دایرکت دارد؟

اگر به دنبال وای فای دایرکت آیفون هستید، باید بگویم که گوشی‌های آیفون به جای Wi-Fi Direct، از قابلیت AirDrop پشتیبانی می‌کنند که قابلیت انتقال فایل بین دو گوشی را فراهم می‌کند.

وای فای دایرکت تلویزیون سامسونگ کجاست؟

نحوه اتصال وای فای دایرکت به تلویزیون سامسونگ عبارت است از:

  • از منوی اصلی تلویزیون به قسمت تنظیمات شبکه (Network) بروید.
  • Wi-Fi Direct را در وضعیت فعال قرار دهید.
  • روی گوشی Wi-Fi Direct را روشن کنید و از فهرست دستگاه‌های قابل اتصال، تلویزیون مورد نظر را انتخاب کنید.

کاربرد اصلی وای فای دایرکت چیست؟

همانطور که در مقاله عنوان شد، Wi-Fi Direct کاربردهای مختلفی دارد اما به طور گسترده برای انتقال فایل بین دو گوشی هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا لپ تاپ وای فای دایرکت دارد؟

بله، مایکروسافت از ویندوز ۸ به بعد، پشتیبانی از وای فای دایرکت را در دستورکار خود قرار دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 233 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 17 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها