دریچه تکنولوژی وقتی که از تراشه‌های آمریکایی برای حمله به ناوهای آمریکایی استفاده می‌شود! - ژوانا

این روزها نبرد چین و آمریکا در پی سوءاستفاده از فناوری به اوج خود رسیده است؛ پس از آنکه چین بارها در تلاش برای سرقت اطلاعات حساس در حوزه فناوری آمریکایی بود، این بار با یک اقدام دیگر که در راستای اهداف نظامی بود، مورد خشم ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. تحریم‌های گسترده و فوری؛ آیا ترامپ در مورد چین درست گفته بود؟

این روزها آمریکا به شدت در تلاش است تا جلوی رسیدن فناوری‌های خود به کشور چین را گرفته و از استفاده آنها در تجهیزات نظامی جلوگیری کند. به گزارش واشنگتن پست، یک اقدام محرمانه بین چند شرکت چینی و ارتش این کشور به سرعت لو رفته و حالا دولت آمریکا دست به تحریم‌هایی گسترده زده است.

CHIP-2.jpg

داستان از این قرار است که اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ۷ شرکت چینی را به ظن همکاری با ارتش چین و همچنین مشکلات احتمالی بر علیه امنیت آمریکا، تحریم کرده است. از جمله شرکت‌های مهم در این لیست می‌توان به Tianjin Phytium، مراکز ابر رایانه‌ای در شنژن و جینان و همچنین شرکت طراحی مدار شانگهای اشاره کرد.

کمپانی‌های فوق پردازنده و نیمه هادی‌هایی را به کمپانی تایوانی TSMC سفارش داده‌اند که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، شرکت‌های چینی تراشه‌هایی را برای ارتش کشور چین طراحی کرده‌اند که از آنها برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌شود. از آنجایی که تجهیزات تولید مربوط به کشور آمریکا بوده و همچنین ساخت تراشه‌های نظامی که به کشورهایی غیر از متحدان آمریکا ارسال می‌شود ممنوع است، این کشور به سرعت شرکت‌های چینی فوق را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

CHIP-3.jpg

واشنگتن پست در گزارش خود اضافه می‌کند که این تراشه‌ها برای تست و ساخت موشک‌های مافوق صوت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت تیانجین فیتیوم چین قصد داشت که تا پایان سال میلادی جاری، تراشه‌های ۷ و ۵ نانومتری را به تولید برساند. در حال حاضر تنها Samsung و TSMC قادر به ساخت چنین تراشه‌هایی در جهان هستند. در ابتدا گمان می‌رفت که تراشه‌های فوق به منظور استفاده در کامپیوتر و سرورها طراحی و تولید می‌شوند. اما حالا بحث استفاده‌های نظامی مخفیانه به میان آمده است. به هر حال تجهیزات مورد استفاده توسط هر دو کمپانی آمریکایی بوده بخش بزرگی از سهام آنها نیز در اختیار ایالات متحده آمریکا است.

وزارت بازرگانی آمریکا بر این باور است که موشک‌های فوق می‌توانند ناوهای هواپیمابر این کشور را در منطقه هدف قرار دهند. ه یک مرکز نظامی در جنوب غربی چین واقع در مرکز تحقیق و توسعه آیرودینامیک چین (CARDC) از محصولات Phytium برای شبیه سازی اثرات گرما و کشش بر روی موشک‌های مافوق صوت استفاده می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 9 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها