دریچه تکنولوژی پردازنده گرافیکی Xbox Series S برای بازی‌های آینده ضعیف است؟! - ژوانا

کنسول Xbox Series S می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمرها ایرانی و کاربرانی باشد که به دنبال اجرای بازی‌های روز، با یک دستگاه اقتصادی هستند؛ با این وجود نقطه نظر جدید مدیر فنی استودیوی ۴A Games، سازنده سری بازی‌های معروف Metro، کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

کنسول Xbox Series S را می‌توان یک کنسول مقرون به صرفه نسل نهمی دانست که هدیه مایکروسافت به گیمرهایی است که اجرای بازی‌ها در رزولوشن FHD برایشان کاملاً کافی است. Xbox Series X یا همان برادر قوی‌تر، از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 به همراه یک رابط ۳۲۰ بیتی بهره می‌برد که ۱۰ گیگابایت آن با سرعت ۵۶۰ گیگابایت در ثانیه و ۶ گیگابایت دیگر نیز با سرعت ۳۳۶ گیگابایت در ثانیه کار می‌کنند.

کنسول ارزان‌تر Xbox Series S نیز دارای ۱۰ گیگابایت حافظه GDDR6 بوده و از یک رابط ۱۲۸ بیتی بهره می‌برد. ۸ گیگابایت از ظرفیت رم این کنسول دارای سرعت ۲۲۴ گیگابایت در ثانیه بوده و ۲ گیگابایت نیز با سرعت ۵۶ گیگابایت در ثانیه کار می‌کند. هر دو کنسول در بخش CPU یکسان بوده و تنها فرکانس کاری Xbox Series X کمی بالاتر است. اما در بخش پردازنده گرافیکی (GPU)، کنسول Xbox Series X از توانی بسیار بالاتر برخوردار است که به گفته مایکروسافت، علت این مسئله امکان اجرای بازی‌ها در رزولوشن UHD/4 است.

11SX-1.jpg

مایکروسافت به گیمرها اعلام کرده است که تنها تفاوت این دو کنسول در امکان اجرای بازی‌ها با رزولوشن‌های FHD یا UHD/4K ختم می‌شود. اما نظر مدیر فنی استودیوی ۴A Games چیز دیگری است. Oleksandr Shyshkovtsov، مدیر فنی این استودیو به تازگی و طی یک مصاحبه اختصاصی، صحبت‌هایی نگران کننده را در زمینه کنسول ایکس باکس سری اس بیان کرده است.

وی در این زمینه گفت: عملکرد حافظه RAM کنسول Xbox Series S برای ما مشکل ساز نبوده و این مقدار برای اجرای بازی‌ها کافی است. با این وجود، عملکرد پردازنده گرافیکی (GPU) چالش‌هایی را برای عناوین و بازی‌های آینده ایجاد می‌کند. به گفته وی، موتور رندر این استودیو برای وضوح مکانی و زمانی بالا طراحی شده است که رها کردن هر یک از آنها، توسعه دهندگان این استودیو را ناچار به انجام محاسبات سنگین و سخت خواهد کرد.

در نتیجه آقای Oleksandr Shyshkovtsov معتقد است که این مسئله می‌تواند در بازی‌های آینده مشکل ساز باشد. در نهایت مدیر فنی این استودیو گفت: ما در حال حاضر راه حلی را برای این رفع این مشکل در نظر گرفته‌ایم؛ اما من هنوز از آن راضی نیستم. ۴A Games در حال کار بر روی نسخه ارتقاء یافته بازی مشهور Metro Exodus است که در بهار سال ۲۰۲۱، برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی نسل نهم عرضه خواهد شد.

شایان ذکر است که صحبت‌های این مدیر فنی، مربوط به موتورهای ساخت بازی است که توسط استودیوی ۴A Gamesو سازنده بازی مترو مورد استفاده قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که دیگر استودیوهای سازنده بازی، هیچ مشکلی از بابت ساخت بازی در کنسول Xbox Series S نداشته باشند. به هر حال باید منتظر ارائه نظرات دیگر توسعه دهندگان بزرگ بازی در این زمینه ماند. آیا Xbox Series S همچنان بهترین گزینه برای گیمرهای ایرانی است؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.