دریچه تکنولوژی چرا باید رمز عبور انتخابی شما حداقل بیش از 8 کاراکتر باشد؟ - ژوانا

این روزها تقریباً همه سرویسها و خدماتی که در طول روز با آنها کار میکنیم نیاز به رمز عبور برای حساب کاربری دارند. اما چرا دائماً توصیه میشود که رمزهای عبور خود را طولانی و ترکیبی از اعداد، علائم و حروف انتخاب کنیم؟

رمز عبور سادهترین روز برای احراز هویت به حساب کاربری شما در یک سرویس است. از رمز عبور در مکان‌های مختلفی استفاده میشود و این روزها نوع قدیمی کارکتری آن همچنان پراستفادهترین و محبوبترین است. علت این محبوبیت سادگی پیاده‌سازی و مقبولیت بیشتر آن بین کاربران و البته امکان گسترش برای امنیت بیشتر است.

اما مسلماً شما نیز جسته و گریخته مطالبی را دیده یا خواندهاید که میگویند رمز عبوری که برای ورود به وبسایتها و سرویسهای مختلف انتخاب میکنید باید طول زیادی داشته و ترکیبی از انواع کاراکترها باشند. به راستی علت این توصیه امنیتی چیست؟

گروه امنیتی Hive Systems به تازگی گزارشی را منتشر کرده و در آن به بررسی این سوال پرداخته شده که یک هکر معمولی با استفاده از ابزارهای مشخص، برای رمزگشایی پسورد شما به چه مدت زمانی نیاز خواهد داشت؟ Hive Systems در این گزارش بررسی میکند که طول رمزهای عبور و همچنین نوع آن چطور موجب طولانی و دشواری هر چه بیشتر شکستن آن میشود.

passwords2022.jpg

همانطور که مشاهده میکنید استفاده از اعداد به تنهایی می تواند به یک هکر این امکان را بدهد که بدون کوچکترین زمان انتظاری، رمز عبور شما را که طولی از ۴ تا ۱۱ کاراکتر دارد، کشف کند.

هرچه رمز عبور کوتاهتر باشد، حدس زدن آن برای هکرها آسان‌تر است.

در نوع بعدی رمزهای عبور با تکنیک شکستن استفاده از دیکشنری رمزهای پرتکرار یا استفاده از روش حدس رمزها با تعداد و سرعت بسیار زیاد، حتی اگر از حروف کوچک و بزرگ، علائم، اعداد و دیگر کارکترها استفاده کنید، در صورتی که رمز عبور مورد استفاده شما ۸ کاراکتر یا کمتر باشد، هکرها میتواند آن را در مدت زمان تقریبی ۳۹ دقیقه رمزگشایی کنند.

توجه داشته باشید که حتی اگر بخواهید حروف کوچک و بزرگ را همراه با اعداد ترکیب کنید، استفاده از رمز عبوری که فقط از چهار تا شش کاراکتر تشکیل شده باشد به هیچ وجه ایمن نیست. و اگر بخواهید نمادهایی را به ترکیب اضافه کنید، حتی یک پسورد شش حرفی هم می‌تواند فوراً شکسته شود. نکته اصلی این است که رمز عبور شما باید طولانی بوده و افزودن یک حرف اضافی می‌تواند تفاوت بزرگی در حفظ امنیت اطلاعات شخصی شما ایجاد کند.

با این اوصاف باید گفت حداقل رمز عبور امنی که باید برای حسابهای کاربری خود استفاده کنید تا رمزگشایی آن را دشوار کند، یا باید طولی بسیار زیاد (برای مثال بیشتر از ۱۶ کارکتر) یا ترکیبی گسترده از علائم و اعداد و حروف بزرگ و کوچک (بیشتر از ۱۰ کارکتر) داشته باشد تا بتوان امنیت کافی را در مورد آن تعریف نمود.

حداقل رمز عبوری که این روزها پیشنهاد می‌شود ۱۰ کارکتر و ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و علائم است.

به عنوان مثال، با استفاده از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علائم، پسورد ۱۰ حرفی را می‌توان در پنج ماه شکست؛ اما با استفاده از حروف، اعداد و نمادهای یکسان، رمز عبور ۱۱ کاراکتری ممکن است ۳۴ سال طول بکشد تا شکسته شود.

جالب است بدانید که Hive Systems به این نکته نیز اشاره کرده که رمزهای عبور شما باید به مرور زمان ارتقا یافته و همزمان با جریان فناوری و افزایش قدرت پردازش سیستمها، پیچیدهتر شوند. دلیل این ادعا در تصویر زیر مشخص است:

passwords2020.jpg

در تصویر فوق مشاهده میکنید که تنها دو سال پیش برای شکستن رمز عبور ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک به طول ۸ کارکتر به یک ساعت زمان نیاز بود، اما با ارتقای سیستمهای پردازشی، این زمان در سال ۲۰۲۲ به ۷ دقیقه رسیده است.

به همین ترتیب، برای انواع پسورد نیز زمان مورد نیاز برای شکسته شدن از سوی هکرها افزایش یافته و این بدان معناست که هر چه رمزهای عبور شما در بازههای زمانی مشخصی، ارتقا یافته و پیچیدهتر شوند، امنیت آنها بیشتر حفظ شده و امکان شکستن، کاهش مییابد.

passwords2.jpg

در نهایت به شما دوستان توصیه میکنیم که موارد زیر را در انتخاب رمزهای عبور خود برای سیستمها در نظر بگیرید:

  1. رمز عبور انتخابی حداقل ۸ یا ۱۰ کارکتر باشد.
  2. رمزهای انتخابی ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک، علائم و کارکترهای خاص باشد.
  3. بهتر است رمز عبور انتخابی شما ترکیبی از شناسههای مشخص شما مانند شماره ملی، شماره شناسنامه، نام و نام خانوادگی، محل تولد، نام والدین و … نباشد.
  4. به هیچ عنوان رمز عبور خود را در اختیار افراد دیگر نگذارید. در صورتی که بنابر دلایلی مجبور به انجام این کار شدید، سریعاً و پس از اتمام کار شخص دیگر، پیورد خود را به رمزی متفاوت و طولانی تغییر دهید.
  5. اگر از سرویسهای مدیریت رمز عبور برای جلوگیری از فراموش رمزهای عبور خود استفاده میکنید، رمز عبور اصلی و مادر را بسیار پیچیده و طولانی انتخاب کنید؛ فراموش نکنید که این رمز، رمز اصلی و به نوعی کلید صندوقچه بسیاری از اطلاعات مهم و حیاتی شماست.
  6. در بازههای زمانی چند ماهه (حداقل ۶ ماه) رمزهای عبور مهم خود را تغییر دهید.
  7. اگر بیم آن دارید که رمزهای عبور خود را فراموش کنید، از دستگاههای سختافزاری که برای یادآوری یا ذخیره رمزهای عبور ساختهشدهاند استفاده کنید. این دستگاهها راهکارهای بیومتریک پیشرفتهای را برای محافظت از رمزهای شما مورد استفاده قرار میدهند که احتمال شکستن آنها بسیار ضعیف است.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 238 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 2 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.