دریچه تکنولوژی چطور یک کامپیوتر کامل را داخل یک نوار کاست قرار دهیم! - ژوانا

اشکال مختلف کیس‌های سیستم را این روزها در هر جایی می‌توان دید که از شمایل یک خودروی مسابقه‌ای گرفته تا یکی از شخصیت‌های فیلم‌های سری ترنسفورمرز، متنوع‌اند. اما آیا تا به حال کامپیوتری داخل یک نوار کاست دیده‌اید؟ در ادامه با ما همراه باشید که به شما یاد دهیم چطور برای خودتان با استفاده از یک برد Rasberry Pi و یک نوارکاست، یک کامپیوتر مجتمع بسازید.

بردهای رزپری پای را با توجه به واحد‌های تشکیل دهنده آنها می‌توانیم به مثابه یک کامپیوتر کامل تلقی کنیم؛ استفاده از پردازنده، خروجی تصویر، خروجی صوت، ورودی کارت حافظه، درگاه‌های USB و ارتباطات سیمی و بی‌سیم مانند LAN، وای فای و بلوتوث، موجب شده تا هر واحدی که یک کامپیوتر رومیزی داشته باشد (در یک ابعاد کوچک‌تر و البته توان پایین‌تر) در این بردها یافت شوند.

همانطور که می‌دانید این بردها در ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود و در دسترس کاربران هستند. یکی از کوچکترین بردهای رزپری پای، مدل Rasberry Pi Zero است که ابعادی بسیار مجتمع داشته و به دلیل همین ساختار جمع و جور، می‌توانیم آن را در دل بسترهای مختلف جای دهیم.

ZX-Spectrum-4.jpg

با استفاده از همین ویژگی، کاربری موسوم به Jamhamster یک نوارکاست قدیمی را به یک کامپیوتر کامل تبدیل کرده که در دل آن یک رزبری پای زیرو قرار گرفته و برای بخش نرم‌افزاری آن نیز از کامپیوتر قدیمی ZX Spectrum ایده گرفته شده که برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ و توسط یک شرکت کوچک انگلیسی برای نمایش قدرت تولید نمایشگرهای رنگی، تولید شد.

ZX-Spectrum-3.jpg

این نکته را در نظر داشته باشید که برای عملکرد بهتر، طراح این دستگاه، از نوارکاستی که برای این منظور ساخته شده استفاده نموده و برچسب داخلی آن به همراه هیت سینک بزرگی که داخل نوارکاست قرار گرفته را نیز طراحی نموده تا هم در بیرون جعبه، ظاهری مرتبط داشته باشیم و هم در داخل، شرایط برای کار بهتر پکیج فراهم شود.

ZX-Spectrum-2.jpg

مورد دیگر در خصوص این دستگاه آن است که به دلیل وجود سوراخ‌های محل قرارگیری نوارهای مغناطیسی، ابعاد رزبری پای زیرو، در فضای اولیه نوار کاست جای نمی‌شده و به همین منظور، ۴ پد مخصوص GPIO برد رزبری پای، حذف شده تا بتوان آن را در بستر نوار کاست جای داد.

در نظر داشته باشید که این برد دارای خروجی تصویر، یک ورودی کارت حافظه برای نصب سیستم‌عامل و رابط کاربری، دو درگاه USB و خروجی صداست که همه آنها توسط Jamhaster طراحی شده و در بخش‌های مختلف جای گرفته‌اند.

همچنین یک دکمه خاموش و روشن کردن نیز برای این کامپیوتر در نظر گرفته شده تا بتوان بدون نیاز به رجوع به داخل کاست، از دستگاه استفاده کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.