دریچه تکنولوژی چه زمانی منتظر تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری باشیم - ژوانا

چند سالی از تولید انبوه تراشه‌های ۵ نانومتری می‌گذرد؛ با این‌حال گزارش‌ها حاکی از آن است که سازندگان تراشه در حال آماده‌سازی خود برای تولید چیپست‌های ۳ نانومتری در آینده‌ای نزدیک هستند.

طبق گزارش‌ها TSMC بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان، تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را از سال آینده میلادی آغاز می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این شرکت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی و با ظرفیت ۳۰ هزار ویفر در ماه شروع خواهد کرد.

همچنین این گزارش به برنامه TSMC برای افزایش ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود اشاره دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به ۵۵ هزار ویفر در ماه می‌رساند. تا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی نیز تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC به ۱۰۵ هزار ویفر در ماه می‌رسد.

لیتوگرافی ۳ نانومتری در مقایسه با لیتوگرافی ۵ نانومتری حدود ۳۰ درصد مصرف انرژی را کاهش داده و موجب افزایش ۱۵ درصدی کارایی می‌شود. با وجود برنامه TSMC برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، این شرکت همچنان بر روی توسعه تراشه‌های ۵ نانومتری تمرکز خواهد داشت.

TSMC همچنان در حال توسعه ظرفیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خود برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون بازار تراشه‌هاست. در حال حاضر ظرفیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری این شرکت ۹۰ هزار ویفر در ماه است که قرار است در نیمه اول سال جاری میلادی به ۱۰۵ هزار ویفر در ماه افزایش یابد. همچنین این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی ظرفیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خود را به ۱۲۰ هزار ویفر در ماه برساند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ میلادی ظرفیت تولید تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC به ۱۶۰ هزار ویفر در ماه برسد. در حال حاضر به‌غیر از Apple مشتریان دیگری نیز متقاضی تراشه‌های ۵ نانومتری این شرکت هستند. شرکت‌هایی مانند AMD ،MediaTek ،Marvell ،Broadcom و Qualcomm از جمله این مشتریان هستند.

 TSMC بیشتر ظرفیت تولید خود را به Apple اختصاص داده است؛ زیرا Apple در حال آماده‌سازی خود برای تولید آیفون ۱۳ است. اپل تراشه A15 را به‌عنوان پردازنده آیفون ۱۳ در نظر گرفته است. تراشه A15 اپل با استفاده از لیتوگرافی ۵nm+ یا N5P تولید می‌شود. N5P اساساً یک نسخه بهبودیافته از لیتوگرافی ۵ نانومتری است که بر کاهش مصرف انرژی تأکید دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها