دریچه تکنولوژی چگونه بدون نرم‌افزار اضافی در ویندوز 10 از اموجی ها در نام فایل ها و پوشه ها استفاده کنیم - ژوانا

چه بخواهیم، چه نخواهیم اموجی ها امروزه به جزیی جدایی ناپذیر از دستگاه های هوشمند تبدیل شده اند. این شکلک ها این روزها شانس آن را دارند که در حوزه های گوناگون دیگری نیز به کار گرفته شوند؛ اما این موضوع به میزان پشتیبانیِ صورت گرفته از سوی کاربران و شرکت های مختلف وابستگی دارد. بدون شک ویندوز ۱۰ یکی از مهم ترین بخش هایی است که شکلک های اموجی جدیداً توانسته اند به آن راه پیدا کنند.

مایکروسافت اخیراً در نسخه های جدید از سیستم عامل ویندوز ۱۰، امکانی را فراهم کرده که به واسطه آن بتوان از شکلک ها (اموجی‌ها) استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که این سیستم عامل به صورت پیش فرض و بدون نیاز به نصب برنامه  های اضافی، امکان استفاده از این شکلک ها را فراهم می کند.

Emoji-2.jpg

ویندوز ۱۰ برای اولین بار دارای یک پنجره اختصاصی برای انتخاب اموجی ها است و کاربران می توانند به سادگی با استفاده از صفحه کلید سیستم خود، این پنجره را فراخوانی کنند. صفحه کلید لمسی این سیستم عامل نیز دارای یک دکمه ویژه است که در صورت انتخاب آن می توان به شکلک های مختلفی دسترسی پیدا کرد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مایکروسافت علاقه مند است ویندوز ۱۰ را با دیگر سیستم  عامل های شناخته شده نظیر اندروید و iOS، همگام نشان دهد، هر از چندگاهی با انتشار بروزرسانی های جدید، شکلک های اموجی تازه ای را به آن اضافه می کند.

در ویندوز ۱۰، علاوه بر اینکه امکان استفاده از این شکلک ها، در چت ها، مکالمات و ایمیل ها وجود دارد، کاربران می توانند در قابلیتی عالی و جذاب، از آن ها در نامگذاری فایل ها و پوشه ها نیز استفاده کنند. قابلیتی که مطمئناً بسیاری از کاربران این سیستم عامل از آن آگاهی ندارند!

به طور مثال می توان با استفاده از این قابلیت، اموجی مربوط به کارت بانکی را برای پوشه حاوی برنامه های مورد استفاده برای خرید انتخاب کرد. یا اگر از طریق برنامه های خاصی غذا سفارش می دهید می توانید، شکلک پیتزا را برای پوشه حاوی آن ها برگزینید.

استفاده از این قابلیت در ویندوز ۱۰ کار ساده ای است و به لطف پشتیبانی از فرمت Unicode، این سیستم عامل قادر است نام فایل های حاوی این شکلک ها را در همه جا بخواند و به نمایش بگذارد.

نحوه وارد شدن به منوی اموجی‌ها در ویندوز ۱۰
برای اینکه بتوانید نام یک پوشه یا فایل را با شکلک ها همراه کنید، ابتدا باید آن را در حالت انتخاب شده قرار دهید. در گام بعدی با فشردن کلید F2 یا از طریق منوی قابل دسترس توسط راست کلیک وارد وضعیت تغییر نام برای این فایل یا پوشه شوید.

پس از آن می توانید با فشردن کلیدهای میان بر به صفحه انتخاب شکلک اموجی دسترسی پیدا کنید. در نسخه های کنونی از ویندوز ۱۰ می توان با فشردن کلید های ترکیبی Windows key + ; ، این پنجره را فراخوانی کرد. در این پنجره انبوهی از شکلک های اموجی جدید و قدیمی وجود دارد که می توانید با انتخاب هرکدام، آن را به عنوان نام آن فایل یا پوشه برگزینید.

اگر از یک دستگاه لمسی و یا دارای نمایشگر لمسی استفاده می کنید نیز می توانید با فشردن کلید اختصاصی موجود در سمت راست صفحه کلید مجازی آن، به پنجره انتخاب اموجی دسترسی پیدا کنید. اگر در دستگاه های غیرلمسی، دکمه های ترکیبی بالا پاسخگو نبودند می توانید با فراخوانی صفحه کلید مجازی، به این دکمه اختصاصی برای استفاده از شکلک های اموجی دسترسی پیدا کنید.

Emoji-3.jpg

پس از اینکه با استفاده از این اموجی ها، نام دلخواهی را برای فایل ها و پوشه ها انتخاب کردید، می توانید این شکلک ها را در سرتاسر سیستم عامل ویندوز ۱۰ مشاهده کنید. منوی استارت، برنامه Explorer، سربرگ برنامه های مختلف و… همگی می توانند با رمزگشایی فرمت های مربوطه، این شکلک ها را به نمایش در آورند. آنچه که در نحوه نمایش و رنگ بندی شکلک ها دخالت دارد، نوع تم انتخاب شده برای ویندوز ۱۰ و تنظیمات صورت گرفته توسط کاربران در این بخش است.

مراحلی که در بالا به منظور استفاده از شکلک های اموجی در نام فایل ها و پوشه ها عنوان شد تقریباً در تمامی نسخه های ویندوز ۱۰ که هنوز توسط مایکروسافت پشتیبانی می شوند یکسان است. در نسخه ۱۸۰۳ یا April 2018 Update و نسخه های جدیدتر از آن یعنی May 2019 Update و ۱۹۰۳، می توان با استفاده از این ترفند، شکلک های اموجی را به عنوان نام فایل ها و پوشه ها برگزید.

قابلیت جستجو در میان اموجی‌ها
گاهی اوقات ممکن است برای شما پیش‌آید که بخواهید یک اموجی را جستجو کنید و یا اینکه زمان لازم برای گشتن به دنبال اموجی مد نظر خود را ندارید. نکته بسیار خوب دیگر این است که برخلاف سیستم عامل‌های دیگر (در داخل رابط کاربری)، در ویندوز ۱۰ قابلیت جستجوی اموجی وجود دارد.

برای رسیدن به این هدف بعد از باز کردن منوی اموجی‌ها، تنها کافیست نام اموجی و موضوع مربوطه را جستجو کنید.

شکل زیر یک نمونه برای پیدا کردن اموجی شبیه به «قلب» است. خبر بسیار خوب دیگر این است که این قابلیت اموجی در ویندوز ۱۰ محدود به زبان انگلیسی نیست و می‌توانید در آن به زبان فارسی نیز جستجو کنید و ویندوز تمام و کمال شما را همراهی خواهد کرد.

Search-emoji-win10.jpg

بررسی این قابلیت در نسخه های آزمایشی از بروزرسانی ۲۰H1 نیز نتایج مشابهی را به دنبال داشته است. به این ترتیب می توان گفت که به احتمال فراوان در بروزرسانی بعدی از ویندوز ۱۰ نیز همچنان می توان با روشی مشابه  از این قابلیت عالی استفاده کرد.

به نظر می رسد مایکروسافت به منظور گسترش عملکرد و کاربردهای شکلک های اموجی در ویندوز ۱۰، ایده های ویژه ای در ذهن دارد.

انتظار می رود در نسخه های بعدی از ویندوز ۱۰ قابلیت های بهتری در این زمینه در دسترس قرار بگیرد. مایکروسافت در نظر دارد نسخه پایدار بعدی از ویندوز ۱۰ که در حال حاضر با عنوان بروزرسانی ۲۰H1 معرفی می شود را در بهار سال آینده میلادی در دسترس عموم کاربران این سیستم عامل قرار دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 146 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها