دریچه تکنولوژی کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نه؟ - ژوانا

پس از فروکش‌کردن بیماری کرونا در جهان و شروع کار اتریوم ۲، حجم بسیار زیادی کارت گرافیک دست‌دوم به بازار جهانی و حتی بازار داخلی ایران عرضه شد. قیمت بسیار پایین کارت گرافیک استوک نسبت به محصولات نو باعث شده تا کاربران زیادی تمایل به خرید کارت گرافیک کارکرده داشته باشند. اما آیا خرید یک کارت گرافیک دست دوم یا ماین شده منطقی است؟ با شهر سخت‌افزار همراه باشید.

در همین رابطه بخوانید:

– چرا کارت گرافیک دست دوم؟
– ریسک بسیار زیاد هنگام خرید کارت گرافیک استوک
– عمر قطعات و گارانتی محدود است
– قیمت‌ها را بررسی کنید
– سؤالات متداول
– جمع‌بندی

دنیای کامپیوتر و سخت‌افزار یکی از حوزه‌هایی بود که پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ با مشکلات زیادی موجه شده، از کمبود قطعات در زنجیره تأمین تا افزایش سرسام‌آور قیمت کارت گرافیک به دلیل تقاضا برای ماینینگ اتریوم.

ورود حجم زیادی کارت گرافیک دست دوم به بازار

بااین‌حال، پس از شروع کار اتریوم ۲ و فروکش کردن بیماری کرونا، تعداد زیادی سخت‌افزار به‌ویژه کارت گرافیک به بازار عرضه و قیمت‌ها شکسته شد. همین کاهش قیمت ناگهانی باعث شده تا برخی کاربران تمایل به خرید کارت گرافیک دست دوم یا استوک داشته باشند.

اما آیا خرید کارت گرافیک کارکرده و ماین شده کار منطقی است؟ چطور می‌توان به سخت‌افزارهای کارکرده اعتماد کرد و بدون نگرانی کارت گرافیک استوک خریداری نمود. در این مطلب مواردی به‌عنوان «راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم» در اختیار شما قرار گرفته است که آگاهی از آن‌ها پیش از تهیه کارت گرافیک کارکرده خالی از لطف نیست.

چرا کارت گرافیک دست دوم؟

یکی از دلایل اصلی تمایل مردم به خرید قطعات دست دوم، تفاوت قیمت چشمگیر آن‌ها نسبت به یک محصول نو در بازار است. به‌عنوان‌مثال شما پس از مراجعه به یکی از پلتفرم‌های خریدوفروش دست دوم یا وب‌سایت‌های داخلی، متوجه خواهید شد که در حال حاضر قیمت کارت گرافیک دست دوم تا برخی موارد به یکم پنجم محصول نو می‌رسد.

نحوه تشخیص کارت گرافیک دست دوم

با توجه به وضعیت بازار و قیمت قطعات نو، شما با جستجو در این پلتفرم‌ها می‌توانید انواع محصولات قدیمی و جدید، از کارت گرافیک ۹۵۰۰ gt دست دوم تا رده بالاترین کارت گرافیک سری RTX 30 را با قیمت بسیار کم‌تر نسبت به یک محصول نو و کار نکرده خریداری کنید.

ریسک بسیار زیاد هنگام خرید کارت گرافیک استوک

اولین و مهم‌ترین نکته در هنگام قطعات دست دوم، خرید از یک منبع یا فرد معتبر است. ازآنجاکه تب‌وتاب ماینینگ یا همان استخراج رمزارز با استفاده از کارت گرافیک طی سال‌های گذشته در کشور بسیار داغ شده بود، پس از شروع کار اتریوم ۲ تعداد قابل‌توجهی کارت گرافیک استوک به بازار وارد شده است.

در نظر داشته باشید که کارت‌های گرافیک استفاده شده برای استخراج رمزارز ممکن است مدت‌ها (مثلاً چند ماه) تحت‌فشار زیاد و به‌صورت مداوم، برای این کار مورد استفاده قرار گرفته و اکنون به‌عنوان یک محصول مستهلک توصیف شوند؛ بنابراین در وهله اول خرید چنین محصولی برای استفاده در سیستم‌های گیمینگ به هیچ عنوان توصیف نمی‌شود.

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم

از طرف دیگر، تشخیص یک کارت گرافیک کارکرده که روی سیستم‌های معمولی بوده است با یک کارت گرافیک دست دوم که به‌عنوان ابزار ماینینگ مورد استفاده قرار گرفته است، بسیار دشوار بوده و حتی برخی افراد متخصص در این حوزه نیز نمی‌توانند به‌راحتی چنین کاری را انجام دهند.

البته برخی افراد و شرکت‌ها پس از فروش قطعات دسته دوم آن را گارانتی می‌کنند. با این حال، نمی‌توان به این‌گونه موارد چندان اعتماد کرد.

عمر قطعات و گارانتی محدود است

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید کارت گرافیک استوک باید در نظر داشته باشید، طول عمر محدود این قطعات است. اگرچه یک سخت‌افزار قدیمی ممکن است تا سال‌ها بدون مشکل کار کند، اما این موضوع به هیچ عنوان تضمین شده نیست.

بنابراین، توصیه می‌شود که هنگام خرید گرافیک دسته دوم ابتدا مواردی که دارای گارانتی هستند را در نظر داشته باشید.

پس از خرید حتماً کارت گرافیک استوک را تست کنید

در صورتی که از مدت‌زمان زیادی از ساخت کارت گرافیک مورد نظر شما گذشته است و گارانتی آن به پایان رسیده، می‌توانید از فروشنده درخواست ارائه مهلت تست کنید.

نرم افزار FurMark که برای تست کارت گرافیک دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد.
تصویری از نرم افزار بنچمارک و تست کارت گرافیک FurMark

در این حالت، پس از تهیه کارت گرافیک از نرم‌افزارهای مختلف مانند FurMark، GpuMemTest و MemtestG80 به تست کارت گرافیک کارکرده خود پرداخته و بخش‌ها و ویژگی‌های مختلف از جمله دما، میزان مصرف، سرعت فن‌ها، عملکرد حافظه‌های VRAM و غیره کارت گرافیک دست دوم خریداری شده را بررسی کنید.

قیمت‌ها را بررسی کنید

صرف اینکه شما در حال خرید یک کارت گرافیک کارکرده هستید، بدین معنا نیست که پرداخت هر مبلغی مناسب و منطقی است. قطعات سخت‌افزاری هرسال نسبت به سال قبل ارزش خرید و قیمت کم‌تری خواهند داشت، با این حال همیشه افراد سودجویی در بازار وجود دارند که به دنبال کسب سود بیشتر و فروش کارت گرافیک استوک با قیمتی بالاتر از حد متوسط هستند.

به‌عنوان‌مثال، با بررسی پلتفرم‌های خرید و فروش لوازم دست دوم شهرهای مختلف متوجه می‌شوید که یک کارت گرافیک ۳۰۷۰ دست دوم در حال حاضر با تفاوت قیمت عجیبی در بازار یافت می‌شود.

قیمت کارت گرافیک 3070 دست دوم در سایت های داخلی
تفاوت قیمت کارت‌های گرافیک دست دوم در سایت‌های خرید و فروش داخلی

صرف نظر از شرکت و برند کارت گرافیک (که می‌تواند روی قیمت آن تأثیر داشته باشد)، تفاوت قیمت ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی یک کارت گرافیک ۳۰۷۰ کارکرده در دیوار شهر اصفهان غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

البته موارد ارزان‌قیمت که با متوسط قیمت ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در برخی سایت‌ها به فروش می‌رسد، معمولاً کارت گرافیک استوک ماین شده هستند و ممکن است با مشکلات مانند نویز، افت فریم، افزایش دما یا حتی خرابی فن‌ها و سایر بخش‌ها مواجه شده و پس از تعمیر به‌عنوان یک کارت گرافیک دست دوم سالم بفروش برسند.

سؤالات متداول

در ادامه به چند سؤال بسیار رایج در رابطه با خرید کارت گرافیک دسته دوم یا استوک خواهیم پرداخت.

کارت گرافیک استوک چیست؟

کارت گرافیک استوک، کارت گرافیک استوک وارداتی یا کارت گرافیک دست دوم همگی به معنای یک سخت‌افزار استفاده شده هستند و تفاوت میان آن‌ها وجود ندارد.

استفاده از این واژه‌ها تنها به‌منظور افزایش قیمت کارت گرافیک کارکرده و سود بیشتر توسط دلالان بازار سخت‌افزار صورت می‌گیرد.

آیا خرید کارت گرافیک دست دوم منطقی است؟

اگرچه قیمت سرسام‌آور کارت گرافیک نو در بازار باعث می‌شود کاربران به سمت خرید قطعات دست دوم تمایل داشته باشند، اما جواب این سؤال تنها زمانی مثبت خواهد بود که بتوانید از یک منبع معتبر و قابل‌اطمینان خرید کنید.

به یاد داشته باشید خرید سخت‌افزارهای دست دوم همیشه با ریسک‌ها و خطراتی مانند عدم استفاده صحیح توسط مالک قبلی و استهلاک بیش از حد همراه است.

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم یا استفاده شده در بازار ایران

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ریسک‌ها و خطرات احتمالی خرید کارت گرافیک دست دوم پرداخته شد و موارد احتیاطی پیش از خرید چنین محصولی ذکر شد. بر اساس آنچه گفته شد، تنها مزیت کارت گرافیک استوک یا همان کارت گرافیک کارکرده نسبت به یک محصول نو، قیمت بسیار پایین آن است.

با این حال، مواردی در بازار مشاهده شده که حتی یک کارت گرافیک کار کرده با قیمت نزدیک به محصول نو در اختیار مشتریان قرار گرفته و دلالان با استفاده از واژه‌هایی مانند کارت گرافیک وارداتی استوک، به دنبال کسب سود بیشتر بوده‌اند.

در نهایت توصیه می‌شود تا حد امکان از خرید سخت‌افزارهای کامپیوتری کار کرده به‌ویژه کارت گرافیک دست دوم پرهیز شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 20 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها