نکته جالب توجه در گزارش مالی اپل در این نوبت به میزان درآمد کسب شده در این بازه زمانی تعلق دارد که در شرایطی که تمامی زیر مجموعههای این شرکت به رشد سالیانه دو رقمی دست پیدا کردهاند، ظاهرا برای اولین بار در تاریخ اپل از رقم سمبولیک ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرده است. میزان سود خالص اپل در این بازه زمانی به ۲۸٫۷۵۵ میلیارد دلار بالغ میشود که رشدی معادل ۲۹٫۳ درصد را در مقایسه با سال قبل نشان میدهد. اپل در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۰ جدا از خانواده جدید آیفون چندین محصول سختافزاری و برخی سرویسهای جدید را عرضه کرد که iPad Air جدید، مکبوک مجهز به پروسسور M1، مک مینی و سرویس اشتراکی Appla One از آن جمله بهحساب میآیند.
تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل ضمن قدردانی از اعضای تیم اپل در سرتاسر دنیا که بهزعم وی این موفقیت بدون کار خلاقانه و خستگیناپذیر آنها امکانپذیر نبود افزود: «ما از پاسخ مشتاقانه مشتریان به خط بیهمتای محصولات پیشرفتهای که ما در طی یک فصل تعطیلات تاریخی ارائه کردیم، خرسندیم. ما همچنین بر این متمرکز شدهایم که چگونه میتوانیم در جهت کمک به بازگشت قوی و عادلانه جوامعی که بخشی از آن هستیم با تلاشهایی نظیر برابری نژادی و ابتکار عدالت (Racial Equity and Justice Initiative) و همچنین تعهد چند ساله خود برای سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری در سراسر ایالات متحده، حرکت کنیم.»
لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیرمالی اپل عملکرد تجاری اپل در سهماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ را نتیجه رشد دو رقمی در تمامی دستهبندیهای محصولات این شرکت دانست که به بالاترین درآمدزایی اپل در هر یک از مناطق جغرافیایی توزیع محصولات این شرکت و همچنین دستیابی به بالاترین میزان تعداد دستگاههای فعال اپل منجر شده است. این نتایج بهگفته مائستری، اپل را در جهت تولید جریان نقدی عملیاتی رکوردشکن ۳۸٫۸ میلیارد دلاری یاری رسانده است. مدیر مالی اپل همچنین از بازگردادن بیش از ۳۰ میلیارد دلار به سهامداران در این نوبت با حفظ هدف رسیدن به یک موقعیت خنثی در زمینه پول نقد در طول زمان سخن میگوید.
فروش گوشیهای چهارگانه سری آیفون ۱۲ اپل همگی در این سه ماهه بهوقوع پیوستند جاییکه دو مدل آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو در ماه اکتبر و آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس یک ماه بعد از آن در ماه نوامبر به بازار عرضه شدند.
در بین مناطق جغرافیایی، بازار آمریکا با درآمد ۴۶٫۳۱۰ میلیارد دلاری هنوز بالاترین سهم را از فروش محصولات این شرکت به خود اختصاص میدهد و مقایسه آن با سال گذشته از افزایشی نزدیک به ۱۲ درصدی خبر میدهد. بازار اروپا با درامد ۲۷٫۳۰۶ میلیارد دلاری و افزایش ۱۷٫۳ درصدی در مکان دوم قرار دارد. در مکان سوم بازار چین بر میخوریم که این بار درآمد فوقالعاده ۲۱٫۳۱۳ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده که نسبت به سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته و با اختلاف بالاترین میزان رشد در بین دیگر بازارهای اپل در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص میدهد. توسعه همهجانبه شبکه ۵G در کشور چین و در نتیجه استقبال از آیفونهای جدید را میتوان از جمله دلائل قابل ذکر برای این میزان رشد درآمد در بازار چین عنوان کرد. ژاپن (با درآمد ۸٫۲۸۵ و افزایش درآمد ۳۳ درصدی) و بقیه قسمتهای آسیا-اقیانوسیه (با درآمد ۸٫۲۲۵ میلیارد دلاری و رشد ۱۱ درصدی) جایگاههای چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادهاند.
در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخشهای مختلف شرکت اپل در سهماهه منتهی به ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹ میپردازیم.
آیفون: انفجار ۵G
استقبال کاربران از گوشیهای ۵G طبق انتظار به رشد فوقالعادهای در درآمدزایی این قسمت منجر شده و حضور چهار آیفون در یک نوبت نیز به این نتایج مثبت کمک فراوانی کرده است؛ پیشبینیها والاستریت حاکی از درآمدزایی ۵۹٫۸ تا ۶۰٫۳۳ میلیارد دلاری اپل در این قسمت بود اما اپل با گذر از تمامی پیشبینیها و کسب درآمد ۶۵٫۵۹۷ میلیارد دلاری، رشدی بیش از ۱۷ درصدی را در مقایسه با درآمد ۵۵٫۹۵۷ میلیارد دلاری سال قبل ثبت کرده است.
آیپد: ادامه پاندمی، ادامه درآمدزایی
بخش تبلتهای آیپد که سال گذشته در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به دسامبر ۲۰۱۹ با ثبت درآمد ۵٫۹ میلیارد دلاری بار دیگر به روند کاهشی بازگشته بود، از سهماهه دوم سال ۲۰۲۰ به لطف اثرات مشهود ناشی از پاندمی کروناویروس شرایط ایدهالی را تجربه کرد تا جاییکه در گزارش مالی اپل از سه ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۲۰ با کسب درآمد ۶٫۵۸۲ میلیاردی و رشد ۳۱ درصدی به ستاره رشد درآمد اپل تبدیل شد. این روند در فصل بعدی نیز ادامه یافته و در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰ با درآمد ۶٫۷۹۷ میلیارد دلاری، رشدی ۴۶ درصدی را تجربه کرد. خانواده آیپد با توجه به ادامه شرایط پاندمی کرونا و لزوم انجام کار و تحصیل از راه دور در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۰ همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و درآمد ۸٫۴۳۵ میلیارد دلاری آن نسبت به زمان مشابه در سال قبل از بیش از ۴۱ درصد رشد سخن میگوید.
مک: رشد درآمد در سایه پاندمی
همچون تبلتهای آیپد، بازار کامپیوترهای مک شرکت اپل نیز متأثر از ادامه بحران کروناویروس همچنان به رشد خود ادامه میدهد. اپل در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۰ موفق به کسب درآمدی معادل ۸٫۶۷۵ میلیارد دلار از کامپیوترهای مک شده که رشد ۲۱ درصدی آن نسبت به سال قبل نشان از سلامت این بازار دارد. از جمله دیگر دلائل درآمدزایی این خانواده باید به ارائه محصولات جدید از جمله مکبوکهای مجهز به پروسسور M1 ساخت خود اپل (بهجای پروسسورهای سنتی اینتل) اشاره کرد که البته بازخوردهای متفاوتی را در بین کاربران بههمراه داشته است.
پوشیدنیها، Home و لوازم جانبی: محصولات جدید، سوخت درآمدزایی
بخش پوشیدنیها، هوم و لوازم جانبی اپل که برخی از محبوبترین و پرفروشترین محصولات این کمپانی و در صدر آنها اپل واچ را در خود جای داده در سهماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ با رشد ۲۹٫۵ درصدی به درآمد ۱۲٫۹۷۱ میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. اپل در این بازه زمان برخی محصولات جدید را به لیست تولیدات خود افزود که از آن جمله باید به هومپاد مینی ۹۹ دلاری و اولین هدفون روی گوشی این شرکت با نام AirPods Max اشاره کرده که با قیمت ۵۴۹ دلاری در اوائل دسامبر معرفی شد.
سرویسها و خدمات: گزینههای جدید روی میز
بخش سرویسها و خدمات شرکت اپل که زیر مجموعههایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آیکلاد، Apple Pay ،Apple Care و Apple Card را در بر میگیرد در این نوبت شاهد حضور یک سرویس جدید به نام Apple One بود که در طی آن با پرداخت حق عضویت ماهیانه ۱۴٫۹۵ دلاری کاربران قادر به دسترسی به سرویسهای +TV، موزیک، Arcade و ۵۰ گیگابایت فضای iCloud خواهند بود. با ارتقاء حق عضویت ماهیانه به ۱۹٫۹۵ دلار فضای ذخیرهسازی به ۲۰۰ گیگابایت رسیده و در نهایت با پرداخت ماهیانه ۲۹٫۹۵ دلار فضای ذخیرهسازی iCloud به ۲ ترابایت رسیده و سرویسهای +News و +Fitness نیز به سرویسهای قبلیافزوده میشوند. اپل در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۰ در این بخش به درآمد ۱۵٫۷۶۱ میلیارد دلار دست پیدا کرد که با رشد سالیانهای در حدود ۲۴ درصد روبرو شده است.
اپل طبق روال سه فصل گذشته این بار نیز از پیشبینی نتایج مالی این شرکت برای سهماهه بعدی خودداری کرده است.