دریچه تکنولوژی گزارش کانترپوینت از بازار اسمارت‌فون اروپا در سال 2020 – شیائومی برنده و هواوی بازنده - ژوانا

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی کانترپوینت در روز جمعه ۲۶ فوریه سال جاری میلادی (۸ اسفند ۱۳۹۹) گزارش خود را از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. سال ۲۰۲۰ دوران پر افت و خیزی برای بازار اسمارت‌فون اروپا بوده و با همه‌گیری COVID-19، هر دو سوی عرضه و تقاضا در این صنعت با چالش مواجه شده است. چنان که از یک سو نگرانی‌های اقتصادی و گسترش بیکاری به صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان انجامید و از سویی نیز در خانه ماندن بسیاری از افراد، آن‌ها را از بازدید فروشگاه‌ها و خرید دستگاه‌های جدید باز داشت.

یان استرای‌جک (Jan Stryjak)، معاون پژوهشی کانترپوینت، ضمن تحلیل شرایط کلی بازار، آوریل ۲۰۲۰ را با کاهش فروش تقریباً ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۹، بدترین ماه سال گذشته میلادی می‌داند. به گفته او، روند نزولی موارد ابتلا به بیماری و کم شدن محدودیت‌ها موجب بهبود اندکی در فصل تابستان شد، اما بازگشت شرایط و افزایش موارد ابتلا در ماه سپتامبر، اِعمال دوباره مقررات قرنطینه را در پی داشت. بازار گوشی‌های هوشمند نیز در پایان سال میلادی گذشته علی‌رغم عملکرد چشمگیر اپل، نزول دوباره را شاهد بود و به این ترتیب بازار اسمارت‌فون اروپا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۱۴ درصد افت را تجربه کرد.

تأثیر Covid-19 بر فروش گوشی هوشمند در بازارهای اروپایی از دسامبر ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰

از دید استرای‌جک، تحریم‌های آمریکا علیه هواوی نیز در کنار همه‌گیری جهانی کرونا، سبب کاهش توانایی این شرکت برای معرفی محصولات جدید و تولید نمونه‌های موجود در حجم بالا شد. این امر سبب شد که فرصت‌های جدیدی برای برخی تولیدکنندگان ایجاد شود. از این رو ۲۰۲۰ اگر چه سال سختی به حساب می‌آید، اما در کنار بازندگان، برندگانی را نیز به بازار گوشی‌های هوشمند معرفی کرده است.

سهم بازار و رشد فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای اروپایی در کل سال ۲۰۲۰

مطابق آمار کانترپوینت، در سال ۲۰۲۰ سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در اروپا بوده و با وجود کاهش ۱۲ درصدی فروش در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانسته ۳۲ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد. اپل با وجود آن که در چهارمین فصل سال میلادی گذشته، عملکرد درخشانی داشت و از نظر عرضه توانست سامسونگ را پشت سر بگذارد، در مقیاس فروش سالانه به جایگاه دوم بسنده کرد. بر اساس این گزارش، سامسونگ و اپل توانسته‌اند در مجموع ۵۴ درصد از سهم بازار اسمارت‌فون اروپا را در سال گذشته میلادی از آنِ خود سازند.

سهم بازار و رشد فروش گوشی‌های هوشمند در بازارهای اروپایی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰

برندگان بازار اسمارت‌فون در سال ۲۰۲۰

شیائومی

شیائومی در سال ۲۰۲۰ موفق‌ترین کمپانی تولیدکننده گوشی هوشمند در اروپا بود که به خاطر محدودیت‌های پیش رویِ هواوی، به سومین سازنده بزرگ این منطقه تبدیل شد. مطابق گزارش کانترپوینت، شرکت چینی در کل سال ۲۰۲۰ توانسته رشد عرضه‌ای نزدیک به دو برابر را تجربه کند. عملکرد قوی شیائومی در اسپانیا و ایتالیا به افزایش قابل توجه سهم بازار این شرکت در طول سال گذشته انجامید به طوری که به ترتیب ۲۸ و ۱۷ درصد از اسمارت‌فون‌های شیائومی در سه‌ماهه چهارم در این دو کشور به فروش رسیده است. حال، چالش پیش روی شیائومی در سال جدید، تکرار این روند رشد در مناطق دیگر، به ویژه بازارهای سطح ‌بالاتری مانند فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد بود. تحلیلگران کانترپوینت بر این باورند که معرفی پرچمدار جدید Mi 11 می‌تواند به این امر کمک کند.

اپل

هرچند اپل در سال ۲۰۲۰ مواردی از افت را تجربه کرده است، اما نباید از موفقیت‌های ابرشرکت آمریکایی چشم پوشید. در این میان، تصمیم به تعویق عرضه آیفون ۱۲ ظاهرا نتیجه‌بخش بوده است. چرا که به آیفون ۱۱ و آیفون SE فرصت داد تا قدرت و ثبات خود را نشان دهند و در بسیاری از بازارها در طول سال گذشته میلادی فروش خوب و مناسبی را به ثبت رسانند. به علاوه، تقاضا برای دستگاه‌های جدید نیز با تعویق در عرضه آن افزایش یافت و هنگامی که سرانجام این گوشی‌ها در ماه اکتبر عرضه شدند، به دلیل انباشت تقاضا، فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند. در واقع آیفون ۱۲ موفق‌ترین دستگاه اپل تاکنون در ابتدای عرضه بوده و در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی ۳۰ درصد از کل فروش این شرکت را به خود اختصاص داده‌ است.

اوپو

با آن که اوپو در سال ۲۰۱۸ وارد بازار اروپا شد، اما سال گذشته دورانی بود که اوپو را به بازیگری واقعی و موفق در این منطقه تبدیل کرد. همکاری با بزرگترین گروه‌ اپراتورهای اروپا یعنی شرکت‌های Vodafone ،Orange؛ Telefonica و Deutsche Telekom بدان معنی است که محصولات اوپو در کانال فروش اپراتورهای مهم، در سراسر اروپا، ذخیره می‌شوند. البته فروش اوپو در این منطقه، همچنان متوسط محسوب می‌شود، اما سهم بازار آن در طول سال گذشته دو برابر شده و سه‌ماهه چهارم موفق، این شرکت را برای سال ۲۰۲۱ در موقعیت مطلوبی قرار داده است. این زیرمجموعه BBK Electronics در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد سالانه ۸۲ درصدی از نظر میزان فروش بوده و ۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

ریل‌می

برند چینی ریل‌می سریع‌ترین رشد را در منطقه اروپا در سال ۲۰۲۰، به نام خود ثبت کرده و جایگاه هفتم را در اختیار گرفته است. این شرکت موفق شد میزان فروش خود را نسبت به سال پیش به بیش از ۱۰ برابر برساند و با عرضه محصولاتی که نسبت به قیمت، ارزش مطلوبی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند، در بازارهای حساس به قیمتی همچون ایتالیا، اسپانیا و اروپای شرقی، موفقیت خیره‌کننده‌ای را به دست آورد. ریل‌می به زودی اسمارت‌فون Realme GT را عرضه می‌کند که فعالان بازار آن را ارزان‌ترین گوشی مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۸۸ به شمار می‌آورند.

بازندگان بازار اسمارت‌فون در سال ۲۰۲۰

هواوی

ناتوانی هواوی در تولید اسمارت‌فون‌های رقابتی، در اثر تحریمهای ایالات متحده، به این معنی است که غول چینی تقریبا بازار گوشی‌های هوشمند اروپا را ترک کرده است. اگر چه این شرکت در ماه می ۲۰۲۰ موفق شد از اپل پیشی بگیرد و پس از سامسونگ دومین فروشنده منطقه شود، اما این امر بیش از همه به سبب عملکرد طیف گوشی‌های رده بالا بوده که بیشترین تأثیر را از همه‌گیری COVID-19 داشته است. ناگفته نماند که تاخیر در عرضه گوشی‌های جدید اپل نیز به سود هواوی بوده است. به گزارش کانترپوینت، میزان فروش گوشی‌های هوشمند توسط هواوی با ۴۳ درصد افت سالانه مواجه شده و از ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۲ درصد در سال گذشته میلادی رسیده است. همچنین سهم بازار این شرکت از ۱۵ درصد در ژانویه ۲۰۲۰ به ۵ درصد در دسامبر این سال کاهش یافته و دست کم در حال حاضر دلیل محکمی برای تغییر این مسیر در سال ۲۰۲۱ وجود ندارد.

سامسونگ

سامسونگ نیز در کنار هواوی سال سختی را در اروپا سپری کرده است. با آن که کمپانی کره‌ای رشد اندکی را در این منطقه تجربه کرد، اما این افزایش عمدتا به سبب افت کمتر فروش محصولات این شرکت، نسبت به نزول کلی بازار بوده است. البته شاید سامسونگ به اندازه هواوی افت سهم بازار را تجربه نکرده باشد، اما با چالش‌های مهمی از همه سو مواجه شده است. نخستین چالش آن که پرچمداران سری گلکسی اس‌۲۰ عملکرد چندان موفقی نداشتند و تحت تاثیر مدل‌های میان‌رده این شرکت مانند گلکسی A51 و A71 و همچنین فروش برخی محصولات شرکت‌های اپل و شیائومی (همچون سری Redmi 8/Note 8 وRedmi 9/Note 9) قرار گرفتند. از سوی دیگر با ورود بازیگران جدید به منطقه اروپا، رقابت تولیدکنندگان به اوج خود رسیده است و هر یک می‌کوشند بخشی از سهم بازار پیشین هواوی را از آنِ خود سازند. به علاوه، عرضه آخرین محصول اپل، یعنی آیفون ۱۲ با فناوری نسل پنجم، به معنای پایان انحصار غول کره‌ای بر بازار محصولات پیشرفته سازگار با ۵G بود. با این حال انتظار می‌رود که پرچمداران جدید سامسونگ یعنی سری گلکسی اس۲۱، عملکرد بهتری نسبت به گلکسی اس۲۰ داشته باشد و به مدل برتر گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا در کشورهای اروپایی تبدیل شود.

البته فصل تعطیلات موفق در اروپا امیدواری به بازارِ سال ۲۰۲۱ را نزد تحلیل‌گران افزایش داده است. چنان که به گفته آنکیت مالهوترا (Ankit Malhotra)، تحلیلگر پژوهشی کانترپوینت، بازار سال دشوار ۲۰۲۰ را با تقاضای بالا برای آیفون مجهز به فناوری ۵G در سه‌ماهه چهارم به پایان رساند. او پیشبینی کرده که این روند قدرتمند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ نیز ادامه یابد، چرا که فروش آیفون ۱۲ به فصل بعدی انتقال یافته و گلکسی اس‌۲۱ سامسونگ نیز عرضه شده است. از این رو ارائه گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ در این سه‌ماهه و کاهش نهایی محدودیت و قرنطینه، در کنار انتظار بهبود شرایط اقتصادی، پایه و اساس مطلوبی را برای بازگشت و احیای سریع بازار در سال ۲۰۲۱ ایجاد می‌کند. البته در این میان توسعه فناوری نسل پنجم و عملکرد نام‌های تازه واردی در این زمینه مانند شیائومی، اوپو، وان‌پلاس، ویوو و ریل‌می که همگی در تلاش برای پر کردن خلأ ناشی از غیبت هواوی در بازار اروپا هستند، عاملی است که نباید از نظر دور داشته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.