دریچه تکنولوژی یک فروشگاه بزرگ: کاربران حرفه‌ای بیشتر پردازنده AMD Ryzen خریداری می کنند - ژوانا

روزگاری نه چندان دور پردازنده‌های AMD محصولات درجه دو محسوب می‌شدند و کمتر کسی سراغ آنها می‌رفت اما حالا اوضاع به کلی تغییر کرده است و اگر پردازنده‌های AMD بهتر از نمونه‌های اینتل نباشند، دست کم با آنها برابری می‌کنند. این موفقیت AMD به خوبی در آمارهای ارائه شده از سوی یک فروشنده بزرگ PC های سفارشی نمایان است.

Puget Systems یک فروشگاه کامپیوترهای کاستوم است که ۲۱ سال در این زمینه سابقه دارد. فروشگاه مزبور بسته به نیازهای مشتریان خود برای آنها سیستم‌های دسکتاپ و لپ تاپ مجهز به سخت افزارهای تخصصی تهیه می‌کند و برای انواع کاربری‌های مختلف گزینه‌هایی پیش روی خریداران می‌گذارد.

به گفته این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۰۶ میلادی بیش از نصف سیستم‌های فروش رفت آنها به پردازنده‌های AMD مجهز بودند اما با از راه رسیدن پردازنده‌های Core 2 اینتل این موضوع تغییر کرد و AMD جایگاه خود را از دست داد. کاهش محبوبیت پردازنده‌های AMD باعث شد این شرکت خیلی زود آنها را کنار بگذارد و تنها سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل ارائه کند.

2021-03-11-image-j.jpg

در سال ۲۰۱۷ میلادی Puget دوباره پردازنده‌های AMD را به لیست محصولات خود اضافه کرد اما با گذشت دو سال سهم آنها از فروش یک رقمی بود. سال ۲۰۱۹ میلادی تحول آغاز شد و پردازنده‌های Ryzen 3000 با ارائه تعداد بالایی هسته پردازشی با قیمت پایین‌تر توانستند جای پردازنده‌های گران قیمت HEDT را بگیرند.

بعدتر هم پردازنده‌های Threadripper 3000 از راه رسیدند و موجب فروش هرچه بیشتر AMD شدند. این پردازنده‌ها انتخابی عالی برای تولید کنندگان محتوا، کاربران برنامه‌های مهندسی و علم داده بودند که توانستند با قیمت پایین‌تر خود جای پردازنده‌های Xeon رقیب را بگیرند. در نهایت پردازنده‌های AMD به انتخاب شماره یک مشتریان شرکت Puget Systems تبدیل شده‌اند و حالا فروش آنها بیشتر از پردازنده‌های اینتل است.

با وجود افزایش محبوبیت پردازنده‌های AMD و فروش بیشتر آنها نسبت به نمونه‌های رقیب، طی ماه‌های گذشته با کمبود موجودی روبرو شده‌اند که موجب افزایش دوباره سهم اینتل از بازار شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید اینتل با پردازنده های نسل یازدهمی چقدر می تواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. این پردازنده ها با وجود بهره گرفتن از هسته های پردازشی جدید و سریع تر، با همان فناوری ساخت قدیمی ۱۴ نانومتری تولید می شوند که احتمالاً موجب مصرف و دمای بالا خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها