دریچه تکنولوژی ۱۰ فناوری برتر سال 2022 از نگاه شهر سخت‌افزار - ژوانا

سال ۲۰۲۲ هم با تمام فراز و نشیب‌های خود در دنیای گسترده علم و فناوری، به پایان رسید. حالا نوبت به شهر سخت‌افزار رسیده تا در این مطلب، ده مورد از برترین دستاوردهای دنیای علم و فناوری در سال ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار دهد.

مشاهده و دانلود در نماشا

تلسکوپ فضایی جیمز وب

سال ۲۰۰۲ نخستین باری بود که گروهی از محققان آژانس فضایی آمریکا در دیدار با متخصصان آژانس فضایی اروپا، از پروژه‌ای بلند پروازانه صحبت کردند؛ ساخت تلسکوپی که راه هابل را ادامه داده و به آغاز جهان بنگرد: تلسکوپ فضایی جیمز وب.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا

مسئولیت اصلی تلسکوپ جیمز وب نگاه به گذشته و زمانی است که کهکشان‌ها جوان بودند. این کار را با مشاهده کهکشان‌های بسیار دور و با استفاده از امواج فروسرخ در فاصله سیزده میلیارد سال نوری از زمین، انجام خواهد داد.

در همین رابطه بخوانید:

– تصاویر زیبای تلسکوپ فضایی جیمز وب از ستون‌های آفرینش را ببینید
– تصاویر زیبای تلسکوپ فضایی جیمز وب از قلب درخشان یک کهکشان

اگرچه این تلسکوپ در روزهایی پایانی سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد، اما شروع فعالیت و ارسال اولین تصاویر آن، شش ماه به طول انجامید و رسماً موفقیت پروژه در میانه سال ۲۰۲۲ اعلام شد.

فیوژن یا همجوشی هسته‌ای پایدار

همجوشی هسته‌ای یا فیوژن فرایندی است که در آن اتم‌های سبک مانند هیدروژن با یکدیگر ترکیب شده و یک هسته بزرگ‌تر و مقدار قابل توجهی انرژی تولید می‌شود. فیوژن در واقع همان اتفاقی است که هرلحظه در سطح خورشید رخ داده و باعث ایجاد انرژی و گرما بر روی این ستاره سرخ می‌شود. 

طی چند دهه گذشته دانشمندان زیادی سعی داشته‌اند که این فرایند را شبیه سازی کرده و به انرژی پاک و قابل کنترل خورشید دست یابند، با این حال مشکلات زیادی در این مسیر وجود داشت.

موفقیت دانشمندان در فیوژن یا همجوشی هسته‌ای پایدار

اما اوایل آذر ماه ۱۴۰۱، دانشمندان آمریکایی از دستاوردی جدید در زمینه انرژی همجوشی هسته‌ای پرده برداشته‌اند. در آزمایش‌های صورت گرفته، دانشمندان آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور کالیفرنیا موفق شدند برای مدتی هرچند کوتاه انرژی بیشتری نسبت به آنچه برای آزمایش مصرف شده، دریافت کنند.

در همین رابطه بخوانید:

– ایلان ماسک: ایده استفاده از انرژی همجوشی هسته‌ای یا فیوژن را فراموش کنید
– قدم بزرگ دانشمندان آمریکایی در راه دستیابی به همجوشی هسته‌ای پایدار؛ امید برای انرژی پاک

به عبارت دیگر، میزان انرژی تولید شده در این آزمایش بیشتر از انرژی مصرف شده برای شکل‌گیری آن بوده است.

انرژی فیوژن یا همجوشی هسته‌ای چیست

این دستاورد امیدهای انسان برای رسیدن به یک منبع انرژی پاک را افزایش داده و می‌تواند قدمی مهم در راه مبارزه با تغییرات اقلیمی و همچنین رسیدن به انرژی پایدار به شمار آید.

موفقیت بزرگ دانشمندان در ساخت یک کرمچاله مینیاتوری

شاید در بسیاری از فیلم‌های علمی و تخیلی مانند «بین ستاره‌ای» یا سری «پیشتازان فضا» دیده باشید که فضانوردان با استفاده از کرمچاله‌ها یا WormHoleها مسافت‌های کیهانی را در کسری از ثانیه طی می‌کنند. اما حقیقت آن است که روش ساخت این اجرام مصنوعی حتی روی کاغذ هم بسیار دشوار بوده و آنها هیچ‌گاه وجود خارجی نداشته اند؛ یا بهتر است بگوییم قبل از انتشار پژوهش جدید محققان دانشگاه کالتک، همه چیز جنبه علمی تخیلی داشته و از حالا به بعد، واقعی است!

موفقیت در ساخت اولین کرمچاله

پژوهشگران دانشگاه Caltech (انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا) به تازگی از موفقیت در ایجاد دو مدل شبیه سازی شده از کرمچاله در یک کامپیوتر کوانتومی خبر داده‌اند.

در همین رابطه بخوانید:

– موفقیت بزرگ دانشمندان در ساخت یک کرمچاله مینیاتوری
– آیا تولید ماده از نور امکان دارد؟

آن‌ها حتی مدعی شده‌اند که توانسته‌اند پیامی را بین مبدا و مقصد مدل تولیدی خود جابجا کرده و به نوعی از این تونل فضا – زمان برای جابجایی اطلاعات استفاده کنند.

انقلاب هوش مصنوعی

شرکت OpenAI که زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و ارتباط نزدیکی با مایکروسافت دارد، اخیراً موفق به ساخت سیستمی شده که قادر است توصیفی از اشیاء، منظره و یا هر چیز دیگری را به صورت متنی دریافت کرده و سپس به طور خودکار، یک تصویر بسیار واقعی با کیفیت از آن تولید کند.

پیشرفت چشم گیر در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی

بدین ترتیب افراد می‌توانند بدون نیاز به مهارت‌های دیجیتالی و توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف مثل فتوشاپ، و تنها با استفاده از ابزارهای ساده و تغییرات متنی، به ساخت و ویرایش تصاویر بپردازند.

در همین رابطه بخوانید:

– هوش مصنوعی و شناسایی اجسام؛ تشخیص اشیا با یادگیری عمیق
– کاربرد شگفت‌انگیز هوش مصنوعی؛ ویرایش ویدیو با نوشتن متن

نکته جالب آن است که نسخه‌های تغییر یافته از این هوش مصنوعی اخیراً با نام ChatGPT توسط همین شرکت ساخته شده است که به لطف فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌تواند با شما به بحث و گفتگو بپردازد.

هوش مصنوعی ChatGPT

این نرم‌افزار هوش مصنوعی آنقدر پیشرفته است که در مکالمه خود با کاربران، از احتمال تصرف دنیا توسط هوش مصنوعی و اتفاقات پیرامون آن گفته و اعلام کرده است که انسان‌ها در آینده تحت رهبری او، سعادتمند و خوشبخت خواهند بود!

شتاب در تولید خودروهای برقی و خودروهای خودران

با وجود اینکه شرکت تسلا در زمینه تولید خودروهای برقی با قابلیت رانندگی خودکار یک پیشرو محسوب می‌شود، اما شرکت‌های تولیدکننده بزرگ دیگری مانند جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز و ولوو نیز با قدرت به این مسیر وارد شده و اکنون قصد تولید خودروهای برقی خودران با هزینه کم و متناسب با قدرت خرید مردم عادی را دارند.

خودرو های تمام اتوماتیک خودران در جاده ها

اگرچه مشکلات مربوط به تهیه و تولید قطعات و زنجیره تامین همچنان عامل کند شدن روند پیشرفت در این مسیر هستند.

در همین رابطه بخوانید:

– تمام مزایای فناوری ۵G که دنیا را متحول می‌کند!
– اولین نمونه خودروی برقی سونی و هوندا با نام Afeela معرفی شد

اما بدون شک در سال‌های آینده شاهد حضور گسترده این نوع وسیله نقلیه در سطح شهر‌ها خواهیم بود، ایده‌ای که سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم به واقعیت رسید.

ثبت یک رکورد جدید توسط ابر کامپیوتر Frontier

در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۱،  ابر کامپیوتر Frontier بر پایه سخت افزار AMD معرفی شد و توانست با گذر از سد توان پردازشی ۱٫۱ اگزافلاپس، به سریع‌ترین ابر رایانه دنیا تبدیل شود.

ابر کامپیوتر Frontier

ابر کامپیوتر Frontier که به پردازنده‌های AMD مجهز شده است، در حال حاضر اولین ابر رایانه Exascale در جهان است که توانسته در طول اجرای مداوم پردازش Linpack (یک کتابخانه نرم‌افزاری برای انجام جبر خطی عددی بر روی کامپیوترهای دیجیتال) از توان پردازشی ۱٫۱۰۲ اگزافلاپس بر ثانیه بالاتر می‌رود.

در همین رابطه بخوانید:

– سریع‌ترین ابر کامپیوتر دنیا معرفی شد
– همه چیز درباره «رایانش کوانتومی»

طبق لیستی که به تازگی از ۵۰۰ ابر کامپیوتر برتر منتشر شده، این رایانه موفق شده رتبه نخست رنکینگ را از آن خود کند.

پایه‌ریزی برای گستردگی متاورس در سال‌های آتی

متاورس Metaverse از ترکیب خلاقانه‌ی دو واژه‌ی متاMeta  به معنی «فراتر» وUniverse  به معنای «جهان یا گیتی» ایجاد شده است.

متاورس یک فناوری تقریباً نوظهور بر اساس بلاک چین به شمار می‌آید که هدف آن بازسازی دنیای واقعی در دنیای مجازی است. متاورس برای هرکسی در هر کجای دنیا قابل‌دسترس است و می‌تواند محدودیت‌های مرتبط با زمان یا مکان حذف کند.

گستردگی فناوری متاورس و واقعیت افزوده در دنیا

اگرچه این فناوری نوظهور در سال جاری نتوانست آنگونه که انتظار می‌رفت پیشرفت داشته و زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهد، اما باعث نشد تا دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ مثل مایکروسافت، اپل، سامسونگ، شیائومی و غیره به آن پشت کرده و به‌دنبال استفاده از مزایای بی‌شمار آن نباشند.

در همین رابطه بخوانید:

– کدام شرکت‌ ها و در چه زمینه‎ هایی از متاورس استفاده می کنند؟
– متاورس چطور می‌تواند به کنترل و کاهش نرخ رشد جمعیت جهان کمک کند؟

این فناوری آنقدر مهم و کاربردی است که مقامات کشور امارات برای نشان دادن سطح پیشرفت و همچنین معرفی این کشور به عنوان یک پیشرو در این حوزه، اوایل مهر ماه سال جاری از ساخت و راه‌اندازی اولین وزارتخانه خود در متاورس خبر دادند.

افول دنیای ماینینگ و تاثیر آن بر بازار سخت‌افزار

شبکه اتریوم پس از بیت کوین بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه ارز دیجیتال در جهان است که با مشکلات زیادی مثل عدم توانایی پردازش تراکنش‌ها و کندی شبکه مواجه بود. این شبکه تا مدتی قبل به عنوان بزرگ‌ترین دشمن گیمرها شناخته می‌شد، زیرا امکان استخراج رمزارز ETH با استفاده از کارت‌های گرافیک وجود داشت و همین مسئله باعث شده بود تا کسب و کارهای استخراج رمزارز با خرید انبوه کارت گرافیک باعث نایاب شدن و افزایش شدید قیمت این سخت‌افزار شوند.

شروع کار اتریوم ۲ و پایان صنعت ماینینگ با کارت گرافیک

با این حال، شبکه اتریوم برای رفع مشکلات خود اواسط شهریور ۱۴۰۱ الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) را کنار گذاشت و با یک به‌روزرسانی بزرگ به سمت الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof Of Stake) حرکت کرد.

در همین رابطه بخوانید:

– ماینینگ مُرده است؛ وداع ماینرها با اتریوم و آغاز فصلی نو
– نگاهی به هزینه استخراج ارزهای دیجیتالی در کشورهای مختلف

استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام، نه‌تنها کارایی شبکه اتریوم را بهبود بخشیده، بلکه مصرف انرژی در این شبکه ارز دیجیتال عظیم را حدود ۹۹.۹۵ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پس از پایان ماینینگ اتریوم قیمت کارت‌های گرافیک گیمینگ در بازار سقوط کرد و در برخی موارد حتی شاهد کاش قیمت‌ها به یک‌پنجم بودیم.

Steam Deck یا کنسول گیم قابل حمل Valve

اگرچه پیش از استیم دِک هم کنسول‌های گیمینگ قابل حمل دیگری نیز عرضه شده بود، اما این محصول یک تفاوت برجسته با آن‌ها داشت که باعث شد نوعی تحول و تغییر اساسی در دنیای کنسول‌های دستی ایجاد شود.

کنسول گیمینگ قابل حمل استیم دک

برجسته‌ترین ویژگی‌های Steam Deck، امکان اتصال آن به کتاب‌خانه بازی‌های پلتفرم استیم و انجام بازی‌های پی‌سی با استفاده از آن است.

در همین رابطه بخوانید:

– جدیدترین خبرهای بازی های روز دنیا و آخرین اخبار کنسول
– تایید تاریخ رونمایی از کنسول پلی استیشن ۶ توسط سونی

بله، برای اولین بار این رویا به واقعیت تبدیل شده و گیمرها می‌توانند بازی‌های خریداری شده در استیم و برای رایانه‌های رومیزی را همیشه همراه خود داشته باشند.

نمایشگر گیمینگ و منعطف Xeneon Flex

شرکت Corsair به تازگی نمایشگر گیمینگ جدیدی با عنوان Xeneon Flex 45WQHD240 را معرفی کرده که دارای پنل OLED منعطف است.

نمایشگر Xeneon Flex 45WQHD240 با صفحه قابل تغییر از صاف به خمیده

ویژگی برجسته این نمایشگر امکان تغییر حالت صفحه از تخت به منحنی بر حس نیاز کاربر است.

در همین رابطه بخوانید:

– اولین مانیتور گیمینگ دنیا با نمایشگر IPS
– راهنمای خرید و بهترین مانیتورهای پیشنهادی بر اساس قیمت

اگرچه وجود نمایشگرهای خمیده در بازار چیز جدیدی نیست، اما این محصول انقلابی می‌تواند برای کاربرانی که میان انتخاب نمایشگرهای تخت و منحنی تردید دارند گزینه‌ای ایده‌آل و عالی باشد.

پیشرفت علم و فناوری در سال ۲۰۲۲

جمع‌بندی

با وجود وضعیت اقتصادی ناپایدار کشورهای مختلف و درگیری‌های ژئوپلیتیک، بدون شک در سال ۲۰۲۲ شاهد پیشرفت سریع دنیای فناوری بودیم. از پرتاب و موفقیت تلسکوپ فضایی جیمز وب تا پیشرفت هوش مصنوعی و تبدیل آن به یک ابزار قابل دسترسی توسط عموم مردم.

محققان و دانشمندان بر این باورند که این روند در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز ادامه خواهد داشت و نسل بشر به دستاوردهای جالبی در دنیای علم و فناوری خواهد رسید، دستاوردهای که زندگی روزمره ما را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 83 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 19 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها