دریچه تکنولوژی - ژوانا

میکروفون‌ها ابزارهایی خاص برای کاربران اهل گیم هستند و شاید بتوان گفت تنها گیمرهایی سراغ آنها می‌روند که به صورت ویژه به استریم کردن و بازی‌های چند نفره و استراتژیک علاقه‌مندند. در این مطلب با هم به بررسی میکروفون ایسوس ROG Strix Magnus می‌پردازیم که نورپردازی RGB را به دنیای میکروفن‌ها نیز وارد کرده است.

میکروفون‌های رومیزی اصولاً کاربران خاص خود را دارند. در این گروه کاربران به تناسب هدفی که دارند به دنبال گزینه‌های مناسبی می‌گردند و اسامی فراوانی از تولیدکنندگان باسابقه و حرفه‌ای حوزه صدا را می‌توان نام برد که در بسیاری موارد توسط استریمرها، اهالی رسانه و برخی گروه‌های خاص دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همراه کردن یک میکروفون رومیزی با نورپردازی RGB و زدن برچسب گیمینگ به آن اتفاقی است که می‌تواند در عین حال، هم برای عده‌ای از کاربران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد و هم برای دسته‌ای دیگر ایجاد کننده علامت‌ سوال‌های متعدد!

میکروفون‌ها ابزارهایی خاص برای کاربران اهل گیم هستند و شاید بتوان گفت تنها گیمرهایی سراغ آنها می‌روند که به صورت ویژه به استریم کردن و بازی‌های چند نفره و استراتژیک علاقه‌مندند. در این مطلب با هم به بررسی میکروفون ایسوس ROG Strix Magnus می‌پردازیم که نورپردازی RGB را به دنیای میکروفن‌ها نیز وارد کرده است.

میکروفون‌های رومیزی اصولاً کاربران خاص خود را دارند. در این گروه کاربران به تناسب هدفی که دارند به دنبال گزینه‌های مناسبی می‌گردند و اسامی فراوانی از تولیدکنندگان باسابقه و حرفه‌ای حوزه صدا را می‌توان نام برد که در بسیاری موارد توسط استریمرها، اهالی رسانه و برخی گروه‌های خاص دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همراه کردن یک میکروفون رومیزی با نورپردازی RGB و زدن برچسب گیمینگ به آن اتفاقی است که می‌تواند در عین حال، هم برای عده‌ای از کاربران بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد و هم برای دسته‌ای دیگر ایجاد کننده علامت‌ سوال‌های متعدد!

 

مقدمه

مقدمه
ایسوس طی سالیان گذشته به خوبی نشان داده که تخصص بالایی در افزودن قابلیت‌های گیمینگ به یک محصول و همراه کردن آن با افکت‌های زیباسازی مانند تزئینات متعدد و نورپردازی RGB دارد. میکروفون Strix Magnus را باید یکی از این ابزارهای جذاب و خاص جمهوری گیمرها بدانیم که قرار است حسی نو و متفاوت از تجربه میکروفن را این بار با چاشنی گیمینگ، در اختیار کاربران قرار دهد.

در نمای ظاهری این میکروفون همان چیزی است که از یک عنصر ویژه گیمینگ انتظار داریم و در بخش فنی و قابلیت‌ها نیز ایسوس تلاش کرده تا به خوبی هر آنچه یک میکروفون رومیزی حرفه‌ای باید داشته باشد را ارائه دهد. با این حال این میکروفون را باید در میدان سخت آزمون‌های تخصصی مورد سنجش قرار دهیم تا ببینیم چه عملکردی ارائه شده و چه امتیازی توسط آن کسب می‌شود.

ROG-Strix-Magnus-27.jpg

نکته‌ای که باید قبل از شروع بررسی این میکروفون به آن اشاره کرد قیمت نسبتاً بالای این میکروفون حرفه‌ای است که با قیمت حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (در زمان نگارش این مطلب) در بازار کشور به فروش رفته که تقریباً هم تراز با میکروفون‌های استودیویی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای است.

البته برای افرادی که عاشق گیم و صدا به صورت همزمان هستند شاید این مبلغ هزینه بالایی نباشد ولی برای بسیاری امور ساده و معمولی دیگر می‌توان انتخاب‌های متعددی را ارائه داد که ارزش خرید بالایی هم دارند.

ROG-Strix-Magnus-47.jpg

مشخصات فنی این میکروفون به شرح زیر است:

حالت‌های ضبط صدا سه حالت شامل یک جهته، دو جهته (استریو یا مصاحبه‌ای) و همه جهته ENC
سنسورهای ورودی سه کاندانسور کلاس استودیویی ۱۴ میلی‌متری با زاویه ۴۵ درجه در یک جهت
پاسخ فرکانسی ورودی از ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز (طبق اعلام شرکت سازنده)
حساسیت ۳۵dB ± ۳ dB
کیفیت ضبط صدا ۴۸ کیلوهرتز – ۲۴ بیت
ابعاد ۱۳ در ۹٫۵ در ۵ سانتی‌متر
وزن ۲۷۰ گرم
ورودی‌ و خروجی ورودی AUX، خروجی هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، ورودی USB داده استاندارد
سیستم نورپردازی RGB با ۱۶٫۷ میلیون رنگ و پشتیبانی از AURA RGB
محتویات جعبه میکروفون Strix Magnus، کیف با پوشش سخت ROG مخصوص جابجایی، کابل ۱٫۵ متری USB 3.0، پیچ تبدیل ۵/۸″-۲۷ برای اتصال روی سه‌پایه

 

طراحی و ساخت

طراحی و ساخت
شاید اگر بگوییم نیمی از دلایل اطلاق عناوین و القاب گیمینگ به دستگاه‌ها به دلیل ظاهر و شمایل آنهاست ادعای بیراهی نکرده باشیم. در مورد میکروفن ایسوس استریکس مگنوس نیز دقیقاً این قاعده استوار بوده و با میکروفونی بسیار متفاوت از هر چه میکروفون رومیزی دیده‌ایم روبرو هستیم.

ROG-Strix-Magnus-USB-condenser-gaming-microphone-4.jpeg

پس از باز کردن جعبه دستگاه که خود طراحی زیبا و باکیفیتی دارد با یک کیف مخصوص روبرو می‌شویم که به کاربر این امکان را می‌دهد مجموعه میکروفون خود را به راحتی به هر مکانی که می‌خواهد منتقل کند و دیگر نیازی به استفاده از جعبه آن نباشد.

ROG-Strix-Magnus-13.jpg

این کیف با بدنه سختی که روی آن لوگوی ROG حک شده، حاوی میکروفون ایسوس ROG استریکس مگنوس، کابل USB دو طرفه مخصوص برای اتصال به سیستم، پیچ تبدیل برای نصب میکروفون روی پایه، دفترچه شرایط گارانتی و یک راهنمای استفاده به زبان‌های مختلف است.

ایسوس در ساخت بدنه این میکروفون مانند بسیاری از محصولات مشابه دیگر از آلومینیوم استفاده کرده و برای توری فلزی بخش دریافت‌کننده‌های امواج صوتی نیز رنگ مشکی را انتخاب کرده که به وجود آورنده تضاد مناسبی در طراحی این محصول است.

ROG-Strix-Magnus-07.jpg

اگر این میکروفون را در دست بگیرید نیز متوجه وزن و ابعاد مناسب آن می‌شوید. در واقع ایسوس با استفاده از کاندانسورهای باکیفیت و ظریف، قسمت عمده‌ای از وزن دستگاه را کاهش داده است؛ البته ممکن است با توجه به مکان ایستای میکروفون روی میز یا پایه، این قابلیت چندان پراهمیت و حیاتی نباشد ولی با این حال یک میکروفون سبک و جمع و جور بهتر از یک میکروفون سنگین و قطور است.

ROG-Strix-Magnus-06.jpg

ویژگی جالب توجه دیگر میکروفون نیز ابعاد و اندازه کوچک آن است که شاید بتوان گفت ۵۰ درصد کوچکتر از بسیاری از میکروفون‌های رومیزی حرفه‌ای خواهد بود. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد بتوان به راحتی میکروفون را در نقاط مختلف میز کار و بازی خود جای داده و همچنین مسیر تماشای محتوای مانیتور را نیز مسدود نکند.

ROG-Strix-Magnus-02.jpg

در سمت راست بدنه دستگاه شاهد حک شدن لوگوی STRIX، کلید سه وضعیتی انتخاب حالت ضبط صدا، ولوم تنظیم میزان حجم صدای ورودی، HUB ورودی USB برای اتصال دستگاه‌های USB از طریق میکروفون به سیستم و همچنین ورودی AUX برای اتصال میکرفون‌های ثالث و همچنین خروجی سازهای الکترونیک هستیم.

ROG-Strix-Magnus-01.jpg

در سمت چپ بدنه نیز یک کلید قطع و وصل ضبط صدای میکروفون، خاموش، روشن و یا تغییر حالت نورپردازی RGB، ولوم تنظیم صدای پخش شده از خروجی ۳٫۵ میلی‌متری به همراه خود درگاه خروجی هدفون و البته درگاه USB 3.0 اتصال میکروفون به سیستم قرار گرفته است.

ROG-Strix-Magnus-03.jpg

یکی از نکاتی که ممکن است کاربران را هنگام استفاده اولین بار از این میکروفون به اشتباه بیندازد جهت پشت و جلوی میکروفون است.

با توجه به درج لوگوی ROG و نوارهای RGB در یک سمت میکروفون به نظر می‌رسد که باید این سمت که طراحی تختی دارد، جلوی دستگاه باشد.

ROG-Strix-Magnus-04.jpg

با این حال افراد حرفه‌ای تر در حوزه صدا و میکروفون‌ها به خوبی می‌دانند که در یک میکروفون جهت‌دار، بخشی که دارای یک خم جهت جای گرفتن سنسورهای ورودی صدا با زاویه جهت پوشش فضای بیشتر است، جلوی دستگاه محسوب می‌شود. به هر صورت بهتر بود لوگوی ROG نیز در جلوی دستگاه جای گیرد تا کاربران معمولی را به اشتباه نیندازد.

capsules.jpg
زاویه قرارگیری سه کاندانسر کپسولی داخل میکروفون

الصاق برچسب گیمینگ و تعلق به خانواده ROG این فرصت را به ایسوس داده تا نورپردازی RGB را در سه بخش، شامل لوگوی ROG و نوارهای رنگی در پشت دستگاه و همچنین یک چراغ مربعی در زیر آن تعبیه کند.  

ROG-Strix-Magnus-36.jpg

ظاهراً محل قرارگیری چراغ سوم در زیر میکروفون بیشتر به دلیل ایجاد جلوه زیبا مخصوص استریمرهایی است که از خودشان هنگام بازی فیلمبرداری کرده و میکروفون را نیز روی پایه مخصوص قرار می‌دهند.

برای قرار گرفتن روی پایه مخصوص، یک پیچ تبدیل باکیفیت نیز در نظر گرفته شده که در بسته بندی دستگاه مشاهده می‌شود.

ROG-Strix-Magnus-11.jpg

کابل USB که همراه با دستگاه عرضه شده نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. این کابل ۱٫۵ متری به خصوص در محل اتصال به میکروفون بسیار قطور و خاص طراحی شده تا بتواند به عمق درگاهی که روی بدنه میکروفون در نظر گرفته شده نفوذ کرده و با قرار دادن میکروفون روی میز، مزاحمت کمتری برای کاربر از لحاظ برخورد دست و واژگون شدن دستگاه ایجاد کند.

ROG-Strix-Magnus-35.jpg

البته این ویژگی خود ممکن است موجب نارضایتی برخی کاربران شود که به آنها پیشنهاد می‌کنیم از کابل‌های ویژه انتقال صوت موجود در بازار با طراحی ساده‌تر استفاده کنند. همچنین اندازه ۱٫۵ متری کابل نیز محدودیت‌هایی در قرار دادن میکروفون روی میز ایجاد می‌کند که کاربرانی که کیس سیستم آنها فاصله زیادی با میکروفون دارد نیز بهتر است به فکر تهیه کابل‌های بلندتر باشند.

در نهایت باید گفت ایسوس جذاب‌ترین طراحی میکروفون‌های رومیزی را تا به امروز برای ROG Strix Magnus در نظر گرفته که با توجه به وزن، کیفیت ساخت و المان‌های خاص دستگاه، در نوع خود همتا ندارد. استفاده از نورپردازی RGB نیز برگ برنده این میکروفون در بخش ظاهری است که به کاربران علاقه‌مند گیمینگ، امکان همگام‌سازی نور میکروفون با دیگر تجهیزات خود را خواهد داد.

 

نرم‌افزار و قابلیت‌ها

نرم‌افزار و قابلیت‌ها
در تصاویر فوق دیدیم که این دستگاه تنها یک میکروفون ساده نیست و علاوه بر نورپردازی RGB به ویژگی‌های دیگری برای اتصال ابزارهایی مانند میکروفون ثانویه و یا هدفون برای پخش صدا مجهز شده است. در ادامه به بررسی این بخش‌ها می‌پردازیم.

AURA RGB Sync
شاید مهمترین ویژگی جانبی این میکروفون نورپردازی RGB آن باشد که آن را به تنها میکروفون گیمینگ رومیزی مجهز به نورپردازی RGB موجود در بازار تبدیل کرده است.

ROG-Strix-Magnus-30.jpg

در حالت کلی سه بخش چراغ RGB روی این میکروفون دیده می‌شود: لوگوی ROG و نوارهای عمودی در پشت دستگاه و چراغ بزرگ در زیر دستگاه.

aura-mic.jpg

همانطور که در بخش طراحی گفتیم، ایسوس یک کلید تنظیم وضعیت نورپردازی را در سمت چپ بدنه دستگاه برای تنظیم حالت‌های نورپردازی دستگاه تعبیه نموده که به کاربر امکان تنظیم عملکرد نورپردازی RGB دستگاه را بین سه وضعیت، شامل نور ثابت، نور ضربان‌دار و چرخه نوری فراهم می‌کند.

aura-mbo.jpg

برای کاربرانی که از محصولات با پشتیبانی از Aura Sync استفاده می‌کنند این امکان وجود خواهد داشت تا میکروفون را بتوان در گروه تغییر رنگ RGB قرار داده و شرایط را برای همگام شدن نور کل سیستم فراهم کرد.

ROG-Strix-Magnus-31.jpg

اتصالات جانبی
وقتی میکروفون Strix Magnus را روی میز خود قرار داده و آن را با کابل به کیس سیستم متصل کنید در واقع یک جک هدفون، یک ورودی میکروفون و حتی یک پورت USB را از کیس به میز خود آورده‌اید.

ROG-Strix-Magnus-23.jpg

در این حالت امکان اتصال هدفون برای گوش دادن به صدا از طریق دستگاه میکروفون وجود دارد و حتی نوار چرخان تنظیم حجم صدا نیز به خوبی امکان کنترل صدای خروجی از سیستم را به کاربر می‌دهد.

ROG-Strix-Magnus-24.jpg

برای افرادی که از چند میکروفون در محیط کار یا اتاق خود استفاده می‌کنند نیز درگاه ورودی ۳٫۵ میلی‌متری AUX بستری برای اتصال میکروفون‌های دیگر از طریق ROG Strix به سیستم است. این درگاه اجازه می‌دهد سازهای با خروجی الکترونیک و میکروفون‌های دیگر را نیز همزمان با میکروفون گیمینگ ایسوس مورد استفاده قرار داد.

ROG-Strix-Magnus-49.jpg

همچنین با استفاده از این میکروفون می‌توانید یک درگاه USB اضافی نیز روی میز خود داشته باشید که اتصال دستگاه‌های دیگر مانند فلش درایو یا هاردهای اکسترنال را بدون نیاز به اتصال آنها به کیس، میسر می‌کند.

البته از آنجایی که استریمر گیمرها از خود و میز کارشان هنگام بازی نیز فیلمبرداری می‌کنند به نظر این قابلیت برای آنها چندان کاربردی نخواهد بود؛ چرا که هم از زیبایی استفاده از دستگاه روی میز می‌کاهد و هم آزادی عمل و جابجایی دست هنگام بازی روی میز را کاهش می‌دهد.

نکته جالبی که در بررسی این میکروفون به آن برخورد کردیم امکان اتصال دستگاه به گوشی هوشمند و استفاده از آن به صورت مستقیم بود. در این حالت می‌توان با استفاده از یک تبدیل USB-A به USB-C (یا micro-USB) میکروفون را به گوشی هوشمند متصل کرده و از آن برای ضبط صدا از طریق گوشی نیز استفاده کرد. اگرچه این قابلیت ممکن است چندان معمول و مرسوم نباشد ولی در نوع خود جالب توجه است.

همچنین امکان اتصال مستقیم و استفاده از این میکروفون در کنسول‌های بازی پلی استیشن و ایکس‌باکس نیز وجود دارد.

 

عملکرد و کارایی

عملکرد و کارایی
میکروفون استریکس مگنوس دارای سه حالت ضبط صدای محیط است که متناسب با نیاز شما قابل انتخاب و تنظیم است. در سمت راست بدنه یک کلید سه وضعیتی برای میکروفون در نظر گرفته شده که به شما امکان انتخاب یکی از سه حالت Cardioid، استریو و ENC (حذف نویز محیطی) را می‌دهد. این سه حالت همانطور که از نامشان مشخص است عملکردی متفاوت از هم دارند.

patterns.jpg

تصویر بالا به خوبی عملکرد هر سه حالت ضبط صدا را نشان می‌دهد. در حالت Cardioid کاربر با توجه به فضای پوشش داده شده توسط میکروفون‌، می‌تواند به صورت انفرادی از میکروفون استفاده کند که هدف اصلی از این حالت استفاده کاربرانی مانند گیمرها و استریمرها بوده‌اند.

در حالت Stereo، همانطور که انتظار می‌رود صدا از دو سمت چپ و راست میکروفون ضبط می‌شود و می‌توان بهترین مورد استفاده آن را حین مصاحبه‌های دو نفره یا ضبط صدای بیش از یک نفر در نظر گرفت.

حالت ENC نیز بنابر ادعای ایسوس بهترین انتخاب برای استریم گیمینگ است؛ چرا که در آن سیستم حذف نویز، صداهای مزاحم محیطی مانند فشرده شدن کلیدهای کیبورد، کلیک‌های موس و چرخش فن سیستم را حذف می‌کند.

در این حالت یک میکروفون مجزا از سه کپسول بالای دستگاه، با دریافت صداهای محیطی، آنها را به پردازنده دستگاه ارسال می‌کند تا با استفاده از الگوریتم‌های صدای معکوس، امواج از بین برنده صدای محیط به خروجی میکروفون اضافه شده و مانع از تأثیر منفی آنها روی صدای کاربر در حال ضبط و بازی گردد.

ROG-Strix-Magnus-40.jpg

پس از توضیح قابلیت‌های فوق بهتر است با هم به بررسی عملی کیفیت ضبط صدای این میکروفون بپردازیم.

حالت Cardioid
ما برای بررسی عملکرد ضبط صدای میکروفون از نرم‌افزار Audacity استفاده نموده و پیش از فرایند ضبط صدا، با توجه به محل قرارگیری میکروفون روی میز، حجم صدای ورودی را با استفاده از ولوم روی دستگاه، به نحوی تنظیم کردیم که از اشباع دامنه ورودی هنگام فرایند ضبط جلوگیری شود.

نمونه صدای ضبط شده با میکروفون ایسوس ROG Strix Magnus را می‌توانید در ادامه بشنوید:

خروجی حالت Cardioid ضبط با نرم‌افزار Audacity

خروجی حالت Cardioid با نویز زمینه لمس کلیدهای کیبورد

همانطور که مشاهده می‌کنید کیفیت بسیار خوبی در ضبط صدای کاربر به ثبت رسیده است. صدای ضبط شده واضح بوده و از عمق و پویایی مناسبی برخوردار است. البته در ادامه، این تست را به نحوهای مختلف نیز انجام دادیم و توانستیم با فواصل مختلف میکروفون از منبع صدا نیز به نتایج مناسبی برسیم.

البته در نمونه دوم که تست میزان تأثیر اصوات محیطی مانند لمس دکمه‌های کیبورد و کلیک‌های موس وجود دارد مشاهده می‌شود که این صداها در زمینه خروجی ثبت شده‌اند. با این اوصاف اگر می‌خواهید در محیطی شلوغ یا با صداهای زمینه عملیات ضبط انجام دهید باید سراغ حالت ENC بروید.

نکته جالب توجه این است که تفاوت خاصی با هم‌سطح نبودن میکروفون با منبع صوت در حالت‌های مختلف ایجاد نمی‌شود و در همه حالات کیفیت بسیار بالایی در ضبط وجود دارد.

همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که برای مواقعی که امکان تنظیم سطح حجم صدا پیش از ضبط با استفاده از نرم‌افزاری مانند Audacity وجود ندارد، در صورتی که حجم ولوم تنظیم ورودی صدا زیر ۷۰ درصد تنظیم شده باشد به ندرت شاهد اشباع صدای ضبط شده خواهیم بود.

به صورت کلی با تنظیم ولوم پیش‌تقویت صدا با مقادیری نزدیک به ۵۰ درصد، فقط در حالتی که میکروفون در فاصله کمتر از ۲۰ سانتی‌متریِ منبع صوت قرار گرفته و سطح صدای منتشره بسیار بالا باشد (مانند فریاد زدن) ممکن است اشباع صورت گیرد. در غیر این صورت و در حالت طبیعی این شرایط اتفاق نخواهد افتاد.

ROG-Strix-Magnus-29.jpg

حالت Stereo
همانطور که در تصور اولیه فضای تحت پوشش میکروفون در ضبط استریو مشاهده کردید در این حالت نزدیک به ۲۴۰ درجه از فضای پیرامون میکروفون پوشش داده می‌شود. این قابلیت به خوبی می‌تواند برای ضبط اصوات یک مصاحبه دو نفره یا ضبط با تفکیک صدای استریو مورد استفاده قرار بگیرد. نمونه زیر خروجی این حالت در میکروفون استریکس مگنوس است:

خروجی حالت Stereo با تغییر محل منبع صدا

اگر نمونه فوق را با استفاده از هندزفری گوش داده باشید به خوبی متوجه تنظیم صدا در دو سمت چپ و راست با حرکت منبع می‌شوید. در این حالت نیز کیفیت صدای ضبط شده بسیار بالا بوده و می‌توان از آن به خوبی برای یک مصاحبه دو نفره استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در حالت استریو تمرکز و فضای تحت پوشش میکروفون در دو نیمکره چپ و راست تنظیم می‌شود ولی در حالت مونو و تک نفره، فضای تحت پوشش میکروفون، جلوی دستگاه و دقیقاً روبروی آن است.

دقت داشته باشید که امکان اعمال افکت‌های حذف نویز به صورت خام در این حالت وجود ندارد و اگر به جز صدای استریو، محل ضبط شما اصوات مزاحم محیطی هم دارد، برای حذف آنها باید از فیلترهای مناسب مانند Noise Suppression در نرم‌افزارهایی مانند OBS Studio یا Total Recorder استفاده کنید.

 

حالت ENC
در انتها به بررسی حالت حذف نویز محیطی می‌پردازیم که به صورت پایه باید صداهای مزاحم محیطی را حذف نموده و خروجی تنها با صدای منبع ارائه کند.

خروجی حالت Cardioid با نویز زمینه لمس کیبورد و موس

خروجی حالت ENC بدون نویز زمینه لمس کیبورد و موس

خروجی حالت ENC با نویز زمینه لمس کیبورد و موس

سه نمونه فوق برای نشان دادن عملکرد حذف نویز ضبط شده‌اند. نمونه اول حالت Cardioid با نویز زمینه صداهای موس و کیبورد است؛ در نمونه دوم حالت ENC انتخاب شده و صدای مزاحمی در زمینه مانند لمس کلیدهای موس و کیبورد وجود ندارد و در حالت سوم حالت ENC همراه با صدای لمس کیبورد و موس انتخاب شده است.

همانطور که در نمونه‌های فوق مشاهده شد، حالت ENC می‌تواند به خوبی از پس حذف صداهای زمینه برآید و شاید تا ۸۰ درصد این صداها را به خوبی و با دقتی بالا حذف می‌کند. اما در مقایسه با حالت Cardioid باید گفت که صدای کاربر که منبع اصلی به حساب می‌آید نیز دستخوش تغییر شده و به وضوح از شفافیت آن کاسته می‌شود. البته عملکرد ذاتی حذف نویز در این حالت به خوبی پیاده‌سازی شده و بسیاری از صداهای مزاحم محیط حذف می‌شوند؛ اما باید این انتظار را نیز داشته باشید که از شفافیت و کیفیت صدای خودتان نیز کمی کاسته شود.

می‌توان اینطور گفت که حالت ENC اگرچه عملکردی بسیار خوب و قابل قبول در حذف نویز محیطی دارد ولی به وضوح از کیفیت و وضوح صدای اصلی می‌کاهد. این عملکرد ناشی از اضافه کردن یک فیلتر اولیه به مجموع صداهای وارده به میکروفون است که رنج محدودی از هارمونیک‌های صوتی منبع اصلی را نیز تضعیف نموده و از کیفیت صدای نهایی آن می‌کاهند.

در حالت کلی باید بگوییم عملکرد ضبط صدای این میکروفون بسیار کارآمد و قابل توجه است؛ شفافیت و پاسخ فرکانسی خوب در درصد وسیعی از محدوده شنوایی انسان به ثبت رسیده و می‌تواند این میکروفون را در رقابت با میکروفون‌های استودیویی رومیزی قرار دهد. البته حالت ENC میکروفون علی‌رغم انجام وظیفه حذف نویز محیطی خود به صورت قابل قبول، مقداری از کیفیت و شفافیت صدای نهایی می‌کاهد که می‌تواند موارد استفاده آن را محدود سازد.

 

جمع بندی و امتیازدهی

جمع بندی و امتیازدهی
گیمرهای حرفه‌ای یا به اصطلاح Hardcore وجود دارند که عاشق استریم کردن و بازی‌های آنلاین و گروهی هستند. استفاده از تجهیزات جانبی باکیفیت مانند میکروفون و هدست حرفه‌ای یکی از نیازهای این کاربران است و به همین دلیل انتخاب بهترین‌ها یکی از اصول مهم فعالیت‌های آنها خواهد بود.

ROG-Strix-Magnus-48.jpg

از آنجایی که ایسوس برندی دلخواه گیمرهاست و به صورت تخصصی به تولید محصولات ویژه گیمینگ می‌پردازد، طبیعی است که برای این دسته از کاربران در همه گروه‌ها، پیشنهادهای ویژه‌ای داشته باشد؛ میکروفون گیمینگ ROG Strix Magnus که در این مطلب به بررسی کامل آن پرداختیم یکی از این محصولات است که توانسته برای اولین بار نورپردازی RGB را به صورت جذابی در نمای ظاهری یک میکروفون رومیزی جای دهد.

ROG-Strix-Magnus-08.jpg

کیفیت ساخت بالا از جمله ویژگی‌های این میکروفون زیبا، سبک و جمع و جور است که با در دست گرفتن آن به هیچ عنوان حس یک محصول فانتزی نخواهید داشت. استفاده از المان‌های خاص در طراحی و وجود حالت‌های نورپردازی RGB همچنین پشتیبانی از قابلیت Aura Sync نیز به گیمرهای علاقه‌مند به این بحث اجازه می‌دهد بتوانند به خوبی میکروفون خود را با نورپردازی مادربرد، کارت گرافیک، LED Strip و دیگر اجزای سیستم خود که از آن پشتیبانی می‌کنند، هماهنگ کرد.

ROG-Strix-Magnus-26.jpg

جدای از ویژگی‌های بصری و طراحی، میکروفون Strix Magnus در بحث کیفیت صدای ضبط شده نیز بسیار خوب عمل کرده و با ارائه سه حالت ضبط مونو، استریو و ENC، برای کاربران مختلف، امکانات متنوعی را طراحی و ارائه می‌کند.

در نهایت می‌توان با وجود موارد فوق، نقاط قوت و ضعف هدست را در موارد زیر خلاصه کرد:

نکات مثبت:
ابعاد و وزن کم در کنار کیفیت ساخت عالی
کیفیت ضبط صدای بسیار خوب در دو حالت ضبط Cardioid و Stereo
وجود دکمه‌های کاربردی برای کنترل حجم صدا و روشن/خاموش میکروفون
سازگاری با انواع دستگاه‌ها مانند PC، گوشی هوشمند و کنسول بازی
پکیج کامل و کیف سخت برای جابه‌جایی میکروفون
انعطاف بسیار بالا برای نصب روی پایه و میز

نکات منفی:
کابل کوتاه و زمخت
قیمت بالا
عدم انتخاب مکان مناسب برای نورپردازی روی دستگاه RGB
تأثیر منفی فعال کردن حالت ENC روی هارمونیک‌های اصلی صوت (صدای گوینده)

با تمامی این توضیحات، میکروفون گیمینگ ایسوس ROG Strix Magnus موفق به کسب امتیاز بسیار خوب ۸٫۷ و نشان Gamers’ Choice و ریز امتیازات زیر در کلاس محصولات رده‌بالا از لابراتوار شهر سخت‌افزار شد.

Asus ROG Strix Magnus

کلاس عرضه: گران‌قیمت/رده بالا

۸٫۵

طراحی و کیفیت ساخت

۹

کیفیت ضبط و تفکیک صدا

۹٫۵

امکانات و اتصالات

۸٫۷

امتیاز نهایی شهر‌سخت‌افزار

Display-Grade-Award---A.png

نشان شهرسخت‌افزار

۸٫۷

 

در انتها شما کاربران عزیز شهر سخت افزار می‌توانید نظرات و سوالات خود را در مورد این محصول در «بخش نظرات» عنوان کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 187 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.