برآورد کارشناسان Sensor Tower از آن حکایت دارد که این روند در تعطیلات کریسمس نیز ادامه داشته و کاربران در این بازه زمانی نزدیک به ۴۰۷٫۶ میلیون دلار در فروشگاههای اپ استور و گوگل پلی هزینه کردهاند. در واقع، این رقم در مقایسه با ۳۰۳ میلیون دلار سال ۲۰۱۹ رشد ۳۴٫۵ درصدی را نشان میدهد. برای درک بهتر این رشد میتوان ۳۴ درصد رشد امسال را با ۱۷٫۷ درصد رشد سالانه در سال ۲۰۱۹، نسبت به دوره زمانی پیش از آن، مقایسه کرد.
هزینههای مرتبط با اپهای موبایل برای تعطیلات کریسمس حدود ۴٫۵ درصد از کل هزینههای ماه پایانی سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده که در فاصله اول تا بیست و هفتم دسامبر بالغ بر ۹ میلیارد دلار بوده است. بخش بزرگی از این هزینهها به بازیهای موبایل مرتبط بوده که با ۲۷ درصد افزایش، از ۲۳۲٫۴ میلیون دلار در کریسمس ۲۰۱۹ به ۲۹۵٫۶ میلیون دلار در سال جاری رسیده است. در این گروه بازی Honor of Kings محصول Tencent با حدود ۱۰٫۷ میلیون دلار هزینه صرفشده توسط کاربران و افزایش ۲۰۵٫۷ درصدی نسبت به ۳٫۵ میلیون دلار سال پیش، مقام نخست را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش منتشر شده، مصرفکنندگان در فصل تعطیلات امسال ۱۱۲ میلیون دلار صرف برنامههای غیر بازی کردهاند که ۵۹ درصد از رقم ۷۰٫۵ میلیون دلاری سال قبل بیشتر بوده است. به علاوه در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، این گروه از اپها ۴٫۲ درصد سهم بیشتر در هزینههای کلی را در اختیار داشتهاند.
یافتههای Sensor Tower نشان میدهد که پردرآمدترین دسته از محصولات غیر بازی در هر دو فروشگاه اپ استور و گوگل پلی، اپلیکیشنهای سرگرمی بودهاند. چنان که این برنامهها در اپ استور با ۱۹٫۳ میلیون دلار، ۲۱٫۸ درصد از کل هزینههای صرفشده در اپهای غیر بازی را از آنِ خود کردهاند. مشتریان گوگل پلی نیز با صرف ۴٫۳ میلیون دلار در اپلیکیشنهای سرگرمی، ۱۸٫۵ درصد از کل درآمد این بخش را تامین کردهاند. در میان برنامههای غیر بازی، اپ TikTok با ۴٫۷ میلیون دلار درآمد جهانی در فصل کریسمس، عنوان برترین برنامه از نظر هزینه مصرفکننده را به خود اختصاص داده است.
همانند سالهای گذشته ، فروشگاه اپل سهم بیشتری از هزینه مصرفکننده را در کریسمس در اختیار داشته است. اپ استور با سهم ۶۸٫۴ درصد از هزینه مصرفی، ۲۷۸٫۶ میلیون دلار درآمد را کسب کرده و افزایش سالانه ۳۵٫۲ درصدی را به ثبت رسانده است. حال آن که فروشگاه گوگل با ۱۲۹ میلیون دلار درآمد و افزایش سالانه ۳۳ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است.
از جنبه منطقهای، مصرفکنندگان آمریکایی در کریسمس امسال نزدیک به ۱۳۰ میلیون دلار در هر دو فروشگاه اصلی پول صرف کردهاند که با افزایش ۳۸٫۷ درصدی سالانه نسبت به رقم ۹۳٫۷ میلیون دلاری سال پیش، از رشد جهانی درآمد فروشگاهها ۶ درصد بیشتر بوده است.
بخش اپلیکیشنهای مرتبط با بازی در ایالات متحده همچون بازارهای جهانی بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده و با افزایش ۲۶٫۴ درصدی، از رقمی در حدود ۶۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸۷٫۲ میلیون دلار دست یافته است. برنامههای غیر بازی نیز در فصل تعطیلات امسال افزایش ۷۲٫۲ درصدی را به ثبت رساندهاند و از ۲۴٫۸ میلیون دلار در سال گذشته به ۴۲٫۷ میلیون دلار در کریسمس امسال رسیدهاند. در این میان، برنامههای سرگرمی با ۹٫۶ میلیون دلار درآمد یا ۲۲٫۵ درصد از کل هزینه در بخش اپهای غیر بازی، پیشتاز بودهاند.
به گزارش Sensor Tower، در میان بازیها Roblox توانسته عنوان برترین برنامه را در میان کاربران آمریکایی به دست آورد و با افزایش سالانه ۴۰٫۴ درصدی از ۴٫۷ میلیون دلار به ۶٫۶ میلیون دلار دست یابد. همچنین کاربران آمریکایی در +Disney برابر با ۲٫۶ میلیون دلار هزینه کردهاند و این اپلیکیشن بهترین عملکرد را در بین برنامههای غیر بازی به ثبت رسانده؛ چنان که رشد ۴۴٫۴ درصدی را نسبت به ۱٫۸ میلیون دلار سال ۲۰۱۹ تجربه کرده است.
سال ۲۰۲۰ تغییرات بیسابقهای را در رفتار مصرفکنندگان و درآمد برنامههای موبایل در پی داشته است. این سال با ثبت رکوردهای جدیدی همراه بود و هر دو فروشگاه برنامههای کاربردی در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از مصرفکننده دریافت کردهاند. به علاوه، برخی برنامههای کاربردی نیز به سبب شرایط موجود به صدر فهرست سالانه صعود کردهاند. حال باید برای شروع سال جدید منتظر ماند و این مسئله را با دقت مورد بررسی قرار داد که آیا با فروکش کردن همهگیری کرونا، این روند ادامه مییابد یا شرایط بازار برنامههای موبایل به دوران پررونق، اما نه استثنایی، پیش از آن باز خواهد گشت.