دریچه تکنولوژی فروش رایانه‌های شخصی در سال 2021 به 350 میلیون دستگاه رسید؛ رشد چشمگیر اپل - ژوانا

دنیای فناوری در حال گسترش است و روزانه کاربران بیشتری وارد فضای مجازی می‌شوند. علاوه بر این، همه‌گیری کرونا در دو سال اخیر نیز سبب شد تا بسیاری از افراد به خرید رایانه‌های شخصی برای بازی، کار یا تحصیل از راه دور روی بیاورند؛ امری که نتیجه آن رشد بی‌سابقه در  فروش PC را برای شرکت‌های بزرگ و کوچک به همراه داشت.

تقاضا برای رایانه‌های شخصی در اوایل سال ۲۰۲۰ شروع به رشد کرد و در حالی که سرعت رشد از آن زمان کاهش یافته است (تا حدی به دلیل کمبود تراشه و عرضه پایین)، این بازار همچنان در حال گسترش است.

 IDCبر این باور است که عرضه رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴٫۸ درصد افزایش یافته است. در این بین اپل از سایر تأمین‌کنندگان رایانه‌های شخصی پیشی گرفته و فروش خود را ۲۲٫۱ درصد افزایش داده است؛ اما سایر تولیدکنندگان PC نیز افزایش قابل توجهی در فروش داشته‌اند.

PC-sale-3.jpg

این صنعت در سال ۲۰۲۱، ۳۴۸٫۸ میلیون رایانه شخصی فروخته که نشان می‌دهد ۱۴٫۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. با این حال، رشد این آمار با گذر زمان به وضوح کند می‌شود؛ همانطور که سازندگان رایانه شخصی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، ۹۲٫۶۵۳ میلیون رایانه شخصی فروختند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ تنها حدود ۱ درصد افزایش یافته است.

تحلیلگران IDC معتقدند، کمبود بسیاری از قطعات مانند کارت‌های گرافیک یا حافظه‌هایSSD  با کارایی بالا از برخی برندها بر کل بازار تأثیر گذاشته و رشد فروش را کاهش داده است.

به گفته تام ماینلی، معاون گروه تحقیقات دستگاه‌ها و مصرف‌کنندگان IDC، «محیط لجستیکی چالش‌برانگیز، همراه با کمبودهای مداوم در سمت عرضه، به این معنی است که بازار رایانه‌های شخصی می‌توانست حتی بزرگ‌تر از سال ۲۰۲۱ باشد».

ما سال را با بسیاری از خریداران که هنوز منتظر ارسال سفارشات PC خود هستند تمام کرده‌ایم. همانطور که در نیمه اول سال پیش می‌رویم، انتظار داریم عرضه محدود بماند، به خصوص در مورد بخش تجاری که بیشترین آمار تقاضا را دارد.

اما شرکت Canalys، رقیب IDC، می‌گوید که محموله‌های رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۰ در مجموع «فقط» ۳۴۱٫۰۵۳ میلیون دستگاه بوده است؛ با این حال پیش بینی آن برای رشد سالانه ۱۴٫۶٪  بسیار نزدیک به آنچه IDC مشاهده کرده است.

طبق گزارش Canalys، لپ‌تاپ‌ها ۸۰٫۶ درصد از سیستم‌های فروخته شده را به خود اختصاص دادند، در حالی که رایانه‌های شخصی دسکتاپ، ۱۹٫۴ درصد از بازار را در اختیار داشتند. میانگین قیمت فروش یک رایانه شخصی در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۳۳ دلار بود که نسبت به ۷۳۹ دلار در سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش داشته است.

PC-sale-2.JPG

تمامی ۵ تولیدکننده برتر رایانه‌های شخصی، تعداد محصولات عرضه شده خود را به میزان قابل توجهی در طول سال افزایش دادند، اما اپل با افزایش ۲۲٫۱ درصدی نسبت به سال گذشته از نظر تعداد فروش، آشکارا جلوتر از این جمع قرار دارد. با این حال، با فروش ۲۷٫۷۷۵ میلیون سیستم در سال ۲۰۲۱ و سهم ۸ درصدی، اپل همچنان به طور قابل توجهی پشت سر Dell است که ۱۷ درصد از بازار را در اختیار دارد.

طبق داده‌های IDC، لنوو در سال ۲۰۲۱ با ۲۳٫۵ درصد سهم و ۸۱٫۹۳۵ میلیون دستگاه فروخته شده، جایگاه پیشرو خود را در بازار حفظ کرد. اچ پی که سال گذشته ۷۴٫۱۰۴ میلیون PC فروخت و ۲۱٫۲ درصد از بازار را در اختیار داشت، تنها توانست ۹٫۳ درصد به دستگاه‌های فروخته شده خود بیفزاید، زیرا این شرکت بر فروش ماشین آلات تجاری/سازمانی و محصولات گیمینگ رده بالا متمرکز شد.

دل سال گذشته ۵۹٫۳۰۳ میلیون رایانه شخصی عرضه کرد که افزایش چشمگیر ۱۷٫۹ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد؛ رقمی که برای حفظ موقعیت آن به عنوان سومین سازنده بزرگ رایانه‌های شخصی کافی است. ایسر، تولیدکننده شماره ۵ رایانه‌های شخصی، نیز فروش محصولات خود را سالانه ۱۶٫۵ درصد افزایش داد و به ۲۳٫۹۰۶ میلیون رسید، اما نتوانست به پای اپل برسد.

در طول چند سال گذشته، بسیاری از کاربران رایانه‌های شخصی بیشتری را برای کار، یادگیری و اوقات فراغت خریداری کردند، زیرا در بسیاری از موارد رفتار کلی آنها تغییر کرده و اکنون زمان بیشتری را در خانه می گذرانند. تحلیلگران Canalys معتقدند اکنون که این افراد نیازهای اساسی خود را برآورده کرده‌اند، سعی خواهند کرد تا سیستم‌های رده بالای بیشتری را برای بهبود تجربه خود خریداری کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 360 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 13 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.