دریچه تکنولوژی فراز و نشیب‌ روابط زوجین در فیلم‌ های عاشقانه - ژوانا

ایرانسل
تکنولایف (داخلی)

درام عاشقانه یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین ژانرهای سینمای هالیوود و جهان‌ است و طی سال‌های اخیر کارگردانان بسیاری نگاه و رویکرد هنری منحصر به فرد خودشان را وارد این سبک کرده‌اند.

شاید به همین دلیل است که سریالی مانند Euphoria (سرخوشی) به کارگردانی و نویسندگی سام لوینسون توانست به آن موفقیت چشمگیر دست پیدا کند و تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیزد. Euphoria‎ یک مجموعه تلویزیونی در سبک درام اجتماعی و نوجوانانه است که در سال ۲۰۱۹ از شبکه HBO منتشر شد.

«سرخوشی» بر اساس مینی سریالی اسراییلی به همین نام ساخته شد. این سریال داستان گروهی از دانش آموزان دبیرستانی از طریق تجربیات خود در روابط جنسی، مواد مخدر، دوستی، عشق و هویت دنبال می کند که زندیا و هانتر شیفر از جمله بازیگران این سریال هستند.

این سریال از لحاظ فیلمسازی و عملکرد بازیگران، خوش درخشید و نامزد جوایز متعددی شد. زندیا با بازی در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک سریال درام را از آن خود کند. به دنبال موفقیت‌های این سریال، مخاطبان از سام لوینسون انتظار داشتند تا در جدیدترین ساخته خود، یعنی Malcolm & Marie (مالکوم و ماری) از سبک همیشگی خود استفاده کرده و آن‌ها را شگفت‌زده کند.

این فیلم درام و سیاه‌وسفید به نویسندگی و کارگردانی سام لوینسون قبل از این‌که به صورت دیجیتالی اکران شود، در تاریخ ۲۹ ژانویه از نتفلیکس پخش شد. در سپتامبر ۲۰۲۰، نتفلیکس حق پخش فیلم را با پرداخت ۳۰ میلیون دلار بدست آورد و از کمپانی‌هایی مانند HBO و A24 سبقت گرفت.

این فیلم که بازیگرانی نظیر زندیا و جان دیوید واشنگتن در آن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند، متأسفانه نتوانست به اندازه عنوان Euphoria‎ بدرخشد و نمرات منفی بسیاری از منتقدان دریافت کرد. با دریافت نمره ۵۹٪ از سایت راتن تومیتوز و نمرات منفی نیویورک تایمز، زحمت‌های سام لوینسون و سرمایه نتفلیکس به هدر رفت. البته آن دسته از مخاطبانی که به این نوع سبک‌ها علاقه‌ دارند، ممکن است روی خوشی به آن نشان دهند.

حالا وقت آن است که با ویجیاتو به سراغ لیست ۱۰ فیلم‌ عاشقانه با محوریت روابط عاطفی زوجین برویم و ببینیم چه عناوینی ارزش نگاه کردن را دارند.


بیشتر بخوانید:


‍۱۰. Faces (چهره‌ها)

فیلم عاشقانه

این فیلم انگلیسی عاشقانه و درام به کارگردانی جان کاساوتیس در سال ۱۹۶۸ ساخته شده که منبع الهام سام لوینسون برای بسیاری از آثار او بوده است.

«چهره‌ها» در حقیقت چهارمین اثر بلند کاساوتیس محسوب می‌شود که به بخشی از زندگی روزانه زوجی میانسال، به نام های ریچارد (با بازی جان مارلی) و ماریا فراست (لین کارلین) و اطرافیان این دو اشاره دارد. در چهره ها، بحران ها و سرگشتگی‌های افراد مختلف، نحوه روبرو شدن این افراد با زندگی و چالش‌های آن را می‌بینیم.

در این فیلم سیاه‌سفید مرد سالخورده‌ای همسر خود را به خاطر زنی جوان رها می‌کند اما کمی بعد همسر سابق او نیز با مردی جوان‌تر وارد رابطه می‌شود. این فیلم می‌خواهد با سبکی نوین و منحصر به‌فرد تلاش آن‌ها را برای بدست آوردن عشق به تصویر بکشد.

۹. The Squid & The Whale (ماهی مرکب و نهنگ)

فیلم عاشقانه

«ماهی مرکب و نهنگ» یکی از نخستین‌ فیلم‌ها درباره موضوع طلاق است که توسط نوآ بامباک، کارگردان فیلم Marriage Story (داستان ازدواج)، در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است.

این‌طور که به نظر می‌رسد نوآ بامباک تخصص بالایی در ساخت فیلم‌های این چنینی دارد. ماهی مرکب و نهنگ به موضوع تأثیرات طلاق بر اعضای یک خانواده چهارنفره در نیویورک دهه ۱۹۸۰ میلادی می‌پردازد. این خانواده پس از خیانت یکی از والدین دچار تزلزل شده و منجر به جدایی آن‌ها می‌شود.

جدایی و طلاق به خودی خود می‌تواند یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین تجربه‌ها برای هر زوجی باشد. حال اگر در این میان فرزندان نیز وجود داشته باشند، مشکلات چندین برابر دشوار خواهد بود. شرایط روحی و ذهنی فرزندان و توانایی آنان برای رویارویی با شرایط جدید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در موضوع طلاق است، چیزی که این فیلم به خوبی آن را به تصویر کشیده است.

جف دانیلز، لورا لینی و اوون کلاین از جمله بازیگران این ساخته نوآ بامباک هستند.

۸. Eyes Wide Shut (چشمان کاملا بسته)

فیلم عاشقانه

آخرین اثر استنلی کوبریک مانند دیگر آثار او جنجالی و تحسین‌برانگیز است که در سال ۱۹۹۹ و پس از فوت او اکران شد. Eyes Wide Shut (چشمان کاملا بسته) یک ماجراجویی سورئال را از طریق چشمان هارفورد (تاک کروز) به تصویر می‌کشد.

دكتر هارفورد و همسرش آليس (نیکول کیدمن) به یک مهمانی شبانه دعوت می‌شوند. دكتر هارفورد به طور غيرمترقبه متوجه انحرافات ميزبان مجلس «ويكتور» می‌شود. از روز بعد اتفاقات عجيبی برای دكتر هارفورد می‌افتد که هیچ‌کدام از آن‌ها بی دلیل نیست.

کوبریک در این فیلم سعی دارد شکل ساده و عادی روابط را کنار گذاشته و به وسیله اسرار جنسی، بعد پیچیده‌تر روابط را به تصویر بکشد. در این صورت است که مخاطبان می‌توانند به طور عمیق‌تری با آن ارتباط گرفته و حتی همزادپنداری کنند.

۷. Revolutionary Road (جاده انقلابی)

فیلم عاشقانه

«جاده انقلابی» از آن دسته فیلم‌های عاشقانه و درامی است که ارزش دیدن را دارد. این فیلم به کارگردانی سام مندس بر اساس رمانی به همین نام در سال ۲۰۰۸ اکران شد.

این فیلم عاشقانه روایت‌گر زندگی یک زوج خوشبخت است که در دهه پنجاه میلادی در ایالت کانکتیکات (در جاده رولوشنری) زندگی می‌کنند. در تکاپو برای رهایی از روزمرگی، آپریل (کیت وینسلت) پیشنهاد می دهد برای زندگی به پاریس بروند تا در شهری که زمانی عاشقش بودند، روح تازه‌ای به زندگی شان بدمد.

اما شوهر او (لئوناردو دیکاپریو) با این تصمیم چندان موافق نیست و از سر اجبار با همسرش همراه می‌شود و در ادامه اتفاقات ناخوشایندی برای این زوج می‌افتد. در این فیلم عناصر فیلمسازی به زیبایی به کار گرفته شده و با تماشای آن احتمالا اشک‌هایتان جاری می‌شود.

جاده انقلابی نامزد جایزه اسکار برای بهترین هنرپیشه نقش دوم مرد و برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین هنرپیشه زن فیلم درام شده بود.

۶. Early Spring (اوایل بهار)

فیلم عاشقانه

«اوایل بهار» جزو یکی از بهترین‌ فیلم‌های یاسوجیرو ازو، کارگردان و فیلمنامه نویس ژاپنی است که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد.

ایرانی کارت
Dicardo

این فیلم داستان مردی (ریو ایکه به) را به‌تصویر می‌کشد که از روابط خود با همسرش راضی نیست و برای رهایی از روزمرگی زندگی زناشویی با همکارش (کیکو کیشی) وارد رابطه می‌شود. مشقت‌های زندگی کارگری از دیگر موضوعاتی است که کارگردان به آن پرداخته.

اوایل بهار بدون هیچ پیش‌داوری، قضاوت را به عهده بیننده گذاشته و اجازه می‌دهد مخاطب برداشت خودش را از فیلم داشته باشد.

۵. Scenes From A Marriage (صحنه‌هایی از یک ازدواج)

فیلم عاشقانه

صحنه‌هایی از یک ازواج نام یک مینی‌سریال سوئدی به کارگردانی اینگمار برگمان است که در سال ۱۹۷۳ در دو نسخه تلویزیونی و سینمایی منتشر شده است.

این فیلم که یکی از معروف‌ترین آثار برگمان به شمار می‌رود، کمک قابل ملاحظه‌ای به تبدیل شدن برگمان به کارگردانی بین‌المللی کرد. داستان به اتفاقات پیرامون یک زوج، روابط از هم پاشیده و طلاق آن‌ها در طول یک دهه می‌پردازد.

صحنه‌هایی از یک ازواج، سریالی ۵ ساعته است که با جزئیات تمام، مشکلات ریشه‌ای و عمیق میان زوجین را مورد بررسی قرار داد و تأثیر زیادی بر عناوین درام و عاشقانه پس از خود داشته است. لیو اولمان (همسر برگمان)، ارلاند یوسفسن، بیبی آندرشون و یان مالمخو از جمله بازیگران سوئدی هستند که در این فیلم به ایفای نقش‌ پرداخته‌اند.

گفته می‌شود ریمیک Scenes From A Marriage با همین نام در دست ساخت قرار دارد و قرار است از شبکه HBO پخش شود که بازیگرانی مانند اسکار آیزاک و جسیکا چستین در آن حضور دارند.

۴. Carol (کارول)

فیلم عاشقانه

تاد هینز که تجربه کارگردانی آثار عاشقانه و درام مثل Far From Heaven (دور از بهشت) را در کارنامه دارد، جزو کارگردان‌هایی به شمار می‌رود که اغلب دست‌کم گرفته می‌شود.

کارول هم فیلمی عاشقانه و درام به نویسندگی و کارگردانی تاد هینز است که بر اساس رمان «بهای نمک» به قلم پاتریشیا های‌اسمیت در سال ۲۰۱۵ ساخته شد. این فیلم که بازیگرانی همچون کیت بلانشت، رونی مارا، سارا پلسون و کایل چندلر در آن حضور دارند موفق شد مورد تحسین گسترده از سوی منتقدان و همچنین مخاطبان قرار گیرد و نامزد جوایز متعددی شود.

داستان فیلم از رستورانی در شهر نیویورک و در دهه ۵۰ میلادی شروع می‌شود. ترز بلیوت (با بازی رونی مارا) دختر جوان و عکاسی است که با نامزد خود قصد ازدواج و عزیمت به فرانسه را دارد ولی هنوز تصمیمش را قطعی نکرده.

با نزدیکی کریسمس، ترز تصمیم می‌گیرد تا در فروشگاه زنجیره‌ای و حراجی مخصوص کریسمس مشغول به کار شود. در همین حین زنی میان سال (کیت بلانشت) را ملاقات کرده و رفته رفته احساس نزدیکی بیشتری به او پیدا می‌کند.

۳. The One I Love (کسی که دوستش دارم)

فیلم عاشقانه

این فیلم را می‌توان یک تریلر درام و رمانتیک دانست که توسط چارلی مک‌داول ساخته و در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. «کسی که دوستش دارم» در واقع اولین تجربه کارگردانی مک‌داول است که ظاهرا توانسته به خوبی از عهده آن بربیاید.

The One I Love سعی دارد سیر شکست یک رابطه عاشقانه بین یک زوج با بازی مارک دوپلاس و الیزابت ماس را با چالش‌های بسیار پیچیده به تصویر بکشد. این فیلم با نقش‌آفرینی فوق‌العاده الیزابت ماس و روایت بسیار جذابی که دارد، شایسته تماشاست.

۲. Brief Encounter (برخورد کوتاه)

فیلم عاشقانه

«برخورد کوتاه» را می‌توان جزو یکی از شاهکارهای دیوید لین دانست که گویا مورد کم لطفی اهالی سینما قرار گرفته است.

این فیلم عاشقانه ۸۶ دقیقه‌ای در سال ۱۹۴۵ اکران شد که  نوئل کاوارد نگارش فیلمنامه را برعهده داشته است و بازیگرانی مانند سیلیا جانسون، استنلی هالووی و جویس کری در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان درباره زنی متأهل به نام لورا است در ایستگاه راه آهن با مرد متاهلی آشنا می‌شود و پس از چند برخورد اتفاقی دیگر با هم، کم‌کم درگیر یک رابطه جدی می‌شوند. چیزی که این فیلم را منحصر به‌فرد ساخته، درگیری کاراکترهای فیلم با روابط خود و تأثیراتی است که روی فرد محبوب آن‌ها می‌گذارد.

صحنه پایانی و احساسی فیلم دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود مخاطبان بیشتر به این فیلم کوتاه،‌ اما شگفت‌انگیز علاقه‌مند شوند.

۱. Blue Valentine (ولنتاین غمگین)

فیلم عاشقانه

این عنوان نام‌آشنا یکی از غم‌انگیز‌ترین فیلم‌های عاشقانه در این لیست است که به کارگردانی درک سیانفرنس در سال ۲۰۱۰ اکران شد.

ولنتاین غمگین، روابط تیره‌ و تار زوجی با نقش‌آفرینی رایان گاسلینگ و میشل ویلیامز (بازیگر برنده جایزه گولدن گلوب) را به تصویر می‌کشد.

ابتدا قرار بود داستان فیلم در کالیفرنیا تصویربرداری شود ولی به بروکلین نیویورک و پنسیلوانیا منتقل می‌شود زیرا میشل ویلیامز می‌خواست به خانه‌اش در نیویورک نزدیک باشد تا بتواند از دخترش ماتیلدا مراقبت کند.

سیندی و دین نام زوجی است که از مدت‌ها پیش با یکدیگر رابطه داشته و بعد‌ها به دلیل بارداری نا به‌هنگام سیدنی مجبور می‌شوند خیلی زود ازدواج کنند. رفته رفته اختلافات میان این زوج بالا گرفته و روابط آن‌ها رو به سردی می‌رود.

این فیلم با عملکرد خوب خود موفق شد نامزد عناوین متعددی شود. در گلدن گلوب ۲۰۱۱، میشل ویلیامز بخاطر بازی در نقش سیندی نامزد بهترین بازیگر زن درام و رایان گاسلینگ با بازی در نقش دین نامزد بهترین بازیگر مرد شدند.

آیا شما نیز از طرفداران فیلم‌های درام و عاشقانه هستید؟ به نظر شما چه فیلم‌های دیگری لیاقت حضور در این لیست را داشتند؟

بیشتر بخوانید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 389 views بار دسته بندی : فیلم و سریال تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها