دریچه تکنولوژی یک اقدام انقلابی از چینی‌‎ها؛ توسعه معماری مجموعه دستورالعمل‌های CPU اختصاصی - ژوانا

بیشتر کاربران دنیای پردازنده‌های چینی را با نام‌هایی نظیر تراشه‌های Kirin هواوی می‌شناسند ولی در این کشور شرکتی موسوم به Loongson Tech وجود دارد که در کار ساخت تراشه‌های کامپیوترهای رومیزی است. این شرکت طی سالیان گذشته پیشرفت‌های چشمگیری از خود نشان داده که اخیراً توسعه یک مجموعه دستورالعمل (ISA) اختصاصی پردازنده نیز به آنها اضافه شده است. با این اوصاف چینی‌ها می‌توانند به صورت کلی در صنعت ساخت تراشه رومیزی، خودکفا شوند.

چینی‌ها طی سالیان گذشته در صنعت نیمه‌هادی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. در واقع به جز فرایند تولید تراشه‌های پیشرفته که در حال حاضر تا مرز ۱۲ نانومتر در خاک چین پیش رفته است، همه بخش‌هایی که برای ساخت یک تراشه، بدون نیاز به خارج نیاز باشد توسط مهندسان چینی توسعه داده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی سال‌های متمادی ARM، MIPS، X86 و RISC-V تنها مجموعه‌ دستورالعمل‌هایی بودند که توسط شرکت‌های غربی توسعه داده شده و به صورت عمده در دنیای پردازنده‌ها در هر سطوح موبایل، دسکتاپ و سرور مورد استفاده قرار می‌گرفتند و باقی مجموعه دستورالعمل‌هایی که نام آنها را از گوشه و کنار می‌شنیدیم، در واقع زیرمجموعه یا نسخه‌های سفارشی‌سازی شده این چهارگانه قدرتمند به حساب می‌آمدند.

در همین زمینه چند روز پیش شرکت تولید تراشه چینی Loongson Technologies به صورت رسمی اعلام کرد که مجموعه دستورالعمل اختصاصی خود را موسوم به LoongArch را توسعه داده و مراحل آزمایش آن به پایان رسیده است.

Loongson نه تنها ISA مورد نظر خود را تکمیل کرده بلکه اولین پردازنده‌های بر پایه آن را نیز ساخته است

اما نکته قابل تأمل و تعجب‌برانگیز این خبر آن است که شرکت چینی از توسعه اولین تراشه بر پایه این ISA نیز خبر داده و اعلام نموده که در سال جاری تراشه‌های بر پایه LoongArch را وارد بازار خواهد کرد.

در همین رابطه بخوانید:

شرکت چینی Loongson پردازنده ۱۶ هسته ای با فناوری ۱۲ نانومتری عرضه می‌کند

طی سال‌های متمادی Loongson از مجموعه دستورالعمل‌های LoongISA استفاده می‌کرد که در واقع یکی از زیرمجموعه‌های مشتق شده از معماری قدیمی و محبوب MIPS64 است. این روند به لونگسان اجازه می‌داد تا بتواند سازگاری خوبی بین تراشه‌های تولید خود با نرم‌افزارهای برپایه MIPS64 ایجاد کند که بیشتر در ابررایانه‌ها و سیستم‌های زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این تصمیم لونگسان را قادر به انجام این امر می‌کرد که بتواند تراشه‌های تولیدی خود را با کارایی نزدیک به محصولات روز بازار توسعه و ارتقا دهد.

چند روز پیش شرکت ARM جدیدترین مجموعه دستورالعمل خود موسوم به ARMv9 را معرفی کرد ولی این اتفاق هیچ جذابیتی برای چینی‌ها ندارد.

در خصوص مجموعه دستورالعمل جدید LoongArch، شرکت توسعه دهنده اعلام نموده که با یک ISA کاملاً جدید روبرو هستیم که بیش از ۲۰۰۰ دستورالعمل جدید دارد. در عین حال این شرکت بسیاری از دستورالعمل‌های قدیمی و نامناسب را نیز از طراحی ISA خود حذف کرده تا تنها دستورالعمل‌هایی که اصول بهینگی در مصرف توان و طراحی ساده‌تر پردازنده‌ها را نتیجه می‌دهند، باقی بمانند.

loongson-2.jpg

بنابر گزارش PC Watch، در کنار ویژگی‌های پایه LoongArch، از دستورالعمل توسعه تبدیل باینری (LBT)، دستورالعمل توسعه پردازش برداری (LSX)، دستورالعمل‌های توسعه پردازش برداری پیشرفته (LASX) و دستورالعمل‌های توسعه مجازی‌سازی (LVZ) نیز پشتیبانی می‌کند.

ظاهراً اولین پردازنده‌های تولید شده با پشتیبانی از این ISA باید پردازنده چهار هسته‌ای ۳A5000 برای سیستم‌های کلاینت و همچنین پردازنده ۱۶ هسته‌ای ۳C5000 برای سیستم‌های چند پردازنده‌ای سرور باشند.

تراشه‌های جدید قابلیت کار با هر دو نوع دستورالعمل LoongArch و MIPS64 را دارند

جالب است بدانید که پیش از این لونگسان پردازنده‌های فوق را با عنوان MIPS64-compatible صدا می‌زد و به همین دلیل این پردازده‌ها می‌توانند برنامه‌هایی که برای اجرا تحت مجموعه دستورالعمل‌های قبلی طراحی شده‌اند نیز کار کنند.

طبق برنامه اعلامی شرکت، تراشه‌های کلاینت جدید قرار است در نیمه سال جاری میلادی (از حدود دو ماه دیگر) وارد بازار شوند و برای محصولات سروری نیز موعد تحویل به بازار، پایان سال (اواخر پاییز ۱۴۰۰) اعلام شده است.

همچنین Loongson Technologies یک فایل راهنمای مفصل نیز در خصوص LoongArch در اختیار شرکت‌هایی که نسبت به این ISA ابزار علاقه‌مندی کرده‌اند قرار داده تا با اصول آن بیشتر آشنا شوند. البته با توسعه بیشتر زیرساخت‌ها باید اطلاعات لازم در اختیار شرکت‌های توسعه نرم‌افزار نیز قرار بگیرد تا این شرکت‌ها بتوانند نرم‌افزارهای اختصاصی برای LoongArch را تولید کنند.

مسلماً تولید یک ISA اختصاصی پردازنده گامی بزرگ در تولید تراشه‌های پردازشی کاملاً اختصاصی برای چین خواهد بود و در چارچوب برنامه Made In China 2025، می‌تواند این شرکت را به مسیر خودکفایی کامل خود در صنعت نیمه هادی هدایت کند.

در همین رابطه بخوانید:

بررسی برنامه دولت چین برای شکستن تحریم‌ها و خودکفایی کامل در صنعت نیمه‌هادی
گزارش: چینی‌ها با دور زدن تحریم‌های آمریکا دستگاه‌های تولید تراشه دست دوم ژاپنی را می‌خرند

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که Loongson برنامه‌های جانبی برای استفاده از مجموعه دستورالعمل متن باز RICS-V را نیز به صورت همزمان به پیش می‌برد تا در صورت عدم توفیق در پروژه LoongArch بتواند با استفاده از این ISA، نیازهای آتی خود را مرتفع نماید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 169 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها